آخرین اخبار

16. دى 1397 - 2:14   |   کد مطلب: 34965
با ابلاغ قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار کشور مجریان بر سر دوراهی قرار گرفتند که آیا اعمال این قیمت‌ها باعث چالش در بازار خواهد شد یا خیر؟

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس در همدان، ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه خود قیمت مرغ را 9 هزار و 800 تومان اعلام کرده و فروش بیش از این قیمت را تخلف دانسته است. اجرای این بخشنامه در استان اما منوط به تصمیم‌گیری مسؤولان استان در ستاد تنظیم بازار استانی است که آیا حاضر می‌شوند این بخشنامه را اجرایی کنند یا خیر؟ اما چرا این سؤال در ذهن کارشناسان و خبرگان ایجاد شده است به شرایط روز بازار برمی‌گردد چراکه به نظر می‌رسد بستر کار برای اجرای این قیمت فراهم نیست و ممکن است به کاهش عرضه مرغ در بازار بینجامد و مشکلات را بیشتر کند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند شرایط امروز نباید به تصمیمات شتابزده متوسل شد و شرایط را بدتر کرد. البته باید منتظر ماند مسؤولان استانی فردا ـ یکشنبه ـ در ستاد تنظیم بازار چه تصمیمی خواهند گرفت. آنها این اختیار را دارند که شرایط روز جامعه و اقتصاد را در اجرای این قانون در نظر بگیرند.

تصمیم نهایی بر عهده مسؤولان استان است

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس درباره ابلاغ قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: در نخستین جلسه ستاد تنظیم استان مصوبه و نامه ابلاغی ستاد تنظیم بازار کشور قرائت و تصمیم نهایی توسط مسؤولان استان اتخاد می‌شود.

مهدی نجفیان با بیان اینکه گاهی مسؤولان استان شرایط روز استان را برای اجرای این مصوبات درنظر می‌گیرند افزود: عوامل تولید متغیر هستند و به همین دلیل شرایط همواره ثابت نیست.

وی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت مرغ، هزینه نهاده‌های دامی است تصریح کرد: در حال حاضر تعطیلات کریسمس در جابجایی پول و خرید نهاده‌های دامی ایجاد وقفه می‌کند که می‌تواند در بازار مرغ اثر گذار باشد.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: اگرچه کالا و نهاده‌های دامی در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما برخی از عوامل بیرونی تأثیراتی در برهه‌های زمانی خاص بر جای می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان استانی با در نظر گرفتن شرایط مختلف و وضعیت امروز جامعه تصمیم خواهند گرفت که آیا قیمت کشوری در استان اجرایی شود یا خیر؟

نرخ قبلی اجرایی هم اجرایی نشد

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مرغ برای مصرف‌کننده را 9 هزار و 800 تومان اعلام کرده که باید دید آیا مرغ پایه آن تأمین شده است یا خیر؟

علیرضا شجاعی با بیان اینکه قیمت مرغ پایه 6 هزار و 350 تومان ابلاغ شده است افزود: ابتدا باید مرغ تأمین شود و پس از کشتار و ورود به بازار ما به عنوان ناظر و بازرس از افزایش قیمت آن جلوگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرغ پایه امروز 8 هزار و 800 تومان است و یک‌هزار و 500 تومان از قیمت ابلاغی بالاتر است تصریح کرد: زمانی که برخورد انجام شود کشتار صورت نخواهد گرفت و در نتیجه عرضه مرغ کاهش می‌یابد.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان ادامه داد: نایاب شدن مرغ یک چالش جدید به دنبال خواهد داشت بنابراین مجری این قوانین با یک دوراهی مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرغ در دو ماه اخیر تعیین قیمت شد و عملیاتی نشد خاطرنشان کرد: ما  در انتظار تصمیم‌گیری تصمیمات مسؤولان استانی هستیم تا وضعیت اعمال قانون و برخورد مشخص شود.

شجاعی گفت: امروز می‌توانیم وارد مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها شده و از فروش بیش از قیمت مصوب جلوگیری کنیم اما با توجه به شرایط موجود باعث ایجاد چالش می‌شود.

متأسفانه مجموع برآورد نظرات کارشناسی نشان می‌دهد که مسؤولان کشور تصمیمی عجولانه و با رویکرد رفع تکلیف در خصوص تعیین قیمت یک کالای مهم و اساسی چون مرغ گرفتند که قابلیت اجرا را ندارد و تنها به التهابات دامن می‌زند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان