آخرین اخبار

30. دى 1397 - 14:36   |   کد مطلب: 35022
دیپلماسی ایرانی در دوره مدیریت محمد جواد ظریف با انفعال جدی روبرو شده است تا حدی این انفعال ادامه یافته که کشورهای مختلف اروپایی علیه دیپلمات های ایرانی اقدام می کنند و وزارت خارجه تنها ناظر چنین امری است.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دولت دوازدهم در حوزه دیپلماسی دارای رفتاری بیشتر مسامحه آمیز بوده است. در سال 97 چندین و چند اتفاق مهم در حوزه سیاست خارجی خصوصا در حوزه اروپا رخ داد که وزارت خارجه بیشتر از اینکه واکنش سلبی از خود نشان دهد، رفتاری نرم از خود بروز داد. بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان مطرح می کنند که این رفتار منفعلانه سبب شده که کشورهای مختلف در این حوزه گستاخ تر بشوند و سریالی از اقدامات ضدایرانی را بخصوص از سوی کشورهای دسته چندمی اروپایی شاهد باشیم. در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم:

وقت کشی اروپایی ها و  اقدامات ضددیپلماسی

بیش از ۸ ماه است که کشورهای اروپایی با تاکتیک وقت‌کشی تلاش می‌کنند ایران را همچنان در برجام نگه دارند و خود را حامی این توافق نشان دهند. این در حالی است که در این مدت توطئه‌های بزرگی علیه جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده‌اند.

هم اکنون اسدالله اسدی یکی از دیپلمات‌های کشورمان در اروپا به اتهام واهی اقدام تروریستی در بازداشت است، همه این رفتارهای سخیف و غیردیپلماتیک هم درست در زمانی رخ داده که اروپا با ایران برای اجرای تعهدات خود و ادامه برجام ظاهراً به توافق رسیده و متعهد شده بودند که با راه‌اندازی ساز و کار مالی ویژه تحریم‌های آمریکا را دور بزنند و امکان مبادله کالا و نفت فراهم شود.

ادعای مضحک اروپا در نسبت دادن اقدامات تروریستی به جمهوری اسلامی ایران در حالی است که حمایت همین اروپایی‌ها از گروه‌های تروریستی همچون تروریست‌های سازمان منافقین که دستشان به خون ۱۷ هزار شهروند بیگناه ایرانی آلوده است بر کسی پوشیده نیست.

تقریبا در کشورهای مختلفی از جمله آلمان، اتریش، هلند، دانمارک، فرانسه، بلژیک علیه کشورمان و دیپلمات‌ها در این چند ماهه اخیر اقداماتی انجام شده و اتهام زنی های بزرگی خصوصا به دیپلمات ها که دارای مصونیت هستند صورت گرفته است.

اتهام بی‌اساس هلندی‌ها علیه ایران

چنان‌که گفته شد، تحرکات جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش آغاز شده است، اما متمرکز شدن این تحرکات در یک نقطه اوج مشخص آن هم در فاصله تنها چند ساعت، اولین نشانه از وجود توطئه‌ای بزرگ‌تر است.

چند ساعت پس از آن‌که وزیر خارجه دانمارک خبر از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی داد، وزارت خارجه و کشور هلند نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شدند که دولت ایران «احتمالاً» طی سال‌های گذشته در ترور  »محمدرضا کلاهی صمدی» ( با نام مستعار علی معتمدعضو سازمان مجاهدین خلق و عامل اصلی انفجار در ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰) و «احمد مولا ابوناهض» (مشهور به احمد نیسی بنیان‌گذار گروه تروریستی «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» در هلند دست داشته است.

به نظر می رسد همین امر سبب حمله به سفارت ایران شد. حمله به سفارت ایران در لاهه هلند یک روز پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا بر پایه ادعاهای دانمارک، نخستین دور تحریم‌ها علیه ایران بعد از اجرایی شدن برجام را اعمال کرد. عناصر گروهک تروریستی الاحوازیه به همراه عناصر گروه تروریستی داعش   روز شنبه 22 سپتامبر در حاشیه برگزاری آیین رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز (جنوب غرب ایران)؛ به سمت مردم تماشاچی تیراندازی کردند که بر اثر این حمله، 25 نفر شهید و  69 نفر زخمی شدند.

دانمارک 30 اکتبر بدون ارائه هیچگونه مستنداتی تهران را به تلاش برای انجام یک حمله در خاک خود متهم کرد. جمهوری اسلامی ایران قویاً این ادعا را تکذیب کرده است.

"بنیامین نتانیاهو"،  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا به صراحت اعلام کرد اسرائیل در جریان پرونده سازی دانمارک علیه ایران نقش مستقیم داشته است.

لهستان و انشست ضدایرانی در ورشو

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در سفرش به هشت کشور خاورمیانه و شمال آفریقا از نقشه جدید آمریکا پرده برداشت، روز جمعه پمپئو از برگزاری نشستی در ورشو (پایتخت لهستان) خبر داد؛ نشستی که قرار است با حضور بیش از هفتاد کشور در ۱۳ و ۱۴ فوریه برای بررسی سیاست‏ های ایران و همچنین جست‏وجوی راهی جهت پایان دادن به تنش‏ها و تحقق صلح در خاورمیانه برگزار شود، هرچند مایک پمپمئو مدعی شده این نشست، صرفا کنفرانسی ضد ایرانی نخواهد بود و با هدف ارتقای صلح و ثبات، آزادی و امنیت در خاورمیانه برگزار خواهد شد.

با این حال تصمیم جدید دولت ترامپ واکنش وزارت خارجه ایران را به همراه داشت، محمد جواد ظریف با انتقاد از لهستان به دلیل پذیرش میزبانی چنین کنفرانسی گفت: «این ننگ برای دولت لهستان پاک‏شدنی نیست، در‏حالی‏که ایران لهستانی‏ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، حالا این کشور میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی می‏شود.»

لهستانی ها سعی کرده اند که رضایت آمریکا را جلب کنند و حتی پیشنهاد ایجاد یک پایگاه نظامی به نام «دژ ترامپ» در این کشور را داده‌اند. به هر جهت آمریکایی ها که از تابستان داغ و زمستان سخت نتوانستند چیزی عاید خود کنند حالا سعی می کنند با کنفرانس ها و نشست های ضدایرانی علیه کشورمان اقدام کنند.

مایک پمپئو پیش از سفر هشت روزه خود به خاورمیانه در جمع خبرنگاران هدف از سفر خود را "دو چندان کردن تلاش‌های دیپلماتیک و اقدامات تجاری به منظور افزایش فشار بر ایران" توصیف کرده بود. موضوعی که با انفعال دیپلماتیک ایران اهداف آمریکا را بیشتر به مقصد نزدیک می کند. 

گرجستان و اقدام علیه شهروندان ایرانی

کشور گرجستان که یکی از کشورهای دسته چندم اروپایی است به سبب برخی از مشکلات اقتصادی داخلی برای سرمایه گذاران ایران به مطرح شد. سال پیش بود که پلیس امنیت فرودگاه تفلیس به بهانه بررسی مسافران دست به هتک حرمت به بانوان ایرانی زد و از آنها خواست که در انظار عموم حجاب خود را از سر بردارند. این مسئله واکنش شدید بسیاری را بخصوص در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. شدت اعتراضات به دلیل اینکه در سال گذشته نیز مشابه همین اتفاق در فرودگاه پایتخت گرجستان رخ داده بود و مقامات وزارت خارجه به گرجستانی‌ها اعتراض کرده بودند اما این مسئله با بی‌توجه و تکرار آن مواجه شده‌ بود، بیشتر شد. جالب اینجاست که کار حتی به شکنجه یک زن ایرانی هم کشیده بود. اما وزارتخارجه ایران اوج انفعال را در این حوزه نشان داد و تنها انفولانزای حیوانی سبب شد تا کشورمان نسبت به حضور ایران در این کشور هشدار بدهد.

دیپلماسی ایرانی در این دوره با توجه به موارد گوناگون از جمله برخورد با دیپلماتها، برخورد ناشایست با شهروندان ایرانی، برگزاری اجلاس های ضد ایرانی انفعال خود را نشان داده است. اروپایی ها با وعده برجام اروپایی سعی کرده اند که ایران را در برجام نگاه دارند اما از سوی دیگر شاهد یک سلسله اقدامات امنیتی ضدایرانی در حوزه دیپلماسی بودیم که به سبب وعده اروپایی ها بی پاسخ ماند و حالا در حال گسترش است و گفته می شود آمریکا و  موساد پشت سر آن قرار دارند. به هر جهت مجموعه این موارد سبب شده تا ایران در حوزه دیپلمایس در دوره ظریف کارنامه ضعیفی داشته باشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان