آخرین اخبار

17. دى 1397 - 18:51   |   کد مطلب: 34968
مراسم سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی با حضور مسئولان استانی و جمع کثیری از مردم در ابن بابویه شهرری برگزار شد.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی با حضور رئیس ملی کمیته المپیک، فرماندار ویژه شهرستان ری و شماری از مسئولان و اهالی جامعه ورزش و دوستداران وی در ابن بابویه شهرری برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم اظهار داشت: من در حال مرور دفترچه مرحوم تختی که دست خط خودش است بودم و به نکاتی پی بردم که هنوز برایم مکشوف نیست.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: آن چه که من در اسناد دیدم، ویژگی‌های خاص تختی بود که عشق به اهل بیت (ع) اولین مورد آن بود. او در این دفترچه چنین نوشته است «دوم فروردین سال ۱۳۳۴ به خرمشهر رسیدم و از راه بصره وارد کربلا شدم. دو شب در کربلا، یک شب در نجف و دو شب هم درکاظمین بودم.»

وی با اشاره به اینکه آثار به جا مانده از مرحوم تختی در کمیته المپیک، سجاده و مُهر است، بیان داشت: ما به جای اینکه تختی را با مدال بشناسیم، کشتی را باید نردبان مرحوم تختی بدانیم. اگر برای ریزعلی خواجوی پاره کردن یک تکه پیراهن و اگر برای شهید چمران نثار خون راه رسیدن به قله معرفت است، برای تختی نیز کشتی راه رسیدن به قله بود.

مرحوم تختی معرفت جو بود نه منفعت جو

صالحی امیری با بیان اینکه مرام پهلوانی دیگر ویژگی جهان پهلوان تختی است، گفت: هر انسانی که دارای تواضع و فروتنی باشد، مرام پهلوانی دارد. مردمی بودن تختی نیز نکته قابل توجهی است. تختی در خاطراتش نوشته «زندگی به من آموخت که مردم را دوست بدارم و تا آن جا که در توانم است به آن‌ها کمک کنم. من پیش خود فکر می‌کردم که در قبال مردم ایران تعهد وجدانی دارم. باور کنید من از برد و باخت نمی‌ترسم اما دوست دارم آن چه که مردم منتظر آن هستند را به آن‌ها هدیه بدهم.»

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: دغدغه‌مندی، جوانمردی و جلب اعتماد مردم از سایر شاخصه‌های مرحوم تختی بود. ایشان معرفت‌جو بود نه منفعت‌جو. امروز عده‌ای دنبال نام و عده‌ای به دنبال نان هستند اما تختی این‌طور نبود.

وی با تاکید بر اینکه اگر ۵۰۰ سال دیگر هم بگذرد باز هم مردم به یاد تختی خواهند بود، تصریح کرد: قهرمانان عزیز! بدانید که افتخار کسب مدال زودگذر ولی نام پهلوان در تاریخ ماندگار است.

صالحی امیری اضافه کرد: ما برای رسیدن به پهلوانی باید در زندگی فردی، اخلاق و راستگویی را رعایت کنیم. چرا امروز جامعه ما پهلوان‌پرور نیست؟ در جامعه‌ای که انسان‌ها از روح پهلوانی فاصله می‌گیرند، نمی‌توان پهلوان‌پروری کرد. ما باید روش و منش تختی را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

وی افزود: تختی علاوه بر فعالیت در ورزش کشتی‌ یک مورخ نیز است. ایشان دست نوشته‌‌‌های بسیار زیبایی دارد که ما باید آن‌ها را به نسل نوجوان و جوان امروز منتقل کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان خاطرنشان کرد: تختی از نفس خودش رها شد و به سوی خدا حرکت کرد. پهلوانان دیروز ما افرادی هستند که درخت ورزش را در جامعه اسلامی سبز نگه‌داشته‌اند.

 

مردمی بودن از حلقه‌های مفقوده جامعه امروز است

 هدایت الله جمالی‌پور فرماندار ویژه شهرستان ری نیز که در این مراسم حضور داشت، اظهار داشت: پنجاه و یک سال از زمان فوت تختی می‌گذرد اما روز به روز بر علاقه‌مندان ایشان اضافه می‌شود و نام ایشان بیشتر می‌درخشد.

[مردمی بودن]

وی با اشاره به مرام و منش پهلوانی مرحوم تختی عنوان کرد: تختی نه به خاطر قهرمانی و پهلوانی بلکه به خاطر اخلاق‌مداری‌اش در دل مردم دنیا جای دارد. وقتی اسم تختی به میان می‌آید، مردم از گذشت‌ها و خدمات وی به نیکی یاد می‌کنند.

جمالی‌پور با بیان اینکه تنها نام نیک است که از انسان‌ ها به یادگار می ماند، بیان داشت: قهرمانانی داریم که گردنشان بر اثر ازدیاد مدال‌ها خم می‌شود اما به زودی فراموش می‌شوند و جمع محدودی آن‌ها را می‌شناسند.

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه تصریح کرد: خیلی از ابعاد تختی هنوز هم گفته نشده است. اگر تکلیف طرح تاریخ شفاهی ورزش به سرانجام برسد، ابعاد بیشتری از شخصیت تختی برای مردم روشن می‌شود.

وی افزود: مادیات برای دوره محدودی به درد ما می‌خورد و این درسی است که قهرمانان باید از مرحوم تختی یاد بگیرند. جاذبه تختی به قدری است که امروز حتی نوجوان‌ها را هم به این مراسم کشانده است.

جمالی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: مردمی بودن و برای مردم کار کردن از حلقه‌های مفقوده جامعه امروز است اما مرحوم تختی مصداق بارز این ویژگی بود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان