آخرین اخبار

25. دى 1397 - 18:22   |   کد مطلب: 35004
سیدوحید ظهوری حسینی با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: حضور خارجی ها خود باعث یک سری مسائل مانند بحث ورود داعش به افغانستان جهت مقابله با طالبان شد تا بهانه ای برای حضور خارجی ها در این کشور باشد، در حقیقت این مسائل جو افغانستان را بسیار ملتهب کرده است.

 

به گزارش رودآور؛ سیدوحید ظهوری حسینی، کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به آخرین تحولات افغانستان به شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: کشور افغانستان تقریباً در این چند سال اخیر با تلاطم های بسیار زیادی مواجه شده است که یکی از مهم ترین این مسائل،  بحث حضور خارجی ها در این کشور است.

 

وی اظهار داشت: حضور خارجی ها خود باعث یک سری مسائل مانند بحث ورود داعش به افغانستان جهت مقابله با طالبان شد تا بهانه ای برای حضور خارجی ها در این کشور باشد، در حقیقت این مسائل جو افغانستان را بسیار ملتهب کرده است.

 

کارشناس مسائل افغانستان افزود: به دنبال این مسائل برنامه هایی را که دولت افغانستان توانایی انجام آن را داشت از جمله برگزاری انتخابات، باز هم با مشکلاتی مواجه شده است.

 

ظهوری حسینی به تعطیلی کامل یک دوره از انتخابات پارلمانی در افغانستان اشاره کرد گفت: در انتخابات پارلمانی که اخیراً برگزار شد، باز هم شاهد تقلب گسترده بودیم و همچنین عدم صحت شمارش آرا و عدم حضور برخی از مردم در مناطقی که به حوزه های انتخاباتی دسترسی نداشتند نیز موجب شد تا انتخابات پارلمانی افغانستان به یک چالش بزرگ تبدیل شود.

 

وی خاطر نشان کرد: آرا مهمترین حوزه انتخاباتی افغانستان که کابل بود هم ابطال اعلام شد و به دنبال این موضوع، بازهم مناطق دیگری وجود دارد که مشکلاتی دارد که قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، در برخی از حوزه ها از جمله کابل، رای گیری پارلمانی هم صورت بگیرد.

 

کارشناس مسائل افغانستان افزود: با توجه به اینکه بعد از یک دوره کامل تعطیلی انتخابات پارلمان افغانستان که خودش یک معظل بزرگی برای این کشور است، موجب می شود تا دور دوم آن هم با چالش و تاخیر برگزار شود و عقب بیفتد که این موضوعات مردم افغانستان را یک مقدار ناراحت کرده است.

 

سیدوحید ظهوری حسینی عنوان کرد: بحث نا امنی ها و انفجارات و عملیات های انتحاری که در افغانستان اتفاق می افتد، همه این ها در واقع باعث نا امیدی مردم و مشکلات فروان می شود و باعث شده که انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود اخیراً برگزار شود، مجدداً 3 ماه به تاخیر بیافتد.

 

وی بیان داشت: شرایطی که طالبان برای مذاکره با افغانستان مطرح کرده است و همچنین مذاکره آمریکایی ها با طالبان، مسائلی را بوجود آورده که مردم احساس می کنند آرای آن ها را کسی حساب نمی کند.

 

کارشناس مسائل افغانستان در ادامه به سفر هیات ایرانی به افغانستان اشاره کرد و گفت: در پی مذاکراتی که قرار شد از طرف شورای صلح افغانستان با طالبان برگزارشود و همچنین بحث مطالبه ملی و حضور مخالفین دولت افغانستان در پروسه انتخابات مطرح شد که نهایتاً شاهد بودیم چند کنفرانسی را کشورهای مختلف انجام دادند از جمله نشستی که در مسکو برگزار شد و در آن نشست دولت افغانستان شرکت نکرد.

 

ظهوری حسینی افزود: نشست های دیگری هم در دوحه قطر و همچنین در امارت و جده عربستان برگزار شد و هرکدام به دلایلی به تعویق افتاد.

وی تصریح کرد: نشست اخیری که قرار بود در جده برگزار شود به دنبال رایزنی ایران با طالبان و افغانستان بود که با هماهنگی دولت افغانستان نشست هایی با جمهوری اسلامی ایران داشتند ولی با توجه به پیش شرط هایی که طالبان در رابطه با نشست مطرح کرد، اما عملاً این شروط منتفی شد.

 

کارشناس مسائل افغانستان در ادامه گفت: در نهایت اینطور تعیین شد که خود عربستان به خاطر ابهت بخشیدن و حمایت از طالبان، سعی کرد طالبان را در دید مردم و سایر طرف ها بزرگ جلوه دهد و اینطور مطرح کند که آن ها برای شرکت در نشست، پیش شرط تعیین کرده اند که آن پیش شرط ها با چهار گروه عمده افغانستان و همچنین خروج آمریکایی ها از افغانستان مخالف بود.

 

سیدوحید ظهوری حسینی اظهار داشت: نهایتاً مشخص شد خود عربستان برای اینکه وجهه طالبان را خوب جلوه دهد این مسائل را در طالبان القا کرده است و طالبان هم به هیچ وجه از حمایت عربستان و آمریکایی ها بی بهره نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: اینکه ایران با گروهی از طالبان رابطه و مذاکراتی داشتند، یک بعد دیگر قضیه است که بنده به شخصه در رابطه با طالبان به صورت کامل مخالف هستم، چون این ها همه یک دست هستند و طالبان خوب و بد نداریم و این موضوع در اذهان عام مردم دچار تشویش شده است.

 

کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: در افغانستان طالبان تکنو کرات داریم که با کت شلوار در جلسات شرکت می کنند، طالبان با ریش و عمامه هم داریم طالبان مخالف و موافق ایران هم داریم و همچنین طالبان موافق و مخالف آمریکا نیز وجود دارد؛ در واقع طالبان و دست اندر کاران پشت پرده آن ها همان آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند.

 

ظهوری حسینی اذعان کرد: طالبان از روز اول حضور خارجی ها در افغانستان به مخالفت با آمریکایی ها پرداختند، اما بسیار کم اتفاق افتاده است که نظامیان آمریکا را مورد هدف قرار داده باشند.

 

وی تصریح کرد: اکثر مردم افغانستان از عملیات هایی که طالبان و داعش انجام می دهند آسیب دیده اند؛ تروریست های داعشی و طالبانی با ترور وعملیات انتحاری مستقیماً مردم افغانستان به خصوص شیعیان افغانستان را مورد هدف قرار می دهند.

 

کارشناس مسائل افغانستان به نشست علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در کابل با دولت افغانستان اشاره کرد و گفت: آقای ظریف و عراقچی نیز مذاکراتی با بعضی از افراد طالبان داشتند که این مذاکرات می تواند در راستای کمک کردن بعضی از افراد طالبان و رخنه ایجاد کردن بین آن ها و کشاندن آن ها به سوی مسالح ملی باشد.

 

سیدوحید ظهوری حسینی بیان داشت: در مجموع به هیچ وجه طالبان صلاحیت این را ندارد که بخواهد تصمیم بگیرد و با توافق با ایران و یا دولت افغانستان عملکرد مثبت یا اجرایی داشته باشد.

 

وی در پاسخ به این سوال که "چرا دولت افغانستان حاضر به مذاکره با طالبان شده است؟" گفت: وقتی دولت ضعیف می شود به دنبال این است که سلطه خودش را گسترش دهد، بر همین اساس تضعیف دولت و تقویت طالبان و حضور داعش در افغانستان همه برنامه های از پیش طراحی شده آمریکا و اسرائیل و با حمایت های مالی عربستان سعودی است.

 

کارشناس مسائل افغانستان اشاره کرد: خوشبختانه پاکستان با طالبان همکاری ندارد و دولت پاکستان تا حدود زیادی متوجه خطرات این گروهک شده است که به خود پاکستان هم آسیب های زیادی وارد کرده اند.

 

ظهوری حسینی تصریح کرد: آمریکایی ها همه تسلیحات زره ای و نظامی و امکانات تدارکاتی طالبان را تامین می کنند؛ از طرفی نظامیان افغانستان در دریافت حقوقشان ماه ها تاخیر وجود دارد اما حقوق اعضای گروهک طالبان به موقع به دستشان می رسد، در حقیقت این کمک ها و همکاری ها آمریکا موجب شده است تا طالبان قوی و دولت افغانستان تضعیف شود.

 

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا آمریکایی ها نیروهای خودشان را از افغانستان خارج می کنند؟" گفت: سال هاست که آمریکایی ها به دنبال این هستند که از افغانستان خارج شوند، چون با توجه به این لجنزاری که برای آن ها در افغانستان درست شده است و نظامی هایشان امکانات و پول های زیادی را از دست دادند، برای آن ها خیلی سخت است که در افغانستان بمانند.

  

کارشناس افغانستان تاکید کرد: با توافقی که آمریکایی ها با افغانستان داشتند، آمریکایی ها حد اقل 11 پایگاه در مناطق مختلف افغانستان دارند و بارها شده است که قصد داشتند نیروهای خودشان را بیرون بیاورند؛ از طرفی نیز با توجه به توافقاتی که در "لیسبون" پرتغال داشتند، قرار شد آمریکایی ها کلاً از افغانستان خارج شوند اما هیچ کدام از این توافقات اجرایی نشد.

 

ظهوری حسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به شدت برای حضورشان در افغانستان سرمایه گذاری می کنند، بیان داشت: آمریکایی ها 11 پایگاه نظامی در افغانستان دارند که باید برای حفظ این پایگاه ها، نظامیانی را در آن جا مستقر کند.

 

وی در پایان گفت: اگر آمریکایی ها نیروهایشان را هم تعدیل کنند، سعی می کنند نیروهای اطلاعاتی و فرماندهی را در این پایگاه ها مستقر کنند و از نیروهای بومی مثل طالبان و داعش در این پایگاه ها استفاده کنند تا حضور خودشان در افغانستان را حفظ کنند.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان