آخرین اخبار

12. دى 1397 - 18:52   |   کد مطلب: 34950
دفاع تمام قد چهر‌ه‌های هنری از "ابوالقاسم طالبی" و فیلم "قلاده‌های طلا"
"قلاده‌های طلا" بین مردم و اغتشاشگران تفاوت قائل شد/ جرأت "ابوالقاسم طالبی" را سایر کارگردان‌ها ندارند
هنرمندان کشورمان در دفاع از مواضع محکم و تأثیرگذار اثر فاخر "قلاده‌های طلا"، ریزبینی، دقت و شجاعت ابوالقاسم طالبی، این کارگردان انقلابی را ستودند و این اثر سینمایی را سندی برای افشای فتنه‌گری جریان‌های متعدد در داخل و خارج کشور در آشوب‌های سال 88 خواندند.

به گزارش رودآور به نقل از راه دانا؛ در سالگرد یوم‌الله 9 دی و در حالی که مردم منتظر تماشای معدود آثار سینمایی تولیدشده با موضوع فتنه 88 و قیام حسینی 9 دی بودند، فیلم سینمایی "قلاده‌های طلا" ساخته هنرمند نامدار انقلاب اسلامی ، ابوالقاسم طالبی ابتدا از شبکه افق سیما و با اندکی وقفه از شبکه سراسری پخش شد. حاشیه‌هایی که برای پخش این سریال در سالروز 9 دی ایجاد شد موجی از واکنش‌ها را از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. انتشار مصاحبه گلایه‌آمیز یکی از مسئولان واجا در اعتراض به پخش این فیلم سینمایی، گمانه‌زنی‌های ابوالقاسم طالبی کارگردان این اثر را در مورد اخلال‌های عمدی برای جلوگیری از پخش این فیلم سینمایی از شبکه‌های سیما به واقعیت تبدیل کرد اما شب گذشته، طالبی با انتشار رشته توئیتی، از تقدیر رهبر معظم انقلاب از این اثر فاخر خبر داد که پایانی بر همه حاشیه‌سازی‌ها بود.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت:

امشب (نهم دی ماه ۹۷ ساعت بیست سى دقیقه) از بیت حضرت رهبرى با بنده تماس گرفتند و پیام ایشان را به اطلاع بنده رساندند، حضرت آقا فرمودند دیشب مجددا فیلم شما را از شبکه افق دیدم آفرین آفرین آفرین؛ دست شما درد نکند از قول من به بازیگران سلام برسانید·

یک مقام آگاه در واجا هم پیامى داده که ما بودیم که نمى گذاشتیم قلاده هاى طلا پخش بشه! این فیلم مشحون از تهمت‌هاى ناروا به سربازان گمنام امام زمان (عج) است، از نظر صاحب این قلم، 98 درصد بچه‌هاى واجا گل هستند...

ولى چند نفرى هم بدجورى دائم شِکَرک میزنند براى فتنه‌گرها و سعى دارند براى من نقطه ضعفى درست کنند و آنرا بزرگ کنند تا امان‌نامه لیبرالیسم را امضا کنم و مثل خیلى از همکاران، بى خیالِ مبارزه با لکه هاى سیاه در پهنه نورانى و خورشیدفامِ جمهورى اسلامى شوم و بى آبرو در لاک خود فرو روم.

اگر بند بند استخوانهایم را جدا سازند و اگر سرم را بالاى دار ببرند، اگر زنده زنده در آتش بسوزانندم، هرگز امان نامه لیبرالیسم را امضا نمى کنم و دست از اندیشه هاى نورانى امام خمینى (س) و جانشین خلفش حضرت سید على روحى فدا بر نمیدارم.

انتشار این توئیت علاوه بر آنکه از شب گذشته تا امروز با استقبال کاربران توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و به سرعت در حال انتشار است، واکنش چهره‌های مختلف هنری کشور را نیز به همراه داشته است. هنرمندان کشورمان در گفت‌وگو با رسانه‌‌ها در دفاع از مواضع محکم و تأثیرگذار اثر فاخر "قلاده‌های طلا"، ریزبینی، دقت و شجاعت این کارگردان انقلابی را ستودند و این اثر سینمایی را سندی برای افشای فتنه‌گری جریان‌های متعدد در داخل و خارج کشور در آشوب‌های سال 88 خواندند.

 

 

بازیگر اردبیلی "قلاده‌های طلا":
فیلم قلاده‌های طلا از بهترین فیلم‌های اکشن معمایی ایران / سوادسینمایی و تجربیات ابوالقاسم طالبی قابل تحسین است

سجاد قنبرپور بازیگر فیلم سینمایی قلاده های طلا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، اظهارداشت: با توجه به اینکه تاکنون سابقه ای نداشته است فیلم سیاسی با این محتوا و موضوع در کشور برای بررسی و نشان دادن ابعاد مختلف یک داستان واقعی را شرح دهد لذا کارگردان این فیلم با سواد سینمایی و تجربیات خوبی که داشت به خوبی توانست از این کار ارزشمند سربلند و‌با کارنامه درخشان بیرون بیاید.

وی با اشاره به اینکه ابوالقاسم طالبی یکی از کارگردان های خوش ذهن و باسواد سینمای ایران است افزود: این کارگردان مطرح و انقلابی علاوه براینکه هجمه های زیادی در زمان ساخت و اکران فیلم قلاده های طلا داشت توانست این فیلم را به نحو احسن وشایسته به سرانجام برساند.

قنبرپور با بیان اینکه در زمان ساخت فیلم قلاده های طلا طالبی به همراه عوامل فیلم بصورت شبانه روزی و به مدت یکسال سختی های ساخت این فیلم را بردوش خود کشید افزود: در نتیجه این سختی ها به ثمر نشست و ثمره این زحمات شبانه روزی ابوالقاسم طالبی فیلمی شد با محتوای پر اکشن و معمایی فیلم قلاده های طلا که توانست بازتاب خوبی را در زمان خود در جامعه بین الملل سینما داشته باشد.

این بازیگر اردبیلی بیان کرد: این فیلم از لحاظ محتوایی اگر دارای مشابه نباشد لااقل در سه ردیف بالای فیلم های اکشن معمایی و سیاسی کشور جای دارد که از سوی مقام معظم رهبری نیز تایید و تشویق شده است.

وی نویسندگی فیلمنامه های اکشن را از جمله فیلمنامه های سخت و دشوار توصیف کرد وافزود: نوشتن فیلمنامه اکشن کار سختی است چرا که زمان در فیلم اکشن از طلا مهمتر است و یک اکشن خوب ثانیه ها را در فیلمنامه ذخیره میکند، و به نظر من نویسندگی این فیلم زمان زیادی صرف خود کرده است.

قنبرپور گفت: برای دیدن سختی های ساخت این فیلم را باید چندین بار و بصورت متفاوت و هنری این فیلم را دید و بررسی کرد، آن وقت هست که متوجه خواهی شد که چقدر این فیلم جذاب و معمایی است و توانسته است اطلاعات ها را در زمان های مناسب و به میزان مناسب به بیننده ارائه کند.

 

 
کارگردان مشهدی:
«قلاده‌های طلا» در نمایش فتنه دست‌تنها بود/ جرأت «ابوالقاسم طالبی» را سایر کارگردان‌ها ندارند

فرهاد عظیما در گفت‌و‌گو با صبح توس پیرامون فیلم «قلاده‌های طلا» اظهار کرد: ابوالقاسم طالبی بر روی نکاتی در فیلم‌های خود تکیه می‌کند که سایر هنرمندان و کارگردان‌ها جرئت چنین کاری ندارند.

وی افزود: در مورد فتنه سال 88 تنها نباید به یک فیلم بسنده می‌کردیم این در حالی است که فیلم‌های بسیاری در این حوزه باید ساخته و به ابعاد آن پرداخته می‌شد.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس یک و دو» در پاسخ به این سؤال که چرا نسبت به فیلم «قلاده‌های طلا» هجمه وارد شد، گفت: «قلاده‌های طلا» تنها فیلمی بود که در این حوزه ساخته شد، از همین رو هم موردتقدیر قرار گرفت و هم تیرهای بسیاری به سمتش آمد و شاهد آن بودیم که سطح هجمه‌ها به قلاده های طلا بسیار زیاد بود.

عظیما تصریح کرد: در فیلم «قلاده‌های طلا» حرف‌های بسیار خوبی زده شد ولی دست‌تنها بود، برای مخاطب جالب بود بازیگرانی که در فیلم‌های دیگر نقش‌های خاصی داشتند، در این فیلم نقش چهره‌های ملی را ایفا می‌کردند.

وی گفت: سال آینده بنا بر فرمایش رهبری بناست فتنه دیگری صورت پذیرد، چقدر سینما گران ما در حوزه فتنه کارکرده‌اند؟

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد:
برخی «قلاده های طلا» را با یک بیانیه سیاسی! اشتباه گرفته اند/ورود شجاعانه «طالبی» به حوزه فیلم سیاسی

احمد پهلوانیان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان این که تولید فیلم سینمایی در حوزه سیاسی در سینمای ایران کمرنگ شده است گفت: هرچند بعد از انقلاب فیلم های خوبی در حوزه سیاسی ناظر به فضای قبل از انقلاب و روند پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد اما این روند روز به روز رو به افول گذاشته به طوری که تولید فیلم های سیاسی در جامعه انقلابی ایران به صفر رسیده است.

وی با اشاره به ساخت فیلم قلاده های طلا اظهار داشت: بعد از مدت‌ها فیلم قلاده های طلا در حوزه سیاسی ساخته شد که بنا به نظر ناظران و منتقدان یک فیلم خوش‌ساخت، خوش فرم و با روایت سینمایی و موفق بود که مورد پسند مخاطبان نیز قرار گرفت.

پهلوانیان با اشاره به انتقاداتی که به این فیلم وارد می کنند گفت: وقتی یک فیلم در حوزه سیاسی ساخته می شود طبیعتاً می تواند مخالفین و موافقینی با رویکرد کلی فیلم‌ساز داشته باشد که این موضوع کاملا طبیعی است.

وی ادامه داد: در دورانی که با سیر فیلم هایی که ارزش دیدن ندارند و بسیار کم ارزش هستند مواجه هستیم اما در فیلم قلاده های طلا  با یک فیلم خوش ساخت که حرف جدی در حوزه سیاسی دارد مواجه می شویم.

پهلوانیان اظهار داشت: کارگردان فیلم سعی کرده تا انجا که ممکن است فیلم با وقایع تاریخی و حوادث واقعی فتنه 88 منطبق باشد. البته افرادی که با مفهوم روایت و داستان در سینما آشنا هستند می دانند که لزومی ندارد تمامی جزئیاتی که در فیلم آورده می شود مطابق با واقعیت ها باشد. مهم این است که مخالف با آن جریان تاریخی نباشد و به حقیقت موضوع خدشه وارد نکند.

وی در واکنش به انتقاداتی سیاسی که در مورد این فیلم وجود دارد گفت: وقتی یک فیلم به عنوان یک اثر هنری مورد تحلیل قرار می گیرد باید با روش ها و شاخص های خاص خود مثل تم، موضوع، نشانه شناسی و ... بررسی شود.

این کارشناس حوزه سینما با بیان این که با یک فیلم سیاسی مواجه هستیم و نه با یک بیانیه سیاسی ادامه داد: برخی از منتقدین شیوه ای که در مواجه با این فیلم دارند؛ شیوه صحیح مواجه با یک فیلم نیست و شیوه برخورد با یک بیانیه سیاسی است و طبیعتاً ممکن است به نظرهای کلی در تایید یا رد این فیلم منحصر  شود.

پهلوانیان با اشاره به تقدیر رهبر مقام معظم رهبری از این فیلم اذعان داشت: تقدیر رهبر انقلاب از این فیلم ابعاد مختلفی دارد که یکی از ابعاد آن شجاعت کارگردان برای ورود به عرصه ساخت فیلم سینمایی سیاسی با یک بیان صریح و روشن در عین هنرمندانه و درماتیک بودن هست.

وی ادامه داد: از دیگر ابعاد این تقدیر می توان به این موضوع اشاره کرد که نهایتاً فیلم قلاده های طلا یک اثر هنری است و با توجه به تاکیداتی که رهبر انقلاب بر استفاده از هنر به ویژه هنر سینما برای ارائه مفاهیم انقلابی و اصیل اسلامی دارند این فیلم قابل تقدیر است.

پهلوانیان با بیان این که فیلم قلاده های طلا تنها اثر هنری موفقی است که به فتنه 88 پرداخته است اظهار داشت: خیلی اهمیت دارد که یک هنرمند خودش را در این سطح از مسئولیت ببنید که به موضوع فتنه 88 ورود کند، فتنه ای که بسیار پیچیده و دارای لایه های پنهان و زیرین است که به غیر از زبان هنر نمی توان به زبان دیگری این پیچیدگی ها را برای جامعه روشن کرد.

وی اذعان داشت: هنرمند در هر عرصه ای که بخواهد ورود کند به حمایت مسئولین و توده مردم نیاز دارد؛ در عرصه هایی که بعضاً حساسیت خاص خود را دارد نیاز به شجاعت دو چندان دارد که قطعاً حمایت از آن برای پیشرفت هنرمند موثر خواهد بود.

 

مستندساز جوان کشور:
تخریب‌کنندگان دوباره قلاده‌های طلا بانیان فتنه ۸۸ بودند/ تأکید بر موفق بودن این اثر با تخریب‌ها پس از چند سال

روح‌الله رفیعی در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه فیلم قلاده‌های طلا کاملاً فیلم مستند و بر پایه‌یک داستان واقعی تولیدشده و جز بهترین فیلم‌های تاریخ سیاسی کشور است، اظهار کرد: هرچقدر که از زمان تولید این فیلم می‌گذارد ارزش واقعی‌اش بیشتر نمایان می‌شود.

مستندساز جوان کشور گفت: نکات ظریفی را کارگردان در این فیلم و با دقت کامل پیاده کرده که بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به تجلیل دوباره رهبر معظم انقلاب از این فیلم افزود: نمایش دوباره فیلم قلاده‌های طلا و تجلیل دوباره رهبر انقلاب به قدرت این فیلم و ضعف سینما و تلویزیون اشاره دارد که آثاری دیگر مانند این پیرامون فتنه سال ۸۸ ساخته نشد.

رفیعی با تأکید بر اینکه تنها اثر مستند که ابعاد مختلف فتنه را نمایش داده فیلم قلاده‌های طلا است، بیان کرد: اثر جدی که محتوای درست و مستندی بوده و اقناع کننده باشد پیرامون حوادث و فتنه سال ۱۳۸۸ در سینمای داستانی ما تولید نشده است، کاری‌های ضعیفی انجام‌شده که نمی‌شود به آن‌ها اعتنا کرد.

وی با اشاره به تخریب‌های اخیر علیه این فیلم، تصریح کرد: باید دید این تخریب‌ها از طرف چه افراد یا جریاناتی است؛ هرچقدر زمان از تولید این فیلم می‌گذرد نکات متعددی از این فیلم نمایان می‌شود و اطلاعاتی که با اکران دوباره این فیلم به مردم رسیده آن را برای مردم بیشتر عمیق می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: تخریب از ناحیه کسانی است که بانیان فتنه بودند و اکران دوباره قلاده‌های طلا باعث می‌شود که پشت پرده و حضور این افراد در فتنه ۸۸ را برای مردم آشکار می‌شود.

وی تشریح کرد: این جریانات و افراد برای فاش نشدن حقایق مجبور به تخریب این فیلم هستند و این واکنش‌های بعد از چند سال بر موفق بودن این اثر تأکید می‌کند.

 

در گفتگو با کارگردان کرمانی:
ساخت «قلاده‌های طلا» اقدامی شجاعانه بود

امین شجاعی کارگردان کرمانی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به فیلم«قلاده های طلا» گفت: این فیلم را از نظر محتوا می پسندم و ساخت فیلم قلاده های طلا در آن زمان کاملا ضرورت داشت که در آن مقطع ساخته شود.

وی با بیان اینکه برخی معتقد بودند که این فیلم کاملا شعاری و سفارشی است،عنوان کرد: اما زمانی که به کلیت سینمای اسران نگاه می کنیم و شاهد ساخت فیلم های مستهجن که حتی نمی تواند اسم آنها را فیلم فارسی گذاشت چرا که از آنها هم رد کرده اند؛ چه اشکال دارد که قلاده های طلا در آن زمان که ضرورت داشت ساخته شود.

شجاعی با اشاره به اینکه از نظر تکنیک منتقد قلاده های طلا هستم، ابراز کرد:زمانی که می خواهیم کارمان را بر اساس تخیلات خودمان بسازیم؛ مختاریم از هر عنصری در این راستا استفاده کنیم؛ اما زمانی که می خواهیم واقعه نگاری کنیم باید دقیق تر عمل کنیم.

این کارگردان کرمانی ادامه داد: جریانات اتفاق افتاده در فتنه سال ۸۸ کوچک نیست و در این زمینه برای اجرا باید از پشتیبانی قوی برخوردار باشیم؛ اما قلاده های طلا این پشتیبانی را حقیرانه نشان می دهد که دو عنصر فعال به سه پشتیبان نیروهای محرک دستوراتی را می دهند و از آن طرف هم دو نفر را در وزارت اطلاعات نشان می دهند؛ این مسئله واقعیت دارد اما از وقایع نگاری ما دور است.

وی با اشاره به مطلب فوق افزود: چرا که این فتنه  زمانی که آشوب می رسد منجر به حماسه نهم دی می گردد و در این حماسه فتنه ۸۸ توسط مردم از بین می رود؛ مسلما در این بین دو نفر درگیر نیستند؛ در فیلم قلادههای طلا به این مسئله توجه نشده است.

شجاعی تأکید کرد: ساخت فیلم در آن مقطع زمانی کار شجاعانه ای بود و به نوعی این اقدام بر خلاف جریان حرکت کردن بودن و میتوان گفت ساخت این فیلم حرکت خیلی جسورانه ای بود که ضرورت داشت.

 

تهیه‌کننده سینما:
فعالیت‌های فتنه گران در قلاده‌های طلا به‌درستی نمایش داده‌شد/ این فیلم به واقعیت‌ها پرداخت

علی‌اکبر بکتاشیان در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه قلاده‌های یکی از موفق‌ترین فیلم‌هایی است که پیرامون فتنه ۸۸ ساخته شد بود، اظهار کرد: افتخار می‌کنم که افرادی در کشور هستند که دلسوز نظام و انقلاب بوده و باید از این‌ها قدرانی کرد.

تهیه‌کننده سینما گفت: افرادی مانند مرحوم سلحشور و ملا قلی پور  از میان ما رفتند و از این افرادی که در بین ما حضور دارند امثال آقای حاتمی کیا، ابوطالبی دلسوزان این نظام هستند و باید از آن‌ها قدرانی کرد.

وی افزود: فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که اگر صادقانه با آثار برخورد شود سیر تکاملی و تکمیلی در فیلم‌ها انجام می‌شود.

بکتاشیان بابیان اینکه ابوالقاسم طالبی یکی از دلسوزان عرصه هنر است، تصریح کرد: آقای طالبی یک سیر صعودی را طی کرده و قلاده‌های طلا شاید از فیلم‌های استثنایی باشد که به موضوع فتنه پرداخته و سعی کرده با تحقیق و پژوهش واقعیت‌ها را منعکس کند.

وی بیان کرد: هنر به دلیل سلیقه‌ای بودن، برداشت‌های متفاوتی دارد، زمانی که فرد می‌خواهد در شرایط موج قضاوت کند یک سری روشن‌فکران می‌گویند این فیلم قضاوت یک‌طرفانه بوده اما درصورتی‌که تحقیق کردن آن مشخص و حضور بیگانگان در فتنه ۸۸ و نفوذ آن‌ها در کشور مشخص و ملموس بود.

تهیه‌کننده سینما بابیان شاید افرادی این حقیقت فتنه را نپذیراند اما قلاده‌های طلا در بازسازی فتنه ۸۸ توانسته موفق عمل کند، ادامه داد: بنده در زمان آشوب‌های ۸۸ مدتی در تهران حضور داشتم و برخی از صحنه‌های فیلم را دقیقاً در خیابان‌ها می‌دیدم.

وی با اشاره به حقیقت نفوذ و حضور عوامل بیگانه برای فریب مردم در ۸۸، تشریح کرد: این فیلم تحریک‌های متعدد دشمن که در حال نفوذ به کشور است را به عرصه نمایش گذاشت.

بکتاشیان بیان کرد: کارگردان قلاده‌های طلا از بازیگران خوب استفاده کرده است و این فیلم یکی از کارهای خوب ایشان بوده است.

 

کارگران بروجردی:
«قلاده‌های طلا» افشای دست‌های پشت پرده فتنه 88/ابوالقاسم طالبی به رسالت خود عمل کرد

پژمان شاهوردی کارگران بروجردی تئاتر در گفت‎وگو با سفیر افلاک، با اشاره به برخی انتقادات به فیلم قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی اظهار داشت: حقایق به‌خوبی در فیلم قلاده‌های طلا بیان‌شده و بعدازآن مقام معظم رهبری از این فیلم تقدیر کردند که نشان می‌دهد این فیلم به‌خوبی به اصل موضوع پرداخته است.

وی افزود: متأسفانه برخی از گفتن حقایق نگران هستند درحالی‌که در این نوع فیلم‌ها به موضوعاتی می‌پردازند که اصل محتوا را به مخاطب انتقال دهند.

کارگردان بروجردی بیان کرد: وقتی یک فیلم یا کار هنری تولید می‌شود، ابتدا فیلم‌نامه تأییدشده که به مرحله اجرا رسیده است و اعتراض بعد از پخش فیلم اقدام مناسبی نیست که از سوی بازیگر صورت گیرد.

وی عنوان کرد: ابوالقاسم طالبی کارگران فیلم قلاده‌های طلا و امثال آقای طالبی که دغدغه ساختن فیلم‌هایی را دارند که به اصل محتوا می‌پردازد به نظر من رسالت خود را به‌خوبی انجام داده‌اند.

شاهوردی تصریح کرد: این در حالی است که خیلی از افراد به سمت تولید این فیلم‌ها نمی‌روند و شاید نگرانی و ترس داشته باشند اما کارگردان‌ها و هنرمندان زیادی هستند که تلاش می‌کنند تا از این هنر بتوانند اصل مطلب و حقایق را از طریق قاب تلویزیون به مخاطب برسانند.

به گزارش سفیر افلاک فیلم قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در سال 90 تولید شد و جزء فیلم‌های اکران نوروزی سال 91 بود که در آن سال، شمار زیادی از مخاطبان را به سینما کشاند و بیش از سه و نیم میلیارد تومان فروش داشت.

 

کارشناس رسانه:
"قلاده‌های طلا" بین مردم و اغتشاشگران تفاوت قائل شد/ حمله‌ها به طالبی غیرفنی و غیر اخلاقی بود

مدرس و عضو انجمن سواد رسانه ای ایران در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا با اشاره به هجمه ها به فیلم "قلاده های طلا" عنوان کرد: صرف نظر از جنبه های هنری ما وقتی از سینما و فیلم صحبت می‌کنیم در واقع از یک رسانه صحبت می کنیم. یعنی وقتی سینما به یک واقعه تاریخی می‌پردازد، مخصوصا با یک نگاه متعهدانه نسبت به تاریخ که سعی می کند با استفاده از مستندات و شواهد وقایع را روایت کند، این امر منجر به افزایش سواد تاریخی مردم می‌شود.

محمد علی عبداللهی اضافه کرد: مثلاً کارگردانان چه در فیلم "قلاده های طلا" و چه در فیلم "یتیم خانه ایران" روی یک واقعه تاریخی دست گذاشتند که در سینما کمتر بدان پرداخته شده بود. نتیجه این می شود که وقتی سواد تاریخی مردم بالا رفت اینجا دیگر هر رسانه ای نمی تواند با شیطنت روایت خودش را به مردم قالب کند.

وی افزود: جنایات گروهک منافقین را در نظر بگیرید. یک عده از مردم ما بودند که در دهه ۶۰ این جنایات‌ را با گوشت و پوست خود لمس کردند، اما بعد از گذشت 30 سال شاید برای خیلی ها اتفاقات آن دوران ملموس نباشد. زیرا در این مورد فیلم های محدودی ساخته شده و آنطور که باید و شاید رسانه ها به عنوان یک بخش مهم از تاریخ ما روی این قضیه کار نکردند. لذا دیدیم که بعد از چند سال عده ای جای شهید و جلاد را در این قضایا عوض کردند. به طور کلی پرداختن به وقایع باعث می‌شود سواد تاریخی مردم افزایش یابد، اما وقتی به موضوعی پرداخته نشود و مغفول بماند کسی برنده است که اولین روایت را در مورد آن بیان کند.

این کارشناس رسانه با اشاره به لطمات جبران ناپذیر ناآگاهی تاریخی مردم در اثر کم کاری رسانه ها تصریح کرد: بگذارید یک مثال دیگر از تاریخ معاصر خودمان بزنم. ما بعد از انقلاب چندین نوبت مذاکره با غربی ها و آمریکا داشتیم. مثلا در الجزایر، در ماجرای مک فارلین، در مورد آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان و همچنین مذاکرات هسته ای سال ۸۲ ولی اینها یا با اعمال نفوذ کسانی یا به دلایل امنیتی و یا به مصلحت های دیگر برای مردم بیان نشد و این عدم بیان حقایق تارخی باعث شد ما بیاییم و تجربه برجام را تکرار کنیم که نتیجه‌اش عیناً همان نتیجه مذاکرات قبلی بود. یعنی ملتی که سواد تاریخی نداشته باشد و تاریخ را نخوانده باشد محکوم به این است که تاریخ را تکرار کند.

وی بیان داشت: در مورد فیلم قلاده های طلا باید گفت آقای ابوالقاسم طالبی به سراغ موضوعی رفته که خیلی جنجالی و محل اشکال است. یعنی ایشان در هر شرایطی حداقل مورد اعتراض جدی یک طرف ماجرا قرار می گرفت. البته این هم یک نکته مثبت است و شجاعت این کارگردان را می رساند. نکته بعد این است که آقای طالبی تلاش کرده بر اساس یک نگاه غیر جانبدارانه وارد شود. این نکته خیلی مهم است زیرا به عقیده بنده یک سری از مردم بودند که واقعا سوال داشتند. شما می‌دانید وقتی کسی طرفدار یک نامزد انتخاباتی آنهم در شرایط به شدت دو قطبی مانند سال ۸۸ باشد شدیداً تحت تاثیر احساسات قرار می گیرد. لذا یک عده واقعا برایشان شبهه ایجاد شد. بله یک عده آمده بودند برای اغتشاش، یک عده سازماندهی وارد شده بودند ولی عده‌ای زیادی از مردم نیز واقعاً برایشان شبهه ایجاد شده بود. لذا می بینیم بعد از نماز جمعه تاریخی رهبر انقلاب از جمعیت معترضان خیلی کاسته شد، چون مردم معترض دریافتند که اگر مشکلی هم هست باید از طریق قانون پیگیری شود. کاری که قلاده های طلا کرد نیز دقیقاً این است که بین مردم و اغتشاشگران تفاوت قائل شد.

 عبداللهی اظهار کرد: نکته مثبت دیگر "قلاده های طلا" این است که هیچ تعهدی به هیچ یک از طرف‌های انتخاباتی ندارد. نکته ای که کمتر در فیلم های دیگر دیده می شود.

وی به هجمه ها به این اثر اشاره و اذعان داشت: در سینمای ما در ظاهر دو جریان وجود دارد. یک عده کسانی هستند که در عین اینکه خودشان فیلمساز هستند در عین اینکه خودشان از امکانات دولتی و از بودجه دولتی برای فیلم ساختن استفاده می‌کنند یک زاویه ای با حاکمیت و ارزش های پذیرفته شده از سوی مردم دارند و در مقابل یک عده ای با حاکمیت و هنجارهای جامعه همسویی دارند. لذا حمله ای که به این فیلم شد کاملا غیرفنی و غیر اخلاقی بود. بخشی از این رفتارها به این حقیقت بازمی گردد که بخشی از حامیان جریان نامزد معترض در سال ۸۸ همان سلبریتی ها و بازیگرها بودند. حالا وقتی یک فیلم ساخته می شود با وجود اینکه بی طرفی هم رعایت شده اما خب طبیعی است که به مذاق آنها خوش نیاید. لذا باعث مخالفت می شود.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: یک نکته که نباید از آن گذشت این است که ما خیلی وقت ها سازمان‌های دخیل در بعضی از موضوعات به علت چیزی که اسمش را مصلحت می‌گذارند، خیلی اجازه ورود هنرمندان و رسانه ها به بعضی از مسائل را نمی دهند. البته اگر وظیفه رسانه آگاهی بخشی است باید با وجود این موانع هم به موضوع ورود کند.

در حال به روزرسانی...

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان