آخرین اخبار

15. ارديبهشت 1398 - 18:59   |   کد مطلب: 35554
در شرایط فعلی که افزایش قیمت خودرو به نفع خودروسازان و دلالان تمام می شود باید از تجربه های گذشته استفاده کرد و حتی دادستان به عنوان مدعی العموم نسبت به این مساله واکنش نشان داده و با دستورات قضایی جلوی قیمت سازی های روانی در این سایت ها گرفته شود.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از سال گذشته قیمت خودرو روند صعودی به خود گرفت و هر ماه به طور میانگین تورم خودرو نسبت به سایر کالاها در کشور اندکی بیشتر افزایش پیدا کرد تا جایی که قیمت برخی از خودرو ها به دو برابر قیمت قبلی هم افزایش پیدا کرد.

در شرایطی که نرخ ارز از ماه ها پیش تقریباً ثابت بوده و افزایش چشمگیری نداشته اما قیمت خودرو در سایه عدم نظارت به بالاترین حد خود در سال های اخیر رسیده است تا جایی که همین افزایش قیمت لحظه ای باعث کاهش خرید و فروش در بازار شده و بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها به فضای رکود تورمی وارد شده است.

این روزها خودروی پراید که تا سال گذشته حدود 21 میلیون خرید و فروش می شد مرز روانی 54 میلیون را هم رد کرده است؛ 206 تیپ دو هم به 95 میلیون تومان رسیده است؛ قیمت ساندروی معمولی از سد ۱۵۰ میلیون تومان هم گذشت؛ دلالان خودروهای خارجی هم تلاش می‌کنند تا قیمت‌ها را روز به روز به بهانه تحریم و قیمت دلار بالاتر ببرند.  پژو۲۰۶ V۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون به ۱۱۴ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند LX از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX از ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.

آنچه که مشخص است قیمت خودرو در روزهای اخیر هفته اخیر یک روند افزایشی را تجربه کرده است؛ روندی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باعث کاهش قیمت خودرو شده است اما شاهد هستیم قیمت خودرو به صورت غیر منطقی در حال افزایش بوده شده تا حجم معاملات در این بازار به شدت کاهش پیدا کند اما از طرفی می‌بینیم که قیمت خودرو بدون منطق مشخصی در حال بالا رفتن است.

قیمت ‌های نجومی در بازار خودرو درحالی از روزهای اخیر موجب تعجب و البته نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شده است اما اخیراً دست های پشت پرده دلالان از آستین سایت های خرید و فروش بیرون آمده است.

دلالان با تشکیل کانال ها و گروه های تلگرامی در حال قیمت گذاری و تزریق قیمت های حبابی به بازار هستند به طوری که اعضای یک کانال با درج آگهی های صوری در یک روز مشخص در سایت های آگهی مانند دیوار و شیپور با قیمت هایی بالاتر از قیمت کارخانه قیمت روزانه آن خودرو را رقم می زنند.

در همین راستا اعضای این گروه ها که با لیدری دلالان قیمت‌سازی می کنند در روزهای آینده آگهی های قبلی را حذف کرده و نسبت به درج آگهی جدید با رقم بالاتر اقدام می کنند.

این قیمت سازی ها به شکلی است که اگر یک آگهی زیر مبلغ مشخص در این سایت ها درج شود با وی تماس گرفته شده و از آنها خواهش می کنند که آگهی خود را حذف کرده و با قیمتی که آنها به فروشنده می دهند آگهی جدیدی ثبت کند.

یکی از سایت های خرید و فروش خودرو در این راستا می نویسد: مدیران گروهی که در آن عضو شده‌ام به شکل هفتگی، از حاضران درخواست می‌کنند تا در نظرسنجی‌ها شرکت کنند. نظرسنجی هم حول محور انتخاب یک قیمت جدید برای محصول است. برای مثال حدود یک هفته پیش، این نظرسنجی انجام شد که آگهی‌های جک S۵ با قیمت ۳۰۰ الی ۳۳۰ میلیون تومان در سایت‌ها قرار بگیرد یا با قیمت ۳۳۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان.

[دلال خودرو]

 

این قیمت گذاری ها تنها برای فروش ثبت نشده و عده ای دیگر به عنوان خریدار آگهی خریدار با قیمت بالا را در دیوار درج می کنند که به این ترتیب فروشندگان مطمئن شوند در صورت بالا بردن قیمت خودروهای خود خریدارانی هستند که با این قیمت هم از آنها خرید کنند این در حالی است که بررسی آمار نشان می دهد در بازه یک ماه گذشته بعد از افزایش ناگهانی قیمت خودرو، یکباره حجم معاملات کاهش پیدا کرده است.

این گروه تلگرامی با اعضای فعالی که دارد به اصلاح قیمت گذاری ها در سایت های فروش خودرو نیز وارد شده و با پیام های گسترده مالکین و گردانندگان این سایت ها را مجاب می کنند که قیمت گذاری اشتباهی انجام داده اند و باید قیمت ها اصلاح شود.

در مثال زیر شاهد هستیم که ادمین گروه از اعضا می خواهد به یک سایت فروش خودرو مراجعه کرده و ارسال یک پیام مشخص از او می خواهند که قیمت خودرو رو واقعی که در واقع حباب است درج کنند.

[ایران جیب]

 

مشابه این قیمت گذاری ها در بخش های دیگر نظیر مسکن، طلا و سکه هم دیده می شود؛ سال گذشته نیز وقتی که قیمت گذاری ها در حوزه ارز توسط این سایت ها افزایش پیدا کرده و این سایتها به سوداگری بازار ارز دامن زدند، به دستور دادستان درج آگهی های مربوط به قیمت ارز و همچنین خرید و فروش آن در این سایت ها ممنوع شد.

این اقدام موثر باعث ثبات نرخ ارز شد اما در حاشیه این اقدام اقدامات تکمیلی نظیر افزایش نظارت ها و مقابله با بخش های دیگر سوداگری در دستور کار عوامل قضایی و بانک مرکزی قرار گرفت.

در شرایطی که مقرر شده خودروسازان محصولات خود را ۵ درصد زیر قیمت بازار بفروشند طبیعی است که سود اصلی از افزایش قیمت در بازار به جیب خودروسازان می‌رود و از همین جهت دلالان با همکاری خودروسازان اقدام به افزایش روانی قیمت خودرو می کنند. این در حالی است که قیمت خودرو باید 10 درصد بیشتر از قیمت تمام شده باشد و اعلام 5 درصد زیر قیمت بازار برای قیمت نهایی کارخانه یکی از تخلفات آشکار خودروسازان در موضوع خودرو است.

طبیعی است که در شرایط فعلی که افزایش قیمت خودرو به نفع خودروسازان و دلالان تمام می شود باید از تجربه های گذشته استفاده کرد و حتی دادستان به عنوان مدعی العموم نسبت به این مساله واکنش نشان داده و با دستورات قضایی جلوی قیمت سازی های روانی در این سایت ها گرفته شود.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان