آخرین اخبار

8. بهمن 1397 - 10:23   |   کد مطلب: 35063
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: آمریکا می خواهد با اعلام خروج از سوریه، ترکیه را تحریک کند تا در سوریه عملیات نظامی انجام بدهد تا جلوی نزدیکی ترکیه به این سه کشور را بگیرد.

به گزارش رودآور به نقل از راه دانا، سیدمهدی نورانی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اعلام آمریکا برای خروج از سوریه به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: آمریکایی ها فقط اعلام کرده اند که می خواهند از سوریه خارج شوند و در واقع هیچ اتفاقی نیفتاده است، نه تجهیزاتی حرکت داده اند و نه نیرویی تخلیه کرده اند و کاملاً در مقرهای خودشان مستقر هستند و هیچ گونه تحرکی مبنی بر خروج آمریکا از سوریه مشاهده نشده است.

 

وی اظهار داشت: هیچ اتفاقی در پایگاه های آمریکا در سوریه نیفتاده است و این نشان دهنده این است که آمریکایی ها فقط در حد حرف در رسانه این مسئله را مطرح کرده اند و در حقیقت هیچ اقدامی مبنی بر خروج از سوریه نکرده اند.

 

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به نظر می رسد در یک سال آینده هم هیچ اتفاقی با عنوان خروج آمریکا از سوریه نخواهد افتاد.

 

نورانی در ادامه گفت: ترکیه تقریباً در بسیاری از مسائل به ایران، روسیه و سوریه نزدیک است و این موضوع برای آمریکایی ها در منطقه خطرناک است.

 

وی خاطر نشان کرد: آمریکا می خواهد با اعلام خروج از سوریه، ترکیه را تحریک کند تا در سوریه عملیات نظامی انجام بدهد تا جلوی نزدیکی ترکیه به این سه کشور را بگیرد.

 

کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: از طرفی در نگاه استراتژیک کشورهای ایران، سوریه، عراق، روسیه و ترکیه تقویت کردها وجود ندارد، این تفکر آمریکایی ها که اگر اجازه بدهند تا ترک ها با کردها درگیر شوند تا مشکلی برای ایران، روسیه و ترکیه ایجاد کند، اشتباه است به خاطر اینکه حتی اگر ترک ها با کردها درگیری شوند با تضعیف کردها ما ضرر نمی کنیم.

 

سیدمهدی نورانی تصریح کرد: ممکن است جمهوری اسلامی ایران بعدها با سوریه و ترکیه مشکل سرزمینی پیدا کند و امکان دارد در کوتاه مدت ترکیه مناطق تحت اشغال خود را تحویل ندهد ولی در بلند مدت این مناطق را پس خواهد داد.

 

وی افزود: در شرایط فعلی حتی اگر کردها توسط ترک ها سرکوب شوند، برای ایران فرقی نمی کند و در نهایت این مسئله حائز اهمیت است که آیا آمرکایی ها می خواهند به حمایتشان از کردها ادامه بدهند یا خیر؟

 

آمریکایی ها در یک منگنه تصمیم گیری در سوریه گیر افتاده اند

کارشناس مسائل منطقه اشاره کرد: آمریکایی ها در یک منگنه تصمیم گیری در سوریه گیر افتاده اند و مجبور شده اند مسئله خروج از سوریه را مطرح کنند تا بتوانند به نوعی یک راه فراری برای خودشان ایجاد کنند ولی اینکه بخواهند در عمل سوریه و منطقه را رها کنند، اصلاً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و خروج آمریکایی ها از سوریه به این راحتی نیست.

 

نورانی اشاره کرد: روس ها در سوریه پایگاه دارند و چون می توانند از پایگاه نظامی شان از زمین و هوا محافظت کنند، بر همین اساس پایگاه نظامی ایجاد کرده اند ولی ایران نمی تواند پایگاه نظامی ایجاد کند چون شاید بتواند در زمین از آن پایگاه محافظت کند ولی در هوا خیر.

 

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در سوریه پایگاه نظامی خاصی ندارد، ولی به صورت مستشاری در برخی اماکن عمومی مثلاً داخل یک کارخانه، بقل یک فرودگاه و یا داخل فلان سوله و ... و چون اسرائیل اشراف اطلاعاتی کاملی بر سوریه دارد، هر از چند گاهی این پایگاه ها را شناسی می کند و مورد حمله قرار می دهد؛ اسرائیل با روسیه هم در این مسئله توافق کرده است و به نظر می رسد روسیه گفته است نباید اسرائیلی ها به داخل خاک سوریه بیایند و اسرائیلی ها هم قبول کرده اند.

 

کارشناس مسائل منطقه به عدم حضور اسرائیل در سوریه اشاره کرد و گفت: هواپیما های اسرائیل در مرز اسرائیل و سوریه قرار می گیرند و از همان جا موشک هایشان را شلیک می کنند و وارد خاک سوریه هم نمی شوند.

 

نورانی تاکید کرد: اسرائیلی ها کاری به این تحولات ندارند و از روز اول گفته اند که هر کجا ایرانی ها تجهیزات نظامی پیاده و گسترش دهند و تحرکات نظامی دارند را مورد حمله قرار می دهند.

 

وی افزود: ایران نمی تواند پایگاه نظامی اسرائیل را بزند چون اگر بزند آن ها حملات خود را آغاز می کنند و اگر اسرائیل پایگاه ایران را بزند وجهه بدی دارد؛ در حال حاضر شاهد هستیم که اسرائیل اماکن سوریه را می زند، در صورتی که تمام مراکزی که مورد اصابت و حملات اسرائیلی ها قرار گرفته است، پایگاه های نظامی ایران بوده که در آن جا مستقر هستند و یا مستقر بودند.

 

این کارشناس در ادامه گفت: ایرانی ها آمدند برای فرار از این قضیه هر چند وقت یک بار مکان های خودشان را با توجه به اشراف اطلاعاتی کامل اسرائیل به خاک سوریه، تغییر دادند تا شناسایی نشوند.

 

سیدمهدی نورانی اظهار داشت: اخیراً اسرائیلی ها اطراف مسجد دمشق و فرودگاه را می زدند چون احتمال می دادند که ایرانی ها در آن مکان ها مستقر باشند.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر این بحث مطرح است که اگر ایران بخواهد در روسیه درگیر شود مثل دفعه قبل که موشک شلیک کرد، در واقع آن موشک ها را سوریه با پدافند های موشکی خودش شلیک کرد که بلافاصله اسرائیلی ها تمام مناطقی که از آن جا موشک شلیک شده بود را بمباران کردند.

 

کارشناس مسائل منطقه اشاره کرد: اسرائیل به سوریه اعلام کرده است که اگر سوریه در زدن اسرائیل با ایرانی ها مشارکت کند، سوریه را می زند و بر همین اساس چند تا از پایگاه های پدافند هوایی سوریه را اسرائیلی ها مورد اصابت قرار دادند.

 

هواپیماهای اسرائیلی برای سامانه اس300 بعنوان دشمن تعریف نشده است

نورانی در ادامه به عدم شلیک سامانه های پدافندی اس 300 و 400 به سمت هواپیماهای اسرائیلی اشاره کرد و گفت هواپیماهای اسرائیل برای این سیستم بعنوان دشمن تعریف نشده است.

 

وی بازگشت اروپایی ها جهت بازگشایی سفارتخانه های خود در سوریه را امری مهم دانست و گفت: بحث نظامی در سوریه تمام شده است و بحث آنچنانی در سوریه نداریم و فقط مباحث سیاسی این جنگ باقی مانده است.

 

کارشناس مسائل سوریه اظها داشت: در بحث سیاسی نیز از آن جایی که پروژه نظامی شان شکست خورد، به فشار سیاسی روی آوردند؛ کشورهای اروپایی باید برگردند تا بتوانند تاثیرگذار باشند و با سوریه مذاکره کنند و در فاز پروژه سیاسی قرار بگیرند.

 

سیدمهدی نورانی تصریح کرد: با توجه به تحولات منطقه باید دید که آمریکایی ها چه چیزهایی را هدف گذاری کرده اند و به کدام یک از آن ها رسیده اند.

 

وی در ادامه افزود: آمریکایی ها یک سقف اهداف داشتند و یک کف؛ سقف اهداف آن ها نابودی عراق، سوریه، لبنان و در نهایت رسیدن به ایران بود که این سقف برای آمریکایی ها محقق نشد، اما تمام جبهه مقاومت هم در سوریه و هم در لبنان و هم در عراق عملاً نابود شد.

 

حزب الله برای حفظ محور مقاومت در سوریه هزینه های زیادی داد

کارشناس مسائل منطقه اشاره کرد: حزب الله برای حفظ محور مقاومت در سوریه با تمام قدرت وارد شد و هزینه های فراوانی متحمل شد؛ شهدایی که حزب الله در سوریه داد برخی از آن ها از فرماندهان نخبه حزب الله بودند.

 

نورانی ابراز داشت: جبهه مقاومت خودش را آماده کرده بود با تمام عده و عده کار اسرائیل را یک سره کند، اما آمریکایی های با حمایت از اسرائیل و ایجاد داعش مانع این کار شدند.

 

وی در پایان گفت: در حقیقت آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه و در جنگ سوریه پیروز نشدند و محور مقاومت اجازه نداد که به اهدافشان برسند، اما کف اهداف آمریکایی ها که همان تضعیف محور مقاومت بود برایشان محقق شد و توانستند جبهه مقاومت را تضعیف کنند.

 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان