آخرین اخبار

20. فروردين 1398 - 23:02   |   کد مطلب: 35423
دولت آمریکا روز دوشنبه در اقدامی غیرمعمول اما همسو با سیاست‌های دوگانه قبلی خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با امضای بیانیه‌ای در کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اقدامی نامتعارف و مغایر با هنجارهای بین‌المللی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

 
ترامپ با این تصمیم، آمریکا را به نخستین کشوری در جهان تبدیل کرد که نیروی نظامی رسمی یک کشور که برآمده از قانون اساسی آن کشور است را در لیست تروریسم قرار می‌دهد.
 
البته ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید به دنبال تروریستی خواندن سپاه پاسداران بود و در تیرماه گذشته نیز سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا در راستای تلاش برای افزایش فشار بر ایران، به طور جدی در حال بررسی تروریستی خواندن بازوی نظامی قدرتمند آن در منطقه است.
 
اما چرا رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمی که مخالفان زیادی در کاخ سفید داشت و چندین بار نیز به دلیل ملاحظات امنیتی و هشدارهای صریح دستگاه‌های اطلاعاتی به تعویق افتاده بود را روز گذشته اجرایی کرد؟
 
تنها پاسخی که با توجه به قرائن موجود می‌توان برای این پرسش در نظر گرفت، انتخابات پارلمانی حساس رژیم صهیونیستی است که امروز در حال برگزاری است؛ انتخاباتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده و اتهاماتی که در رابطه با فساد و سوءاستفاده از قدرت علیه او مطرح شده، با چالش سختی برای پیروز شدن در آن روبروست.
 
همانطورکه برخی منابع آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند "تروریستی خواندن سپاه بیشتر جنبه نمادین دارد چراکه این نهاد هم‌اکنون نیز به موجب فرمانی که جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، پس از حملات ۱۱ سپتامبر آن را امضا کرد، از دید واشنگتن یک نهاد تروریستی به شمار می‌رود و ترامپ در اکتبر سال گذشته به موجب همین فرمان بود که تحریم‌هایی را علیه سپاه وضع کرد" اما اعلام رسمی این موضوع آنهم در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی نمی‌تواند هدف دیگری جز کمک انتخاباتی به نتانیاهو داشته باشد.
 
البته ترامپ پیش از این نیز در حمایت از نتانیاهو تصمیمات جنجال‌برانگیز زیادی را اتخاذ کرده بود که از جمله‌ی مهمترینِ آنها می‌توان به شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و پذیرش ادعای حاکمیت این رژیم بر منطقه اشغالی جولانِ سوریه اشاره کرد و تروریستی خواندن سپاه در واقع آخرین تیر ترکشی بود که او برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات پرتاب کرد.
 
از سوی دیگر، نگاهی به پیام نتانیاهو به ترامپ پس از تروریستی خوانده شدن سپاه نیز به خوبی این واقعیت را آشکار می‌کند که او با ذکر این عبارت که "از شما سپاسگزارم که به یکی دیگر از درخواست‌های مهم من پاسخ مثبت دادید" عمدا در شب انتخابات به دنبال آشکار کردن نقش خود در این تصمیم و اثرگذاری بر رای‌دهندگان بوده است.
 
ماتیو مابن، خبرنگار ارشد خبرگزاری فرانس ۲۴ نیز شب گذشته در گزارشی، حمایت از نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل را یکی از دلایل اصلی تصمیم آمریکا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران در این زمانِ به‌خصوص اعلام کرد.
 
اما سوال دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا ترامپ به حمایت از نتانیاهو و پیروزی حزب او در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اصرار دارد؟ پاسخ این سوال نیز روشن است و به نقش برجسته و غیرقابل‌انکار لابی‌های یهودی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مربوط می‌شود.
 
ترامپ به دلیل انتقادات شدیدی که در عرصه سیاست خارجی بر او وارد است و اتهاماتی که در رابطه با تبانی انتخاباتی با روسیه و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن برای افشا نکردن رابطه نامشروع خود با او با آنها روبروست، به شدت به حمایت لابی‌های یهودی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نیاز دارد. افزون بر این، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در سال گذشته و تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح احتمالی او نیز این روزها بر بار نگرانی‌های او افزوده است.
 
ترامپ به خوبی می‌داند که یهودیان آمریکا به طور سنتی طرفدار حزب دموکرات هستند و حزب لیکود رژیم صهیونیستی نیز که در حال حاضر ریاست آن را نتانیاهو برعهده دارد، از نفوذ بالایی در میان لابی‌های یهودی آمریکا برخوردار است. به همین دلیل، حمایت از نتانیاهو در انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی می‌تواند برای او در حکم یک بازی برد-برد باشد؛ بویژه در شرایطی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات از هم‌اکنون نشان داده‌اند از شانس خوبی برای پیروزی در مقابل او در انتخابات سال آینده برخوردارند.
 
مخالفان ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری او امیدوار بوده‌اند که اثبات تبانی ستاد انتخاباتی او با روس‌ها از سوی بازپرس ویژه این پرونده بتواند برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده یک رئیس‌جمهور را از قدرت پایین بکشد اما اکنون رسوایی داشتن رابطه جنسی با یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن که هر روز جزئیات جدیدی از آن منتشر می‌شود و اعترافاتی که وکیل سابق او اخیرا علیه تخلفات مالی و اخلاقی او در زمان انتخابات انجام داده، کار را به جایی رسانده که ترامپ اکنون به حمایت از رژیم صهیونیستی و شخصِ نتانیاهو به عنوان فرصتی برای کسب حداکثری آراء یهودیان نگاه می‌کند.
 
در این میان، نامحبوب بودن ترامپ برای قشر قابل توجهی از جامعه آمریکا و سیاست‌های جنجالی او در رابطه با همسایگان، متحدان اروپایی، شرکای تجاری و ناتو و همچنین بی‌توجهی او به پیمان‌ها و توافقات بین‌المللی نیز باعث شده او بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرای یهودیان و مهمتر از همه، حمایت‌های مالی و رسانه‌ای آنها از کمپین انتخاباتی خود باشد چراکه اگر نتواند به هر طریقی، شانس انتخاباتی خود را تا سال آینده افزایش دهد، بعید نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال یک دوره‌ای شدن او رنگ واقعیت به خود بگیرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان