آخرین اخبار

29. فروردين 1398 - 18:19   |   کد مطلب: 35467
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: پیازی که اکنون در سطح شهر تا هرکیلوگرم ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد از کشاورزان حدود هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شده است.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در ارتباط با دلایل افزایش قیمت ناباورانه پیاز در هفته های اخیر، اظهار کرد: همواره به خاطر آشفتگی هایی که در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد فاصله قیمت تولید تا مصرف زیاد است اما در ماجرای پیاز این فاصله خیلی عمیق است.

وی افزود: پیازی که امروز به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و در مواردی بیشتر به فروش می‌رسد همان پیازی است که در زمان برداشت به قیمتی در حدود هزار و ۵۰۰ تومان یا کمتر از ۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری و انبار کردند تا امروز شرایطی این چنینی در بازار ایجاد کنند.
 
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: این واسطه‌ها و سودگران در این شرایط نیز به طور مرتب این طور به جامعه القا می‌کنند که صادرات (به تنهایی) باعث افزایش قیمت پیاز در بازار شده است تا بتوانند محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند.
 
وی تصریح کرد: این افراد بعد از خرید پیاز کشاورزان به قیمت ارزان، اکنون این محصول را با ۱۰ برابر افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند و توجهی به مصرف کنندگان ندارند.
 
ملک زاده گفت: برای درک نقش واسطه ها باید به بازار دو ماه آینده پیاز توجه داشت که قیمت این محصول به حدی در فصل برداشت پایین می‌آید که واسطه‌ها بتوانند آن را با قیمت پایینی خریداری کنند که حتی کمتر از قیمت تمام شده تولید است.
 
بنابر گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه بازار محصولات کشاورزی آشفتگی زیادی دارد تصریح کرد: با دادن اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت صمت و عدم اجرای درست و کامل قانونی تمرکز وظایف بخش کشاورزی (در وزارت کشاورزی) بازار محصولات کشاورزی دچار این وضعیت فعلی و مصداق ضرب المثل «آشپز که دو تا شود، غذا شور یا بی نمک می‌شود» شده است.
 
ملاک زاده تصریح کرد: از اواخر اردیبهشت ماه برداشت پیاز از مناطق مختلف کشور آغاز و قیمت این محصول به حدی کاهش می‌یابد که باید برای صادرات آن فکری کرد اما به دلیل سوء مدیریت در فصلی که میزان تولید زیاد نبود، اجازه صادرات دادند.
 
انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان