آخرین اخبار

29. ارديبهشت 1398 - 22:34   |   کد مطلب: 35626
معاون مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برای به‌کار‌گیری تجهیزات جدید کشاورزی در استان همدان با مشکل خرد بودن اراضی در برخی‌ شهر‌ستان‌های استان روبه‌رو هستیم که بر راندمان تولید کشاورزی تاثیر منفی دارد.

 به گزارش رودآور به نقل ازخبرگزاری تسنیم از همدان، یوسف کاکاوند ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نمونه خرد بودن اراضی روستا‌های وهمان (نهاوند)، خردمند(ملایر) و وسج(نهاوند) بود که با تلاش ده ساله موفق شدیم اراضی خرد طولی را بلوک‌بندی کنیم تا امکان استفاده از تجیهزات نوین کشاورزی در این اراضی وجود داشته باشد.

وی افزود: دلیل خرد شدن اراضی در استان هم بعد از اجرای طرح اصلاح اراضی سال 42 قوانین مرتبط با ارث، خرید‌ و فروش‌های قو‌ل‌نامه‌ای و علاقه کشاورزان به بهره‌مندی از منابع آب بالا‌دستی بوده است که در یکپارچه‌سازی اراضی روستا‌های یاد شده اکنون امکان بهره‌مندی از سامان نوین آبیاری هم مسیر شده است.

کاکاوند اظهار داشت: برای یکپارچه‌سازی اراضی باید زمین‌ها تسطیح، و بلوک بندی و راه دسترسی ایجاد شود که  امسال برای بلو‌ک‌بندی و اجرای این طرح در 200 هکتار زمین 1.5 میلیارد‌تومان اعتبار داریم.

معاون مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در سیل اخیر هم  به تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی استان 94 میلیارد‌تومان خسارت وارد شد که به دلیل اهمیت ریزش قنات‌ها و آسیب برای کشاورزان از محل اعتبار احیای قنات‌ها تا تامین خسارت سیل احیا و مرمت این قنات‌‌ها را در دستور کار داریم.

وی افزود: آب نقش مهمی در کشت و کار و کشاروزی دارد و یکی از راه‌های تامین آب هم قنات است. در استان همدان  2 هزار و 477 رشته قنات شناسایی شده در قالب 32 کیلو‌متر داریم که از سال‌های قبل برای ثیت مختصات قنات‌ها در سامانه جی آی اس اقدام لازم را انجام دادیم.

بیشتر بخوانید

خراسان جنوبی|تخریب 8 قنات شهرستان درمیان در سیل اخیر

خراسان جنوبی | اعتبار 140 میلیارد تومانی برای لایروبی قنات‌های کشور کافی نیست

کشاورزی نوین در روستاهای استان سمنان توسعه یابد

کاکاوند گفت: بیشتر قنات‌های استان همدان در شهر‌ستان‌های ملایر، کبودراهنگ، رزن و نهاوند قرار دارد که از مجموع 30 میلیارد‌تومان اعتبار احیای قنات‌های امسال حدود 7.5 میلیارد‌تومان آن برای احیای قنات‌های استان همدان اختصاص داده شده است. که در قالب بازسازی کامل قنات به صورت زیر‌بنایی هزینه خواهد شد.

وی افزود: همچنین برای افراد فعال در این حوزه شامل مقنی‌ها و شرکت‌‌های آب وخاک هم کلاس‌های آموزشی و توجیهی برگزار کردیم که افراد فعال به صورت حرفه‌ای با همه اصول حفاری قنات آشنایی داشته باشند. حداقل هزینه نو‌کنی و اجرای میله چاه هر متر قنات طبق ضوابط 175 هزار و حداکثر450 هزار تومان است که بر اساس تغییرات ایجاد شده در بستر برخی قنات‌ها باید بستر واقعی هم شناسایی شود. تاکنون 677 رشته قنات اصلاح و احیا اساسی شده است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان