آخرین اخبار

11. اسفند 1397 - 13:36   |   کد مطلب: 35232
این روزها از یک سو فساد در اقتصاد، عدم اراده و تصمیمات غلط دولتی ها؛ سفره مردم را هدف قرار داده و از سویی دیگر تزریق چندبرابری نقدینگی به اقتصاد؛ زمینه ساز تورم و کاهش ارزش پول شده، این موارد در حالی است که هر روز هم شاهدعمیق تر شدن شکاف طبقاتی با تصمیمات اقتصادی مدیران اجرایی هستیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ کافیست این روزها کمی در بازار قدم بگذاریم و یا در تاکسی نشسته و تنها و تنها راننده یا مسافری شروع به حرف زدن کند، حرف اول و آخرشان حتی در محافل و دورهمی های فامیلی و دوستانه شده گرانی و گرانی و آنچه که افزایش قیمت ها اقلام مختلف کالا بر سر مردم آورده است.
اقتصاد کشور چه شد که به اینجا رسیده و چرا آن همه دستاوردهای انقلاب اسلامی در پس اقتصادی که علل متعددی در ضعف آن نقش دارند خود را نشان نمی دهد.
ملت ما در هشت سال دفاع مقدس با دستانی خالی و در اوج تحریم های همه جانبه پیروز شد، در عرصه سازندگی هم موفقیت های چشم گیری به ویژه در حوزه های عمرانی از جمله آسفالت راه های روستایی، گازرسانی به عمده شهرها و روستاها و برقدار شدن تمام روستاها و غیره و ذالک به دست آمده است و در عرصه دفاعی هم در منطقه و حتی جهان جز برتربن ها هستیم.
این موارد همه یک طرف ماجرا است، ایران اسلامی، از ملزومات اولیه یک اقتصاد پویا از انرژی و مواد اولیه چه آلی و چه معدنی گرفته تا منابع انسانی، فناوری و حتی منابع مالی بالایی برخوردار است و در زمینه نقدینگی هم مشکلی ندارد پس چرا و به چه علت مردم در حوزه اقتصادی تنها ضعف عمیقی را لمس می کنند؟ 
مشکل کار کجاست؟ 
در این باره به سراغ استاد رحمان نادی عضو سابق اتاق بازرگانی، مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی رفتیم.
*مدیران اجرایی اراده برای حل مشکلات اقتصادی ندارند
وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در این زمینه دو مشکل اساسی داریم، که از جمله آن مشکل در حوزه مدیران اجرایی و نبود اراده ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور  است، آن اهتمام لازم و ضروری که بالاخره شایسته یک مدیر جهادی باشد در همه مدیران دیده نمی شود، در دفاع مقدس اراده جهادی استوار بود و اما در جنگ اقتصادی اراده جهادی کمتر دیده می شود.
* فساد در اقتصاد؛ معیشت مردم را در تنگناه قرار داده
وی اظهار کرد: فساد در اقتصاد مشکل بعدی است و تا زمانی که این مسئله حل نشود ما نمی توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته است.
 عضو سابق اتاق بازرگانی افزود: انقلاب ما در حوزه های متعدد موفق و پیروز بوده و پیشرفت های علمی، تکنولوژی، زیرساختی از جمله ساخت سدها، بیمارستان ها، دانشگاه هاو مؤسسات پژوهشی و صنایع دفاعی موفق بوده اما در حوزه اقتصاد مشکللاتی وجود دارد و مردم همین را احساس و لمس می کنند.
*تلاطم اقتصادی، زمینه ساز فراموش شدن دستاوردهای انقلاب/کج سلیقگی مدیران اقتصاد بر تلاطم اقتصادی دامن زده است
نادی تصریح کرد: این در حالی است که زمانی ما برای تعیین سوزن لنگ می زدیم، دانشش را نداشته و دستمان جلوی بیگانگان دراز بود، اما امروز  جوانان ما انواع دستگاه های پیشرفته، بالگرد و یه ویژه در حوزه دفاعی صنایعی را تولید می کنند در حالی که مسئله  تلاطم اقتصادی سبب شده تا همه این پیشرفت ها به فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه تا مشکل اقتصادی حل نشود ما نمی توانیم ادعا کنیم که تمام و کمال موفق هستیم، عنوان کرد: هدف دشمن از این تهاجم اقتصادی درهم ریختگی اقتصاد بود و نیتشان مشخص، ولی متأسفانه برخی از مدیران داخلی با کج سلیقگی و ناتوانی مدیریتی خودشان به این تلاطم دامن زده و به آن وسعت بخشیدند.
این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: به این دلیل باید اراده و تلاشی باشد و ما شاهد هستیم که مقام معظم رهبری دستور دادند ستادی از سران سه قوه تشیکل شده و جمع شوند تا تصمیمات لازم را بگیرند و حتی ایشان فرمودند که کار شما امضای من را ذیل خود دارد و تا این اندازه به این ستاد اختیار دادند، اما متأسفانه آن گونه که باید مدیران اجرایی اقدام نکردند.
نادی از خرید و فروش هر دلار به قیمت 13 هزارو 250 تومان در روزهای گذشته خبر داد و گفت: تصمیمات اتخاذ شده از سوی مدیران اجرایی ارزش پول ملی ما را از بین برده است.
* عدم اصلاح نقدینگی و تزریق چندبرابری آن به اقتصاد، تورم و کاهش ارز پول را رقم زد/برنامه های غلط مدیران اجرایی ریشه ضعف اقتصاد کشور

وی همچنین با بیان اینکه مسئله اصلاح نقدینگی هنوز حل نشده، اظهار کرد: از سوی دیگر سیاست ها و تدابیر دولت در تزریق نقدینگی به اقتصاد آنقدر زیاد بود که چیزی در حدود چهار پنج برابر نقدینگی اقتصاد در بازار موجود است، به طوری که حجم نقدینگی از "چهار هزار و 500 هزار هزار میلیارد تومان" به "17 هزار هزار میلیارد تومان" رسیده است این یعنی چه؟ یعنی تورم، یعنی کاهش ارزش پول، یعنی تلاطم اقتصادی که سیاست ها و تصمیمات غلط همین مدیران اجرایی اتخاذ کردند و این پول ها وارد سیستم شد.
*بالا بودن هزینه های جاری دولت و شکاف حقوقی، افزایش دهنده فاصله طبقاتی
این مدرس دانشگاه در ادامه عنوان کرد: از سویی میزان هزینه های جاری بسیار افزایش پیدا کرده است و سطح حقوق و دستمزد برخی خواص، اختلاف بین حقوق و دستمزد کسانی که مشمول قانون کار هستند و حداقل حقوق ها را می گیرند با آن افرادی که در بالا هستند شکاف بزرگی دارد، این ها عدالت نیست و رهبر انقلاب هم به این موارد اشاره کرده و فرمودند اینان خواست جمهوری اسلامی نیست به این دلیل تا این فساد حل نشود مشکلات اقتصادی هم حل نمی شود.
*دولت در عمل جهادی مدیریت نمی کند/مردم همچنان از نظام دفاع می کنند
نادی تأکید کرد: باید آن اراده و عزم راسخ برای حل مشکلات اقتصادی باشد، گرچه سه چهار مدیر اقتصادی تغییراتی داشتند، اما در دولت در عمل آن حرکت پیشرو را نداریم که بگوییم شتابان و به شکل جهادی حرکت می کنند تا معضلات برطرف شود.
وی در ادامه با اشاره به حضور پرشور و شعور مردم در راهپیمایی 22 بهمن سال جاری و حضور آنن همچون همیشه در صحنه های انقلاب، گفت: این مسئله رفراندومی برای نظام بود که مردم هنوز نظام و حکومتشان را می خواهند و از جمهوری اسلامی دفاع می کنند، اما متأسفانه برخی از مسئولان قدردان این حضور مردمی نیستند.
*خواب راحت و سفرهای خارجی مدیران؛ حرکت جهادی در جنگ اقتصادی نیست
عضو سابق اتاق بازرگانی افزود:  باید همان گونه که رزمندگان در دوران دفاع مقدس شبانه روز خواب به چشمشان نمی رفت و تلاش می کردند که از آرمان ها و مرزهای جمهوری اسلامی ایران در برابر 37 کشور و به نقلی 64 کشور متهاجم دفاع کنند و موفق شدند، امروز نیز مدیران اجرایی وارد گود در جنگ اقتصادی شوند.
نادی تأکید کرد: اما آیا این روزها در حوزه اقتصادی مدیران این گونه حرکت جهادی دارند؟ نه آقایان خواب راحت دارند، گردش و سفرهای خارجی آنان را انجام می دهند و بی توجه به سفره مردم هستند، مشکل کار اینجاست؟
*دولت اراده لازم برای حل مشکلات مردم را ندارد/تصویب افزایش 20درصدی حقوق ها عمیق کننده شکاف طبقاتی
وی با بیان اینکه دولت با رأی مردم انتخاب شد، اما اینان هم آن اراده لازم برای حل مشکلات اقتصادی را ندارند، ادامه داد: بی عدالتی در جامعه ایجاد مشخص است و شکاف و فاصله طبقاتی هر روز با تصمیمات جدیدی بیشتر می شود و قانون اخیر مجلس که تأییدی بر طرح دولت در افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت بود و عادلانه نیست هم به این شکاف عمق بیشتری می بخشد.
*راهکارهای ارائه شده اقتصادی از سوی دولت، سفره مردم را هدف گرفته است
این کارشناس اقتصادی کشورمان همچنین گفت: امروز راهکارهای اجرایی که از سوی مسئولان متولی ارائه می شود، در عمل سفره مردم را هدف گرفته است و نارضایتی هایی برای مردم ایجاد کرده، ولی باز همین مردم هستد که  جانانه در حوزه دفاع از انقلاب و نظام حضور دارند، مقاومت می کنند و همه سختی ها و فشارها را به جان می خرند تا از نظامشان حمایت کنند، چرا که خوب می دانند انقلاب و نظامشان در منطقه و جهان موفق بوده است.
*ضعف در ایجاد تعادل اقتصادی از سوی دولت، زیبنده مردم نیست/دولتی ها از طرح های عملیاتی نخبگان اقتصادی استفاده نمی کنند
نادی تصریح کرد: ما انقلاب کردیم که دشمن را از کشورمان بیرون کنیم و این روزها دشمن سعی دارد تا نفوذ عقاید اسلامی انقلابی ما را از منطقه بیرون کند و موفق نبوده و نخواهد بود و این اقتدار همه در سایه حضور مردمی رقم خورده است، به این دلیل زیبنده مردم نیست که مسئولانش اینقدر بی سلیقگی و ضعف از خودشان نشان دهند و نتوانند تعادلی برای اقتصاد ایجاد کنند.
وی افزود: ما نخبگان، دانشمندان و بزرگانی در حوزه اقتصادی داریم که حتی طرح های عملی خود را ارائه می دهند، اما ارداه ای برای بهره مندی از این راهکارهای عملیاتی از سوی دولت مشاهده نمی شود و معلوم نیست چرا تصمیمات اتخاذ شده اقتصادی را کارشناسانه پیش نمی برند.

زنگنه 
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان