آخرین اخبار

30. بهمن 1397 - 23:00   |   کد مطلب: 35176
روزنامه رأی الیوم در مطلبی از شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در نشست ورشو و موفقیت نشست سه‌جانبه سران ایران و روسیه و ترکیه در سوچی نوشت.

به گزارش رودآور به نقل از خبرنگاران جوان، رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود در یادداشتی به قلم محسن القزوینی نوشت: جهان به زودی خواهد فهمید که سوریه با مقاومت خود جهان را از تک قطبی بودن نجات و به سمت دوقطبی بودن سوق داد و این دستاوردی است که ارزش آن را فقط کسانی می‌دانند که از تک قطبی بودن رنج بردند مانند کشور‌های عربی، کشور‌های آمریکای لاتین و کشور‌های مرکزی قاره آفریقا و البته ترکش‌های جهان تک قطبی به برخی کشور‌های اروپایی و کشور‌های آسیای مرکزی هم رسید.

در ادامه این گزارش آمده است: با نگاهی به حوادث سه دهه اخیر می‌بینیم که فقط آمریکا بر جهان حکمرانی می‌کرد و جهان از این یکه تازی جز جنگ و اشغالگری چیز دیگری نصیبش نشد. باز‌های آمریکا از وقتی بر اردوگاه سرمایه داری سیطره یافتند صلح را از بین بردند و سیطره طلبی آمریکا بعد از فروپاشی اتحادیه شوروی و حوادث یازده سپتامبر به اوج خود رسید. وضعیت به همین شکل ادامه داشت تا اینکه ترامپ وارد کاخ سفید شد و چهره واقعی سیاست آمریکا را نشان داد که همان نادیده گرفتن اصول و قطعنامه‌های سازمان ملل و تجاوز به حق مردم برای داشتن یک زندگی شرافتمندانه است و هیچ کشوری جز کشور‌های محور مقاومت و در رأس آن سوریه نتوانست در برابر آمریکا بایستد؛ سوریه‌ای که باند‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا را شکست داد.

سوریه وقتی روسیه را وارد خاک خود کرد، در اصل به روس‌ها گفت بیایید و جایگاه خود را در نظام جهانی بازیابید و به این ترتیب سوریه توانست با کمک هم پیمانان خود نظام بین المللی را از سیطره آمریکا نجات دهد. با رخداد‌های متوالی سوریه، قطب دوم در نیمه دیگری از جهان تشکیل و ائتلاف سه گانه روسیه، ایران و ترکیه پدیدار شد و کشور‌های دیگری مانند چین و هند و برخی کشور‌های قاره آمریکا که از سیاست‌های اقتصادی ترامپ متضرر شده بودند با اتخاذ مواضعی در تأیید سیاست‌های روسیه، به کاروان ائتلاف سه گانه ملحق شدند. 

نویسنده می‌افزاید: امروز در برابر دو صحنه قرار داریم، صحنه سوچی و صحنه ورشو. اما در این دو صحنه چه می‌بینیم؟ در صحنه ورشو شاهد شکاف در ائتلاف آمریکا و اروپا هستیم و می‌بینیم که آمریکا تنها مانده است و فقط اسرائیل و چند کشور حاشیه‌ای در کنارش هستند و آنچه در سخنرانی‌های ورشو و کنفرانس‌های خبری شنیدیم صدای طبل جنگ بود. آمریکا و اسرائیل تلاش کردند با دشمنان خود مبارزه کنند، اما موفق نشدند و کنفرانس ورشو بدون هیچ تصمیمی پایان یافت. اینکه کشور‌های اروپایی کنفرانس ورشو را نادیده گرفتند آمریکا را ناامید کردند و از آنجا که ورشو کنفرانسی برای جنگ افروزی بود اکثر کشور‌های جهان از آن حمایت نکردند و به آمریکا گفتند جنگ و ویرانی کافی است.

بنابر این مطلب، اما در سوچی شاهد بودیم که سه کشور با هم مذاکره کردند و به بازگشت صلح به سوریه متعهد شدند. سه کشور حاضر درکنفرانس سوچی یکصدا از وحدت سوریه و نزدیک کردن دیدگاه‌های دولت و مخالفان و بازگشت آوارگان صحبت کردند. آن‌ها همچنین درباره قانون اساسی، انتخابات، دوره انتقالی، برنامه ریزی برای نجات سوریه از ریشه‌های تروریسم که همچنان در ادلب متمرکز هستند صحبت کردند.

در پایان این یادداشت آمده است تفاوت نشست ورشو و سوچی در این بود: یکی به جنگ دعوت کرد و دیگری زندگی را به شاخه زیتون در سوریه برگرداند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان