آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1398 - 14:28   |   کد مطلب: 35583
روزه داری با ورزش منافاتی ندارد و ورزشکاران با رعایت یک سری اصول اولیه می‌توانند به ورزش بپردازند اما آنچه مورد تاکید است اینکه روزه خواری در باشگاه‌ها تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: به عقیده بسیاری از پزشکان ورزش نه‌تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند اما باید نکات نحوه ورزش در زمان روزه‌داری را مدنظر قرار دهیم.

جالب است بدانید یک مطالعه جدید نشان داده ورزش در حالت گرسنگی باعث کاهش هم‌زمان وزن و چربی می‌شود؛ درحالی‌که ورزش سنگین پس از خوردن غذا فقط باعث افزایش سوخت‌وساز و کاهش وزن می‌شود، ولی کاهش چربی را به دنبال ندارد.

ورزش‌های هوازی نظیر پیاده‌روی بسیار سبک، بهترین نوع ورزش برای روزه‌داران محسوب می‌شود؛ چراکه نه‌تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه در کاهش چربی بدن نیز مؤثر بوده و بهترین زمان آن نیز صبح زود به مدت ۲۰ دقیقه است.

اما اگر می‌خواهید ورزش‌های سنگین انجام دهید بهترین زمان ورزش کردن روزه‌داران، بین ۱.۵ تا ۳ ساعت بعد از افطار است، ورزش کردن قبل از افطار نیز توصیه نمی‌شود چرا که بدن در این زمان در کمترین سطح متابولیسم و توانایی قرار دارد.

همچنین از نکات دیگر برای ورزشکاران که باید بدانند توجه به وعده سحری است، ورزشکاران سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند زیرا در این صورت فرد حتماً در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی خواهد شد.

بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و ورزش‌های هوازی است که باعث تسریع گردش خون می‌شود و درنتیجه خون و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در پی دارد.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان ۲ ساعت پس از صرف وعده افطار است

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با توصیه به ورزشکاران در ایام ماه رمضان اظهار داشت: ورزش باعث کاهش خستگی و ضعف عضلانی روزه‌دار شده و از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند و مانع کاهش میزان متابولیسم بدن می‌شود.

رشید حیدری مقدم افزود: بهترین زمان ورزش در ماه رمضان، دو ساعت پس از صرف وعده افطار است پس باید در این وعده از خوردن غذاهای سنگین و پرخوری اجتناب کرد.

ورزشکاران در وعده افطار پرخوری نکنند

وی بابیان اینکه نباید ورزشکاران در وعده افطار پرخوری کنند، گفت: برای جلوگیری از پرخوری در وعده افطار می‌توانید با یک لیوان آب ولرم و ۲ عدد خرما روزه‌تان را باز و پس از آن مقداری سوپ میل کنید.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان بابیان اینکه بدترین زمان ورزش قبل از افطار است، بیان کرد: قبل از افطار چون ذخایر بدن خالی است، با انجام ورزش عضلات تحلیل می‌رود و فرد دچار افت قند خون و درنتیجه سردرد و سرگیجه می‌شود.

حیدری مقدم خاطرنشان کرد: چون در این زمان بدن نیاز به استراحت دارد و آماده دریافت مواد مغذی برای ادامه بقا است، اگر استرس جدیدی به آن وارد کنیم به لحاظ جسمی و روحی آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به نکات تغذیه‌ای در این ماه گفت: ورزشکارانی که در ماه مبارک رمضان به روزه‌داری می‌پردازند باید نکات مهمی را در رژیم غذایی و تمرینات ورزشی خود اعمال کنند زیرا در این ماه باید از رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی سبک به همراه خواب کافی بهره برد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان عنوان کرد: ورزشکارانی که در ماه رمضان مانند روزهای قبل از روزه‌داری، به ورزش می‌پردازند، ممکن است دچار عوارضی مانند کم‌آبی بدن، گرفتگی عضلات، کاهش قدرت، آسیب‌های مفصلی، اُفت قند خون و بالا رفتن ضربان قلب شوند که برای جلوگیری از این موارد باید از شدت تمرینات تا حد امکان بکاهند.

تمرینات ورزشی ملایم ۲ ساعت بعد از سحر یا ۲ ساعت بعد از افطار انجام شود

حیدری مقدم بابیان اینکه تمرینات ورزشی ملایم باید ۲ ساعت بعد از سحر یا ۲ ساعت بعد از افطار انجام شود، بیان کرد: بهترین ورزش برای افراد عادی پیاده‌روی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

وی با اشاره به جبران آب بدن نیز گفت: مصرف مایعاتی مانند خاکشیر، تخم شربتی بدون شکر می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن کمک کند همچنین روزه‌داران از تناول غذاهای سرخ‌شده، فست‌فود، نوشابه، شیرینی، آب‌نبات، لبنیات پرچرب، روغن جامد، زولبیا و بامیه، کله‌پاچه و نوشیدن آب یخ اجتناب کنند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان افزود: روزه‌داران از پرخوری در زمان افطار و سحر پرهیز کنند زیرا پرخوری باعث بروز چاقی و دیابت، افزایش سلول‌های چربی، افزایش کلسترول، بالا رفتن فشارخون، کم‌آبی بدن و آسیب به کلیه‌ها و کبد، یبوست و رفلاکس معده می‌شود.

با روزه خواری در باشگاه‌های استان برخورد می‌کنیم

سخنگوی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز با اشاره به نحوه فعالیت باشگاه‌ها در ایام ماه رمضان اظهار داشت: باشگاه‌های ورزشی استان طبق معلوم تمام ایام سال در این ایام نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مشکلی از بابت فعالیت ندارد.

حمدالله چاروسایی افزود: تمامی استخرهای استان از سحر تا افطار حق هیچ‌گونه فعالیتی را ندارد و باید بعد از افطار به مدت دو سانس به فعالیت خود ادامه دهند که در صورت تخلف برخورد جدی با استخرها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به تشدید بازرسی‌ها در ماه رمضان گفت: در تمام ایام سال بازرسی از باشگاه‌های استان صورت می‌گیرد اما در این ایام بازرسی‌ها تشدید پیدا می‌کند و در صورت روزه خواری در باشگاه‌ها با مدیریت باشگاه برخورد می‌شود و پس از تخلف اقدام به پلمب باشگاه انجام می‌شود.

چاروسایی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند گزارشات و شکایات خود را به واحد بازرسی اداره ورزش و جوانان استان ارائه دهند و بلافاصله با باشگاه مربوطه برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با تاکید برحفظ حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داران بیان کرد: از مدیریت تمامی باشگاه‌های استان درخواست شده حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کنند و با ورزشکارانی که در باشگاه اقدام به روزه خواری می‌کنند به شدت برخورد کنند.

وی عنوان کرد: همچنین فعالیت بوفه تمامی باشگاه در ساعات روزه‌داری ممنوع است و باید به این نکته نیز توجه شود و آماده گزارشات مردمی از تخلفات و برخورد جدی با متخلفان در این رابطه هستیم.

نتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

کانال  سروش رودآور
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان