آخرین اخبار

18. آذر 1397 - 7:53   |   کد مطلب: 34834
گرانی انواع میوه در بازار همدان، موجب کاهش خرید و مصرف میوه در میان مردم شده است.

مصرف میوه و سبزیجات برای حفظ سلامتی بدن ضروری است و کمبود آن موجب ایجاد برخی بیماری‌ها می‌شود.

در تابستان امسال گرانی انواع میوه موجب کاهش مصرف آن در میان مردم شد اما در اواخر تابستان مسئولان قول کاهش قیمت میوه‌های پاییزی را به مردم دادند.

اما اکنون که در روزهای پایانی فصل پاییز به سر می‌بریم، نه تنها قیمت میوه کاهش نیافته بلکه قیمت سیب درختی به 10 هزار تومان رسیده است.

به منظور رصد قیمت میوه‌های پاییزی و انواع سبزیجات به بازار سرگذر همدان که مرکز فروش میوه است می‌رویم.

جمعیت زیای در حال رفت‌‌وآمد در این بازار هستند، به مغازه‌ها نزدیک می‌شوم، قیمت‌ها غیرواقعی و بی‌رحمانه به نظر می‌رسد.

قیمت هرکیلو پرتقال درجه یک 4هزار و500 تومان، سیب درختی 8 تا 10 هزار تومان، انار 8 هزار تومان و خرمالو نیز 7 هزار تومان است.

یکی از مشتریانی که برای خرید میوه به بازار سرگذر آمده است به خبرنگار ما گفت: قیمت میوه در حالت رها شده قرار دارد و هیچ نظارتی هم بر روی آن اعمال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما دیگر قدرت خرید میوه نداریم و فقط زمانی که میهمان داشته باشیم اقدام به خرید میوه می‌کنیم.

این شهروند همدانی که مردی 60 ساله است، گفت: قیمت میوه نسبت به سال گذشته چندین برابر شده در حالیکه درآمد ما ثابت مانده و حتی کمتر هم شده است.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز و مرغ که سرسام آور است، بنابراین مدتی بادمجان را جایگزین مرغ کرده بودیم اما متاسفانه قیمت هر کیلو بادمجان هم از 2 هزار تومان به 6 هزار تومان رسیده و دیگر از خوردن آن هم محروم شده‌ایم.

خانمی که به همراه فرزندش در حال گذر از این بازار میوه است به خبرنگار ما گفت: قیمت میوه اصلا رضایت بخش نیست و اگر به همین منوال پیش برود دیگر قادر به خرید یک کیلو میوه هم نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: میزان میوه مصرفی ما نسبت به گذشته دست کم 50 درصد کاهش یافته و روز به روز قدرت خرید ما کمتر می‌شود.

این شهروند با تاکید بر اینکه مسئولان باید فکری به حال مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه کنند، ابراز کرد: قیمت ها به شکل افسارگسیخته درآمده در حالیکه شب یلدا را هم پیش رو داریم و تقاضای میوه افزایش می‌یابد.

وی گفت: گرانی میوه، فرزندان ما را از خوردن میوه‌های دوست داشتنی محروم کرده است درحالیکه افزایش قیمت میوه هیچ تاثیری در کیفیت زندگی و خرید اقشار پردرآمد نگذاشته است.

یکی از فروشندگان میوه نیز به خبرنگار ما گفت: ما هیچ نقشی در گرانی میوه نداریم و حتی وقتی می بینیم پدر یا مادری توان خرید میوه دلخواه فرزندش را ندارد به شدت شرمنده می‌شویم.

ایجاد ثبات در بازار میوه شب یلدا با هماهنگی تعزیرات+ قیمت انواع میوهذخیره سازی میوه شب عید امسال با وزارت صنعت استقیمت میوه و تره‌بار در شیراز؛ شنبه 17 آذرماه +جدول

وی تصریح کرد: به نظرم بخشی از افزایش قیمت میوه مربوط به وجود دلالان سودجو بوده و درصدی نیز مربوط به افزایش هزینه‌های سربار و حمل و نقل است.

کاهش تولید بادمجان قیمت آن را افزایش داده است

مسئول انجمن اسلامی اصناف و بازار همدان گفت: کاهش تولید بادمجان موجب افزایش قیمت آن شده است.

علیرضا شمس در گفت‌وگو با خبرنگار  ما در همدان، اظهار داشت: در حال حاضر محصول بادمجان از مناطق خاصی مانند بندرعباس و میناب وارد استان ما می‌شود.

وی تصریح کرد: تولید بادمجان کاهش یافته و این کاهش تولید موجب افزایش قیمت این محصول شده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان با بیان‌اینکه جهاد کشاورزی باید پاسخگوی تامین محصولات مورد نیاز مردم باشد، ابراز کرد: ما به عنوان اتحادیه آماری از کشاورزان و تولیدکنندگان در دست نداریم.

شمس با بیان‌اینکه ما به شکل روزانه بر قیمت انواع میوه و تره بار نظارت می‌کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ گونه گران فروشی در بازار مشاهده نشده و کسبه ما بر اساس قیمت خرید، میزان سود قانونی را بر روی محصولات اعمال می‌کنند.

وی به قیمت انواع میوه در سطح بازار اشاره کرد و گفت: قیمت پرتقال نسبت به سایر میوهها مناسب تر بوده و امیدواریم این قیمت برای ماه های
آینده نیز حفظ شود.

مسئول انجمن اسلامی اصناف و بازار همدان گفت: امروز هرکیلو سیب درختی درجه یک با قیمت 8 تا 10 هزار تومان، کیوی 8 هزار تومان، و پرتقال تا پنج هزار تومان به فروش رسیده است.

شمس به تفاوت قیمت میوه در وانت بارها و مغازه ها اشاره کرد و افزود: در کل کیفیت میوه موجود در مغازه ها بسیار بالاتر از میوه ای است که در وانت بارها به فروش میرسد اما در خصوص پرتقال باید بگویم که برخی از صاحبان وانت بارها به شمال میروند و پرتقال را وارد استان میکنند.

وی با بیان اینکه یکی از علل افزایش قیمت میوه ناشی از کاهش ارزش پول ملی است، گفت: متاسفانه گرانی میوه موجب خارج شدن آن از سبد خانوارهای کم درآمد و ضعیف شده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با بیان اینکه قیمت سیب زمینی و پیاز نیز از 2 هزار تومان تا 2 هزار و 500 تومان متغیر است، گفت: معمولا در فصل زمستان میزان مصرف سیب زمینی و پیاز مردم افزایش می یافت اما متاسفانه با افزایش قیمت این محصولات، میزان تقاضای مردم نیز کاهش یافته است.

شمس با بیان‌اینکه برای شب یلدا میوه به اندازه کافی وجود دارد، ابراز کرد: اما قیمت میوه در شب یلدا وابسته به میزان عرضه و تقاضا است.

 مصرف میوه نقش موثری در سلامتی و پیشگیری از انواع بیماری‌ها دارد، بنابراین اگر مسئولان امروز اقدامی برای کنترل قیمت‌ها نکنند بدون شک قدرت خرید مردم کمتر می‌شود و به دنبال آن بیماری‌های ناشی از کمبود فیبر و ویتامین در آن‌ها بروز می‌کند و یقینا هزینه درمان برای جامعه بسیار سنگین‌تر از هزینه پیشگیری است.

منبع:ذاکر

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان