آخرین اخبار

21. خرداد 1398 - 14:19   |   کد مطلب: 35732
تجربه مقاومت و ایستادگی در مقابل استکبار نشان داده است که منتج به پیروزی می شود و در مقابل آن مذاکره و معامله با دشمنان جز عقب نشینی و ضرر نتیجه ای دیگر در برنداشته است.

به گزارش رودآور به نقل از صبح زاگرس؛ تجربه مقاومت و ایستادگی در مقابل استکبار نشان داده است که منتج به پیروزی می شود و در مقابل آن مذاکره و معامله با دشمنان جز عقب نشینی و ضرر نتیجه ای دیگر در برنداشته است.

مقاومت در عرصه اجتماعی و مبارزه با فساد، مقاومت در عرصه علم با جهاد و انقلاب علمی و دستیابی به قله‌های دانش و همچنین مقاومت در عرصه فرهنگی با نهادینه‌سازی سبک و فرهنگ زندگی اسلامی ایرانی و مقابله با کانون‌های ضدمعنویت و اخلاق از موضوعات مهم در اندیشه و سیره عملی رهبر انقلاب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مقاومت در عرصه سیاسی با استقلال‌طلبی، مقاومت در عرصه اقتصادی با تحقق اقتصاد مقاومتی، مقاومت در عرصه سیاست خارجی با پایبندی به عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‌الملل با تأکید بر چهار حوزه اساسی عزت ملی، منافع ملی و مرزبندی با دشمن و سوءظن به دشمنان و عقب‌نشینی نکردن از ارزش‌های انقلابی و ملی باید مورد تأکید قرار گیرد.

 

جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آمریکا و دشمنان نظام با دقت حفظ کند و از ارزش‌های انقلابی و ملی یک گام هم عقب‌نشینی نکند و از تهدید‌های پوچ آنان نهراسد.

ارتباط مقاومت با پیروزی در اهداف و آرمان ها

اگر به وقایع تاریخ اسلام نگاه کنیم، هر جا مقاومت بوده، پیروزی نیز بوده است که واقعه کربلا یکی از نمونه های آن است، از طرفی  سازش همیشه هزینه بردار است، یعنی در طول تاریخ کسانی که سازش کرده اند، همیشه هزینه داده و ممکن است دین، دنیا و یا ایمان خود را از دست داده باشند.

مقاومت موضوع جدیدی نیست بلکه ریشه قرآنی داشته و شاهرگ اسلام بوده و حضرت امام خمینی(ره) در سال ۴۲ آن را مطرح کردند، و  امروز ایران اسلامی که محور مقاومت در دنیا است، باید دید در  کجا قرار دارد و کشورهایی مانند مصر و اردن و دیگران که سازش کردند چه وضعیتی دارند؟

در شرایط فعلی  در صورتی که مقاومت کنیم، قطعا امدادهای غیبی نیز شامل حال ما می شود، به عنوان مثال در قضیه طبس و هشت سال دفاع مقدس  امدادهای غیبی و نصرت الهی شامل حال ما شد و دشمن با آن همه هیمنه خود شکست خورد.

باید اشاره کرد نظام  سلطه و دشمن زورگو و بی منطق غربی، به تجربه مکرر تاریخی دریافته که تنها راه غلبه بر گفتمان مقاومت، تغییر میدان بازی از گفتمان مقاومت به گفتمان مذاکره و سازش است، نظام سلطه تغییر میدان بازی و واداشتن کشور هدف به نشستن بر سر میز مذاکره و سازش را از طریق «نفوذ در حاکمیت و یارگیری»، «ایجاد و تقویت پروژه حلقه سازی»، «تحریم»، «تهدید سخت و نیمه سخت»، «منزوی سازی»، «ناامن سازی»، «ایجاد و تقویت گرو‌ه‌های برانداز و تروریستی»، «دخالت در حاکمیت از طریق الزامات دموکراتیک»، «نبرد دیپلماتیک»، «ترور و تخریب»، «براندازی‌های رنگی» دنبال می‌کند و به موازات تحمیل گفتمان مذاکره و سازش، کشور هدف را در تله تمکین از قواعد و قوانین و قرارداد‌های شبه استعماری نظیر قوانین پولشویی و کنترل مالی و قوانین حقوق بشری گرفتار می‌سازد 

نمونه های پیروزی حاصل از مقاومت در جهان

نمونه های پیروزی حاصل از مقاومت را می توان به پیروزی مردم عراق و سوریه بر تروریسم پرورش یافته در دامن مثلث شرارت عبری، غربی، وهابی ثمره گفتمان مقاومت را اشاره کرد. از طرفی پیروزی مبارزان یمنی و شکست اتحاد عبری، غربی، ثمره گفتمان مقاومت است و بالاخره توسعه عمق استراتژیکی جمهوری اسلامی و پیوند حلقه‌های محور مقاومت نیز ثمره شجره طیبه گفتمان مقاومت است.

 

 

 مردم جهان آثار متفاوتِ «گفتمان مذاکره و سازش» و «گفتمان مقاومت» را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به روشنی نظاره می‌کنند. به عنوان مثال  ارتش تا بن دندان مسلح ۱۱ کشور عرب در برابر ارتش رژیم صهیونیستی بیش از شش روز نتوانستند مقاومت کنند و با قبول شکست مفتضحانه در تله گفتمان سازش افتاده و چندین دهه پشت خاکریز مذاکره با دشمن روز به روز در بازی تحقیر تن به ذلت بیشتری دادند و امروز رژیم صهیونیستی تحت حمایت ۱۱ قدرت قلدر و بزرگ غربی، در برابر منطق و گفتمان مقاومتِ معدود فلسطینیان نوار غزه بیش از دو روز هم توان ایستادگی نداشته و با چشیدن طعم تلخ شکست خفت‌بار، ذلیلانه مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. 

آثار مقاومت در برابر دشمنان و عدم قبول ذلت

از مسائل مهمّ مطرح شده در قرآن، استقامت و پایداری است، با بررسی آیات قرآن مشخص می شود که پایداری در قرآن کریم مرتبط با صبر، ثبات قدم و استقامت است و هر یک از واژه های فوق، مرتبه ای از پایداری را به خود اختصاص می دهند به طوری که صبر و حلم، مقدمه ی پایداری، ثبات قدم دومین گام و استقامت سومین و مهم ترین گام در راه رسیدن به پایداری در قرآن است.

یکی از علت‌های پیروزی رزمندگان اسلام، صبر و استقامت آنها و اعتقاد به این اصل مسلم بود که در هر حال پیروزی از با آنها خواهذ بود و همین عامل سبب گردید که در دوران پیامبر اسلام و قتی مسلمانان در میدان جنگ با وجود تنگناهای شدید تجهیزات و ادوات جنگی مواجه شدند، ارتشی را که تا بن دندان از سوی قدرت‌ها و دشمنان نظام جمهوری اسلامی مسلح گردیده بود به زانو درآورند.

 

 

بنابراین باید گفت اتحاد و وحدت حول محور حق خواهی و  نیز مقاومت در بار تهدید ها  و تحریم های دشمن  سبب پیروزی از طریق تلاش و همچنین  اعتماد به ظرفیت های داخلی سبب  خودکفایی و به طور کلی پیروزی و موفقیت برای کشور را به ارمغان خواهد آورد

مقاومت؛ شاه کلید اقتدار انقلاب اسلامى

مقاومت به ‏عنوان  شاه کلید اقتدار انقلاب اسلامى در چهار دهه گذشته به شمار مى ‏رود و اهمیت آن  به‏ حدى است که دشمنان به‏ ویژه آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی براى ناکارآمد بودن مفهوم مقاومت به روش‏ هاى مختلفى متوسل می شوند.

دشمنان ما از اول انقلاب تاکنون با اعمال تحریم‏ هاى گسترده سعى دارند مدل مقاومت را بعنوان مدلی موفق در برابر زورگویی نظام سلطه، ناکارآمد جلوه دهند، این مدل در طول تاریخ معاصر نمونه ‏هاى موفق زیادى دارد و ادبیات مقاومت در منطقه و جهان بر عکس ادبیات شکست خورده سازش، ادبیاتی منطقی و موفق است.

کشورهایى که مقاومت در برابر نظام ناعادلانه حاکم بر عرصه بین ‏الملل و مقابله با نظام استکبار را در پیش گرفتند، از ظرفیت ‏هاى داخلى خود در راستای ارتقاى نفوذ منطقه‏ اى و جهانى به ‏خوبى استفاده کردند و ملت هایی که عکس این ادبیات را پیش گرفته و سازش اختیار کردند، اقتدار و استقلال خود را در منطقه و جهان از دست دادند.

 

 

بررسی نمونه های تاریخی سازش با استکبار؛ از آل سعود تا یاسر عرفات

بررسى تنها چند نمونه تاریخى نشان دهنده این است که سازش براى کشورها پر هزینه تر و ناکارآمدتر از  مقاومت است.

کشور ایران در دوران رژیم پهلوى سازش با آمریکا را در پیش گرفت و در عرصه منطقه ‏اى و جهانى سرسپردگى کامل به آمریکا را انتخاب کرد، در واقع تصور در این رژیم این بود که با تسلیم شدن مطلق در برابر آمریکا مى ‏توان استقلال کشور را حفظ کرد و در عرصه منطقه‏ اى نیز تأثیرگذارى داشت اما نتیجه تصمیم اشتباه آنها این شد که همه ثروت‏ هاى داخلى توسط آمریکا به غارت رفت و  در پایان با خدشه دار شدن عزت و اقتدار کشور، این رژیم سرسپرده هم نابود شد.

حکومت خائن آل سعود مدل دیگر سازش با استکبار است که تجربه رژیم پهلوی و دیگر رژیم های سرسپرده به آمریکا، شکست و فروپاشی آنها را در آینده نزدیک به روشنی به اثبات می رساند.

یکى دیگر از الگو‏هاى شکست خورده سازش در برابر استکبار، سازش یاسر عرفات، رئیس جنبش آزادى بخش فلسطین با رژیم صهیونیستى در سال ۱۹۸۸ است؛عرفات بعد از چند سال مبارزه و مقاومت، در اقدامى غیرمنتظره به کاخ سفید رفت و با سران این رژیم غاصب مذاکره علنی داشت اما نتیجه این مذاکره امضاى اعلامیه اسلو بود که با این کار تمامى تلاش‏ هاى رزمندگان و خون شهداى مقاومت فلسطین پایمال شد و هیچ امتیازی هم برای آنها به دست نیارود.

 

 

سران کشورهای عراق، مصر، لیبی و حتی تشکیلات خود گردان فلسطین به عنوان طلایه دار محور مقاومت با متوسل شدن به سران استکبار چیزی جز ذلت و خاری و در نهایت نابودی حکومت های خود، دستاورد دیگری نداشتند.

در مورد ایران هم در چهار دهه گذشته هر زمان که ما با مقاومت در برابر زیاده ‏خواهى‏ هاى دشمن رفتار کردیم، نتیجه در راستاى منافع ملى رقم خورد و هر زمان بنابر اصرار برخى گروه ‏هاى سیاسى، با نرمش ‏هایى در برابر آمریکا مواجه شدیم، خسارت‏ های سنگینی به کشور وارد شد که نمونه واضح آن برجام و تبعات آن است.

به عنوان نمونه در مسأله برجام با وجود هشدارهاى مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا، دولت اصرار به مذاکره داشتند و در این مسیر امتیازاتى به دشمن واگذرار شد اما نتیجه این اصرارها، بد عهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام بود که خسارت‏ هاى زیادى به خصوص در حوزه سیاسی و اقتصادی به کشور ما وارد شد.

آمریکا برای دست یافتن به تمامی اهداف خود باز هم با خدعه و نیرنگ به دنبال مذاکره با ایران است اما تجربه تلخ گذشته ایران و دیگر محورهای مقاومت نشان می دهد که تنها مقاومت راهگشاست؛باید بدانیم هزینه مقاومت همه جانبه به مراتب کمتر از سازش ذلت بار و بی نتیجه است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان