آخرین اخبار

26. فروردين 1398 - 23:35   |   کد مطلب: 35454
«ابراهیم حاتمی‌کیا» به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ معرفی و تندیس هنر انقلاب را در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی دریافت کرد.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنرمندان انقلابی در حوزه هنری در حال برگزاری است.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مؤمنی شریف، سردار کوثری، سعید اوحدی و دیگر چهره‌ها حضور دارند.

مهمترین برنامه‌هایی که هرساله در آیین پایانی جشن هفته هنر انقلاب برپا می‌شود، معرفی چهره سال هنر انقلاب است. اتفاقی که یک سال تمام هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر خود را برایش آماده کرده‌اند.

 

امسال نیز همچون سال‌های گذشته از میان ۱۴ نامزد اولیه برای دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب ۵ نفر به عنوان نامزد‌های نهایی معرفی شدند.

به این ترتیب رضا امیرخانی، هدایت‌الله بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان به عنوان نامزد‌های نهایی دریافت جایزه چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند.

همچنین هوشنگ جاوید، موسیقی‌دان برجسته کشورمان، در آیین اختتامیه پنجمین هفته هنر انقلاب تقدیر می‌شود. از دیگر برنامه‌های ویژه آیین پایانی جشن هفته هنر انقلاب رویداد شاخص هنر انقلاب نیز معرفی می‌شود. نامزد‌های این بخش را برنامه‌های خانه طراحان انقلاب، مجموعه برنامه‌های هیئت هنر و مجموعه کلاس‌های شهاب مرادی تشکیل می‌دهند که یکی از آن‌ها به عنوان رویداد برگزیده معرفی خواهد شد.

مشروح این مراسم را در ادامه بخوانید:

در ابتدای این مراسم، از هوشنگ جاوید با حضور شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی و حسین بخشی مدیر مالی حوزه هنری و استاد میرزمانی تقدیر شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در ادامه گفت: به خاطر سیل اخیر کاممان تلخ است. هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای نگاه به کارنامه هنری و نگاه به آینده است. سالی که گذشت سال خوبی برای هنرمندان ما بود. در حوزه کتاب علی رغم بحران در نشر و افزایش قیمت کاغذ، شاهد انتشار کتاب «خاطرات سفیر» بودیم که بسیار پرفروش شد و استقبال از کتاب «رهش» رضا امیرخانی هم شاهکار بود. در حوزه تجسمی هم هنرمندان بیش از بیش فعالیت داشتند و آنچه شایسته مردم ایران بود را نشان دادند.

وی ادامه داد: حوزه هنر‌های نمایشی سال‌ها بی مخاطب بود، اما نمایش‌های تئاتر مسجد در حوزه هنری پر رونق شد و حتی در حلب نمایشی اجرا شد که بسیار پرمخاطب و از اتفاقات خوب در این حوزه بود. در حوزه سینما هم علی رغم نمایش برخی فیلم ها که با فرهنگ ما مغایرت دارد، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که در کشور‌های همسایه نیز پر مخاطب می‌شوند؛ مانند فیلم به وقت شام حاتمی کیا.

نگرانی رئیس حوزه هنری از ورود سرمایه های مشکوک در حوزه هنر و فرهنگ

وی افزود: در حوزه موسیقی هم منتظر کار‌های بزرگ هستیم. البته نگرانی‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد که آن بخش ورود سرمایه‌های مشکوک در حوزه هنر و فرهنگ است. حضور برخی از آن‌ها سبب فساد شده است و این بخش نیازمند نظارت است تا هنر کشور آسیب نبیند. امسال با شروع گام دوم انقلاب، نگاه ما به آینده است. وظیفه هنرمندان ساختن آینده است و البته مقام معظم رهبری مسیر آینده را برای ما ترسیم کرده اند.

انقلاب باعث پیشرفت هنر و فعالیت اجتماعی زنان شد

سید عباس صالحی وزیر ارشاد هم در این مراسم اظهار کرد: انقلاب ما در ارتباط با حوزه هنر اتفاقات بزرگی را رقم زده است. فضای هنر در صد سال اخیر به ویژه در دوران پهلوی به سمت گسست حرکت می‌کرد و زنان در جامعه متدین از تحصیلات فاصله گرفته بودند. اما  انقلاب به کمک زنان آمد و اگر انقلاب نبود، ما شاهد پیشرفت زنان نبودیم.

وی تاکید کرد: انقلاب فرصتی برای حضور همه جانبه برای همه ایجاد کرد. هنر با عنصر تخیل تعریف می‌شود. انقلاب اسلامی فرصت‌های متنوعی را در فضای هنر استقرایی پدید آورد. انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز هنر مقاومت پدید آورد؛ هنر ملتی که چهل سال در برابر خارحی‌ها مقاومت کرد. این چهل سال فرصتی را برای پرداخت به هنری غنی ایجاد کرد. این دوران، دوران خاصی است که شاخه‌های مختلف هنر را بارور کرده و این بخش قابل توجهی از هنر و انقلاب است.

[ابراهیم حاتمی‌کیا چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد]

سردار کوثری: امنیت در جامعه ما یک هنر است

سردار کوثری در این نشست گفت: یکی از ویژگی های هنر که کمتر از آن صحبت می شود ، امنیت در جامعه ما است ، امنیت در جامعه ما یک هنر است. کشور ما از امنیت بالایی برخوردار است. در همه این چهل سال دشمنان اسلام می گفتند انقلاب ایران دوام ندارد ، و هر سال فتنه های مختلفی علیه کشور ما ایجاد می کردند . ما خودمان خواستیم کشورمان را اداره کنیم و جلوی تجاوز و توطئه های شما ایستادیم . سپاه یک ارگان با سابقه چهل ساله و از بطن خود مردم است.

وی ادامه داد : با هنر خود می توانیم گوشه ای از این زحمات را به گوش جهانیان برسانیم.
 
رضا امیرخانی رمان نویس ایرانی و یکی از پنج کاندید چهره سال انقلاب در این نشست گفت: من با شعر علی معلم دامغانی به ادبیات علاقه مند شدم و با شعرهای قیصر امین پور در حوزه هنری تا تشییع پیکر شهید آوینی علاقه مند به هنر انقلاب اسلامی شدم.

هدایت الله بهبودی مستند ساز و نویسنده ادبیات پایداری در این نشست گفت: من با آمادگی آمده ام تا به برگزیده چهره سال انقلاب تبریک بگویم.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان و یکی از کاندیدای چهره سال انقلاب در این نشست گفت: فقط می توانم بگویم خوشحالم که در این مراسم شرکت کرده ام.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به درخواست جمعی از هنرمندان

در ادامه این آیین مسعود نجابتی پاسخ نامه ای را که مقام معظم رهبری به نامه هنرمندان تجسمی برای بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه تجسمی نوشته بودند ، خواند.
 
[ابراهیم حاتمی‌کیا چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد]
 
 ایشان مرقوم فرموده‌اند: از آقای شجاعی و دیگر دوستان به دلیل عدم حضورم عذرخواهی کنید، کار فشرده در روزهای دهه فجر مانع از حضورم شد.

مهدی نقویان مستند ساز در این آیین گفت: خوشحالم که صنف مستتدسازان در این جمع پنج نفره نماینده ای دارد.

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ شد.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان و یکی از کاندیدای چهره سال انقلاب در این نشست گفت: فقط می توانم بگویم خوشحالم که در این مراسم شرکت کرده ام.

حاتمی کیا: خوشحالم که در چهل سالگی انقلاب دیده شدم/برای اکثر فیلم ها جنگیده ام

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم که در چهلمین سالگرد انقلاب دیده می شوم و این لحظه برای من ارزشمند است. ۳۸ سال است که در فیلم سازی فعالیت دارم و تا به یاد دارم، در این عرصه بالا و پایین زیادی داشته ایم و این راه هموار نبوده ولی ما مسیر را باهم ساختیم.

[ابراهیم حاتمی‌کیا چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد]

وی با بیان اینکه اکثر فیلم هایی که ساخته ام مسئله ای داشته که باید می جنگیدم تا اتفاق بیفتد و البته ناشایست شنیده ام، گفت: این را به تازه نفس ها می گویم که در این راه تحمل داشته باشند و از این مسیر سریع خارج نشوند. چهل سالگی انقلاب ابتدای مسیر است و باید در این راه پیش برویم.
 
در ادامه مراسم از حجت الاسلام شهاب مرادی ، خانه طراحان انقلاب ،عباس صانحی ( طراحی آثار انقلابی در میدان ولیعصر) ، علی حیاتی تقدیر شد.
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان