آخرین اخبار

15. بهمن 1397 - 18:35   |   کد مطلب: 35101
معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد
تزریق واکسن فلج اطفال از سال آینده در استان همدان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه متولدین ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۷ واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت می‌کنند گفت: طرح از سال آینده در همدان اجرا می‌شود.

به گزارش رودآور؛ رشید حیدری مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون مباحث مطرح شده طی روزهای گذشته  در خصوص واکسن تزریقی فلج اطفال با بیان اینکه از سال ۱۳۷۸ تاکنون در کشور ایران هیچ گونه موردی از بیماری فلج اطفال گزارش نشده است، گفت: ایران از معدود کشورهای عاری از بیماری فلج اطفال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه طی این سال ها واکسن خوراکی فلج اطفال (پولیوی خوراکی) از بدو تولد تا سن ۶ سالگی در فواصل معین ۶ نوبت به کودکان داده  می شود، افزود: این واکسن ۳ ظرفیتی بوده و از ویروس زنده ضعیف شده تشکیل شده است.

حیدری مقدم با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ وزارت بهداشت با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص عدم گزارش پولیو ناشی از تیپ دو در جهان و ریشه کن شدن سوش دوم این واکسن، سوش دوم را از واکسن حذف و واکسن خوراکی دو ظرفیتی را جایگزین آن کرد، گفت: همزمان به توصیه سازمان بهداشت جهانی و تصمیم کمیته فنی کشوری فلج اطفال، مقرر شد یک نوبت هم واکسن تزریقی (که ویروس کشته شده سه ظرفیتی است) در سن ۴ ماهگی به کودکان تزریق شود که برای کودکان متولد یکم اردیبهشت ماه سال ۹۴ به بعد تزریق شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه به علت کاهش تولید جهانی واکسن پولیو تزریقی، سهمیه کشورها با توجه به اولویت بندی انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین شد، گفت: از ابتدای سال ۹۵ به علت محدودیت واکسن، تزریق آن به استان های شرق و جنوب شرق به خاطر همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان که بیماری فلج اطفال در آنها شایع است محدود شد.

حیدری مقدم با بیان اینکه از شهریور امسال مجدداً واکسن به مقدار محدود تحویل و مقرر شد برای کودکان متولد شده از ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۹۷ به بعد تزریق شود، گفت: این امر در حال حاضر در استان همدان هم اجرا می شود.

وی بابیان اینکه متولدین ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۷ واکسن را دریافت نکرده اند، گفت: با توجه به تامین بخشی از واکسن متولدین جا مانده، مقرر شده در فاز اول این امر برای ۹ دانشگاه کشور شامل اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، فارس، گلستان، مرکزی و یزد که تردد مهاجرین بیشتر است اجرا و در سال آینده بر اساس اولویت از جمله برای استان همدان هم اعلام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شبهات ایجاد شده در خصوص ناکافی بودن و یا غیر ایمن بودن و عارضه دار بودن واکسن خوراکی فلج اطفال به هیچ وجه صحیح نیست و مردم در صورت داشتن هر گونه سوال می توانند به مراکز خدمات سلامت مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان