آخرین اخبار

19. دى 1397 - 6:15   |   کد مطلب: 34976
با وجود اینکه در دستورالعمل سایت ثبت‌نام ازدواج و به صورت شفاهی از سوی مسوولان بر آسان‌گیری اعطای وام تأکید شده است اما همچنان برخی بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات درباره دریافت ضمانت سنگ‌اندازی می‌کنند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، دریافت وام ازدواج همواره با یک چالش برای زوج‌های جوان همراه است، چالشی که با سخت‌گیری بانک‌ها همراه شده و گاهی آنها را تا مرز پشیمانی از گرفتن این وام پیش می‌برد.

درخواست دو ضامن از سوی بانک‌ها برای پرداخت وام 15 میلیون تومانی کار را برای زوج‌ها دشوار کرده، در حالی که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و دستورالعمل مندرج در سایت ثبت‌نامی وجود یک ضامن معتبر نیز کافی بوده و نیازی به دو ضامن نیست.

تنها حمایت دولت برای آسان کردن ازدواج، وام‌هایی است که آنها بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، اما همین وام‌ها خود ابتدایی‌ترین مرحله زندگی را با سختی‌هایی مواجه کرده است به طوری که برای گرفتن تسهیلات مجبورند هفت‌خوان رستم را بگذرانند.

طی مراحل اخذ تسهیلات به قدری سخت است که گاه از گرفتن آن پشیمان می‌شوند و گاه سختی حلاوت و شیرینی را از زوج‌ها می‌گیرد.

مدام در مسیر بانک بودن برای اخذ این تسهیلات وقت و حوصله‌ای بس گسترده می‌خواهد تا با رویی گشاده و عزم و اراده‌ای قوی بتوان پا در این وادی گذاشت، وادی‌ای که نیازمند مدارک ریز و درشت و ضامنی غدر است!

علاوه بر مدارک ریز و درشتی که باید به بانک ارائه کرد، ضمانت از بخش‌های بسیار سخت این ماجراست و در این صورت دیگر نامی جز تسهیلات سخت‌الوصول به ذهن خطور نمی‌کند.

در همین راستا یکی از جوانان همدانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دریافت وام ازدواج به این راحتی‌ها نیست گفت: حدود دو ماه است برای وام ازدواج اقدام کرده‌ایم اما تاکنون موفق به اخذ آن نشدیم زیرا هر بانکی مدارکی می‌خواهد که از عهده ما خارج است.

این زوج که تاکنون دو بانک را برای اخذ تسهیلات خود انتخاب کرده و هر بار به دلایل نداشتن مدارک مدنظر بانک انصراف داده‌اند گفت: با وجود اینکه در دستورالعمل سایت ثبت‌نامی معرفی یک ضامن بیان شده است اما بانک‌ها درخواست دو الی 3 ضامن آن هم با مدارکی که برای ضامن مقدور نیست را دارند.

وی با بیان اینکه وقتی ضامن کارمندی با حقوق مکفی است اما محل خدمت وی از ارائه کسر حقوق امتناع می‌کند، چرا بانک نباید قبول کند، افزود: مگر یک زوج در اطرافیان خود چند نفر موجه از جمله کارمند یا کاسب برای ضمانت بانک دارد که بانک از وی این چنین سخت‌گیری می‌کند؟

این جوان همدانی با بیان اینکه ضامن سخت‌ترین مرحله اخذ این تسهیلات برای جوانان است گفت: در سایت ثبت‌نامی مدارکی درخواست شده که تهیه می‌شود اما بعد از تکمیل آنها، بانک نیز مدارک مدنظر خود را می‌خواهد که این مسئله بسیار سخت است.

یکی دیگر از جوانانی که بعد از چهار ماه هنوز موفق به دریافت وام ازدواج نشده است بیان کرد: مگر این وام برای سهل شدن مراحل ازدواج نیست، پس چرا باید در ابتدایی‌ترین مرحله زندگی برای اخذ یک وام این میزان دوندگی داشته باشند.

ضمانت؛ یکی از سخت‌ترین مرحله دریافت وام ازدواج

مرادی با طرح این سوال که چرا هر بانک دستورالعمل خود را برای ارائه تسهیلات دارد گفت: مگر دستورالعمل واحدی در سایت ازدواج نیست، پس چرا نباید همه بانک‌ها به صورت واحد پیش رفته و از یک دستورالعمل پیروی کنند؟

وی ضمانت را یکی از سخت‌ترین مرحله دریافت این وام دانست و تصریح کرد: پس از تایید یک کارمند به عنوان ضامن، بانک درخواست یک ضامن دارای چک نیز می‌کند که گاهی باید چند روز یا چند ماه نیز صرف پیدا کردن چنین فردی کرد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های همدان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: سال گذشته 3 هزار و 32 میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت شد اما امسال تاکنون 3 میلیارد و 101 میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.5 درصد افزایش داشت.

محمد طوماسی به سهم بانک‌ها در پرداختی‌ها اشاره کرد و افزود: در بین بانک‌های همدان بانک ملی با 26 درصد در رتبه نخست و بانک کشاورزی با 15 درصد، بانک ملت با 12 درصد، بانک صادرات با 10 درصد و بانک تجارت با 9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی در خصوص اینکه بیشترین سختی زوج‌های جوان در بخش ضمانت بانکی است افزود: اینکه گفته می‌شود دو ضامن و بیشتر برای ضمانت درخواست می‌شود، مطرح نیست زیرا گاهی سه ضامن نیز برام وام کافی نیست و گاهی یک ضامن معتبر کافی است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های همدان بیان کرد: گاهی ضامنی برای ضمانت معرفی می‌شود که نسبت حقوق او به گونه‌ای است که شاید تنها یک ضامن کافی نباشد، اما گاهی اشل حقوقی یک ضامن طوری است که یکی هم کفایت می‌کند.

وی اعتبار ضامن را برای دریافت تسهیلات مدنظر دانست و گفت: باید اعتبار ضامن طوری باشد که بانک بتواند طلب خود را وصول کند و این سخت‌گیری نیست.

طوماسی در مورد میانگین روزهای در انتظار زوج‌های جوان برای دریافت تسهیلات نیز گفت: تعداد روزهای انتظار برای دریافت تسهیلات مشخص نیست بلکه پس از تکمیل پرونده طی دو روز پرداخت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک برای پرداخت وام ازدواج تعهد دارد و منابع بانکی برای این تسهیلات وجود دارد افزود: تعهدی برای تعداد پرداختی‌ها نداریم و تا میزانی که منابع بانک اجازه دهد می‌توان وام را پرداخت کرد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان همدان با بیان اینکه منابع وام ازدواج مجزاست گفت: بر این اساس وام ازدواج، اشتغال و درمان هر یک منابع خود را دارد.

مطالبات سیستم بانکی در استان همدان 12 درصد است

وی معوقات بانک ملی از اعطای وام ازدواج به زوج‌های جوان را 2 میلیارد و 600 میلیون  دانست و گفت: در مجموع مطالبات سیستم بانکی در استان همدان 12 درصد است.

طوماسی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی نیز برای وام ازدواج وارد شده‌اند گفت: با وجود ورود بانک‌های خصوصی مردم بیشتر از بانک‌های دولتی برای این تسهیلات اقدام می‌کنند و بانک‌های خصوصی درصد کمتری از این مورد برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه 3 هزار و 545 نفر اکنون در انتظار دریافت وام ازدواج هستند بیان کرد: در حال حاضر بحث افزایش مبلغ وام ازدواج مطرح نیست زیرا اگر مبلغ پایین باشد و تعداد بیشتری از زوج‌ها بهره‌مند شوند، بهتر است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان همدان با اشاره به وضعیت اقتصادی کنونی کشور خاطرنشان کرد: اکنون منابع بانک‌ها در وام 15 تومانی ازدواج نیز مشکل دارند، بنابراین افزایش مبلغ وام هنوز مطرح نیست.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز با بیان اینکه تاکنون نشنیده‌ام بانک‌ها درخواست دو و سه ضامن از زوج‌ها برای دریافت تسهیلات داشته باشند بیان کرد: بانک‌ها روال قانونی عادی دارد که باید ضمانت داشته باشد و اگر نداشته باشد، برگشت می‌خورد.

ابوالقاسم الماسی بیان کرد: به طور حتم برای رقم پایین ضمانت کمتر و برای وام‌های با رقم بالا ضمانت سخت‌تر می‌شود اما برای وام ازدواج هم نشنیده‌ام که چنین مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر شرایط مناسب نباشد، قابل پیگیری است تصریح کرد: بانک هم یک بنگاه اقتصادی است که باید اطمینان از بازگشت پول داشته باشد اما اگر سخت‌گیری بی‌موردی هم هست، قابل پیگیری است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز در گفت‌وگو با فارس ضمن رد این موضوع که تسهیلات به سختی دریافت می‌شود گفت: در حال حاضر تسهیلات به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد و افراد در انتظار تعداد کمی هستند.

مهرداد نادری‌فر در پاسخ به اینکه در دستورالعمل سایت ثبت‌نامی ازدواج تعداد ضامن یکی قید شده اما در عمل تا سه تا هم مورد قبول نیست بیان کرد: اینگونه نیست و اگر موردی مدنظر است، مطرح شود.

وی با بیان اینکه برای هر یک از زوج یک ضامن مورد نیاز است افزود: در حال حاضر در پرداخت وام به زوج‌ها شرایط خوبی حاکم است و در ضمانت نیز تأکید شده تا طبق دستورالعمل باشد.

به گزارش فارس؛ شرایط اقتصادی کنونی در همه زمینه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده، اما در این میان جوانانی که به دنبال اشتغال و ازدواج هستند، نیازمند بیشترین حامی از سوی مسوولان هستند تا عرصه‌های زندگی را به راحتی طی کنند.

برای این گزارش حدود دو هفته با نمایندگان همدان و فامنین در مجلس تماس گرفتیم که در نهایت موفق به مصاحبه با آنها در خصوص نحوه اعطای وام و افزایش مبلغ تسهیلات نشدیم.

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان