آخرین اخبار

19. ارديبهشت 1398 - 10:41   |   کد مطلب: 35572
موشکهای حماس که اینبار با دقت و برد بالاتری به مواضع صهیونیست ها شلیک شد سبب ساز پیروزی 48 ساله محور مقاومت علیه اسرائیلی ها گردید.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جنگ های اعراب و اسرائیل در سالهای دور یک پیروز قاطع داشت. پیروزی که در تاریخ نیز ثبت شده و چنان در حوزه نظامی برای رژیم صهیونیستی در برابر کشورهای عربی کسب وجهه و قدرت کرده بود که هیچ کشور عربی نمی توانست خود را در برابر نیروی نظامی اسرائیل قرار دهد. همین موضوع سبب شد تا صهیونیست‌ها بیشتر سیطره و ظلم خود را علیه فلسطینی‌ها بدون اینکه کسی جلودار آنها باشد گسترش دهند.  

جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ نبردی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ مه تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آن‌ها را تصرف کرد.

این جنگ با حمله هوایی ناگهانی اسرائیل به پایگاه‌های هوایی مصر در ۵ ژوئن ۱۹۶۷ آغاز شد و اسرائیل طی ۶ روز موفق شد تا نوار غزه و صحرای سینا را از کنترل مصر، شرق اورشلیم و کرانه باختری رود اردن را از کنترل اردن و بلندی‌های جولان را از کنترل سوریه خارج کند. کشورهای عربی همچون عراق، عربستان سعودی، تونس، سودان، مراکش، الجزایر، لیبی و کویت نیز به اسرائیل اعلام جنگ داده و با اعزام نیروهای کمکی به یاری اردن، مصر و سوریه شتافتند. نتایج این جنگ در ساخت ژئوپلتیک منطقه تأثیرگذار بوده‌است.

اما پس از این جنگ اسرائیل قدرت بلامنازع نظامی شد تا اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال 57 به پیروزی رسید و از دل انقلاب اسلامی محور مقاومت برگرفته از تجربه عظیم جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که توسط آمریکای و بعثی‌ها بوجود آمده بود، بوجود آمد.

جنگ 33 روزه حزب الله و اسرائیل آغاز افول نظامی اسرائیل

جنگ 33 روزه که تا به این میزان میان اسرائیل و حزب الله لبنان به طول انجامید یکی از نقطه عطف‌های برخورد نظامی در منطقه است. همانطور که جنگ شش روزه را می توان نقطه آغاز افول اعراب در برابر اسرائیل دانست، جنگ 33 روزه هم آغازگر رشد محور مقاومت و الگویی برای مقابله با رژیم صهیونیستی شد.

یک مرکز فرانسوی دو سال بعد از جنگ لبنان با انتشار گزارشی رسمی از دولت فرانسه که در 300 صفحه منتشر شد، ابعاد محرمانه ای از اسرار جنگ 33روزه و خسارت های خیره کننده رژیم صهیونیستی در این جنگ را فاش کرد.

این گزارش به آمار خیره کننده تلفات و خسارات رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ اشاره می کند و سانسور خبری شدید این رژیم را در انتشار اخبار تلفات نیروهای خودی برملا می نماید.  بر اساس این گزارش، رسمی در این جنگ 2300صهیونیست به هلاکت رسیده و بیش از 700 نفر زخمی شده اند، این در حالی است که اسرائیل آمار تلفات این جنگ را 119 نفر ذکر کرده  است. 

همچنین تعداد 160 تانک متعلق به اسرائیل منهدم شده اند که 65 دستگاه از آنها به طور کامل از بین رفته است، 38 دستگاه از این تانکها نیز از نوع مرکاوا بودند که اسرائیل ادعا می کرد این تانکها غیر قابل انهدام هستند.  تنها در ناوشکن ساعر که توسط نیروهای حزب الله منهدم شد بیش از 24 صهیونیست به هلاکت رسیده اند که اسرائیل این رقم را چهار تن اعلام کرده بود.

جنگ 22 روزه و استحکام تفوق نظامی محور مقاومت

اسراییل این حملات را در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی و در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی آغاز کرد و در شبانگاه تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ میلادی و پس از سه هفته عملیات نظامی همه‌جانبه علیه حماس در نوار غزه، «آتش‌بس یکجانبه» اعلام کرد. اسرائیل بعد از اعلام آتش‌بس از بازگشایی گذرگاه‌های نوار غزه امتناع ورزیده و در نتیجه بازسازی ویرانه‌های این منطقه عملی نشده‌است.

اسرائیل دلیل این کار را جلوگیری از ورود سلاح‌های بیشتر به این منطقه عنوان کرده. بعد از اعلام آتش‌بس، هر از چندگاهی درگیری‌های پراکنده‌ای میان طرفین گزارش شده‌است.

به گفته ارتش اسرائیل، تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی تا روز نوزدهم جنگ، شامل ۳ غیرنظامی و ۱۰ نظامی بود.

این جنگ نقطه آغاز شکست‌های اسرائیل در برابر فلسطینیان بود و امیدی تازه به جان مبارزان فلسطینی در برابر اسرائیل داد. این جنگ اگرچه تلفاتی برای فلسطین بوجود آورد اما بر اساس تجربه مقاومت شکل گرفت و برای حماس شیوه جنگ و سدی دفاعی برای مقابله با صهیونیست‌ها بوجود آورد. اسرائیل بعد از این جنگ هر روز در زمان های کمتری از جنگ علیه غزه عقب نشینی کرد.

جنگی که فقط هشت روز به طول انجامید

جنگی که در روز چهارشنبه 24/8/1391 علیه مردم نوار غزه آغاز شد سرانجام پس از گذشت 8 شبانه روز در شامگاه چهارشنبه مورخ 1/9/1391 خاتمه یافت. گرچه گفته می‌شود که نتانیاهو این جنگ را برای پیروزی در انتخابات از طریق امنیتی کردن فضای اسرائیل به راه انداخت اما ارتش اسرائیل نتوانست این جنگ را به مانند دوره‌های پیشین برای مدت زیادی ادامه دهد و خیلی زود مجبور به پذیرش آتش بس شد.

 در این جنگ همانند جنگ‌های قبلی اسرائیل توانست تعدادی در حدود 1000 نفر از مردم غزه را کشته یا زخمی نماید و یکی از فرماندهان برجستة مقاومت را به قتل برساند، اما هیچکس این کشتارها را که در طبیعت رفتارهای اسرائیل وجود دارد به مفهوم پیروزی اسرائیل تلقی نکرد بلکه برعکس، موفقیت مردم غزه در مقاومت علیه جنایات اسرائیل را به معنای پیروزی فلسطینی‌ها قلمداد کردند.

 بنابراین چون اسرائیل نتوانست به حداقل اهداف خود که همانا از بین بردن مراکز پرتاب راکت‌های فلسطینی‌ها بود برسد به معنای شکست ارتش اسرائیل در افکار عمومی تثبیت شد. اما این شکست چه تفاوت‌هایی با شکست‌های پیشین اسرائیل داشت؟ در این جنگ گرچه اسرائیل همانند جنگ‌های پیشین نیروهای ذخیرة خود را فراخواند و بارها حرف از جنگ زمینی زد ولی جرأت نکرد تا یک عملیات زمینی را علیه نوار غزه آغاز کند زیرا آن را ناموفق ارزیابی می‌کرد، بنابراین جنگ غزه حدود یک سوم مدت زمان قبلی بیشتر طول نکشید.

 از سوی دیگر در این جنگ گروه‌های مقاومت فلسطینی توانستند راکت‌ها و موشک‌های بیشتری با برد بلندتری به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کنند و اسرائیل نتوانست با بکارگیری سامانه‌های گنبد آهنین و سپر موشکی خود از اصابت آنها به طور کامل جلوگیری کند.

اسرائیل می‌گوید از حدود 1500 راکت پرتابی به سوی سرزمین‌های اشغالی کمتر از 500 تای آنها را مورد هدف قرار داده است و این به معنای اصابت حدود 1000 راکت به مناطق تحت کنترل اسرائیل است. جالب‌تر آن بود که مناطقی همچون تل آویو که تا کنون در هر جنگی از آتش مقاومت مصون باقی مانده بود نیز در معرض پرتاب موشک‌های دوربرد قرار گرفت و تا روز آخر نیز اسرائیل نتوانست مراکز پرتاب این موشک‌ها را از بین ببرد.

جنگ 48 ساعته و شکست زودهنگام اسرائیل با خسارت زیاد

دور جدید درگیری بین گروه های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی از عصر جمعه با حمله بالگردهای نظامی این رژیم به یک اردوگاه در غزه آغاز شد. رژیم صهیونیستی در نبرد اخیرش علیه نوار غزه در جبهه جنوبی روزانه متحمل بیش از 17 میلیون دلار معادل 61.5 میلیون شکل (واحد پول اسراییل) خسارت شده است. 

برهمین اساس با توجه به دو روز جنگ در فلسطین اشغالی ، اسراییل معادل 34 میلیون دلار زیان متحمل شده است.زمان جنگ های اسرائیل علیه غزه هر بار در حال کاهش است این موضوع هم به سبب خسارت بار بودن این جنگ ها برای صهیونیست هاست. موشک باران مواضع اسرائیلی ها توسط حماس سبب شده تا هزینه این جنگ ها برای این رژیم بسیار بالا برود.

بنابر ارزیابی یک نهاد تجاری اسرائیلی موسوم به 'لاهف' این هزینه می توانست به جای جنگ برای راه اندازی بیش از 20 هزار فعالیت تجاری صرف شود.

 از آن طرف مقاومت فلسطین که سهمی در برافروختن درگیری روزهای شنبه و یکشنبه نداشت، با هدف وادار کردن ارتش اسرائیل به توقف ماشین جنگی وارد عمل شد و حدود ۴۸ ساعت بعد به آن دست پیدا کرد. از این رو روزنامه فرانسوی لوموند طرف فلسطینی را طرف پیروز و ارتش اسرائیل را طرف شکست‌خورده ارزیابی کرد. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان