آخرین اخبار

2. تير 1398 - 20:04   |   کد مطلب: 35799
در حالی لغو پروازهای حجاج از فرودگاه همدان شایعه عنوان شده که این شایعه توسط فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تأیید و امسال حجاج همدانی از فرودگاه امام (ره) اعزام می شوند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ فرودگاه همدان در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OIHH تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود و با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به شمار می‌رود.

این فرودگاه از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود ۸ دهه و دارای مجوز مرز هوایی و یک فرودگاه بین‌المللی است اما بااین‌حال از ظرفیت‌های این فرودگاه استفاده نشده به طوری که این روزها پروازی در فرودگاه همدان نشست و برخاست ندارد.

هر از چند گاهی پروازی در فرودگاه همدان برقرار و پس از مدتی به بهانه‌ای لغو می‌شود البته هر از چند گاهی پروازی در فرودگاه همدان برقرار و پس از مدتی به بهانه‌ای لغو می‌شود به طوری که این رویه به داستان یک دهه اخیر فرودگاه همدان تعطیل شده و به قدری موضوع تکراری است که گویی صحبت در مورد آن آب در هاون کوبیدنی بیش نیست.

قصه لغو و برقراری مجدد پروازهای فرودگاه همدان آن‌قدر تکراری است که دیگر خبر برقراری پروازها برای مردم شهر و استان همدان تازگی ندارد چراکه هر از چند گاهی و درست در ایامی که برقراری پروازها مهم است شاهد تعطیلی فرودگاه می‌شوند.

این قصه در هفته‌های اخیر رنگ دیگری به خود گرفته چراکه پروازهای حج تمتع که چندسالی است از فرودگاه همدان انجام می‌شود را شامل می‌شود و این بار نیز با این موضوع مهم تکرار شد تا ثابت کند لغو و برقراری مجدد پروازی پای ثابت فرودگاه همدان است و اگر سالی چندمرتبه تکرار نشود جای تعجب خواهد داشت.

طبق آنچه در سایت رسمی سازمان حج و زیارت درج شده سردار حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور دیروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پلیس فرودگاه در حج تمتع ۹۸ برگزارشده است اعلام کرده امسال حدود ۳۰ هزار نفر از حجاج از فرودگاه امام پرواز خواهند کرد به طوری که زائران استان‌های سمنان، تهران، البرز، قم و مرکزی و کردستان، زنجان و همدان، و شهر کاشان از فرودگاه امام خمینی پرواز خواهند کرد.

طبق گفته‌های مدیر حج و زیارت استان همدان امسال ۲ هزار و ۹۳۵ زائر در قالب ۲۰ کاروان حج تمتع از استان همدان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

محسن ساغرچی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امسال تعداد حجاج بیت‌الله الحرام نسبت به سال گذشته ۴۰ در صد رشد داشته است، افزود: در صورت تأیید جدول پرواز از سوی عربستان، اعزام اولین کاروان از استان همدان ۲ مردادماه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعزام تا ۹ مردادماه ادامه خواهد داشت، بیان کرد: امسال ثبت‌نام حجاج با استقبال خوبی روبرو بود به‌گونه‌ای که در همان روزهای آغازین ثبت‌نام در اسفندماه ۹۷، لیست ثبت‌نام تکمیل شد.

سعی و تلاش خود را در راستای رفاه و آسایش زائران به کار خواهیم برد

مدیر حج و زیارت استان همدان با بیان اینکه ما خدمت گذار زائران هستیم و با تمام وجود قدم در این راه گذاشته‌ایم، گفت: تمام سعی و تلاش خود را در راستای رفاه و آسایش زائران به کار خواهیم برد.

وی با اشاره به اجاره ۸۰ هتل در مکه مکرمه و ۲۰ هتل در مدینه منوره گفت: هتل‌ها توسط سازمان حج و زیارت و زیر نظر کارکنان مسکن اجاره شده و برای تمامی هتل‌ها ی مکه سرویس ایاب و ذهاب پیش بینی شده است.

ساغرچی یادآورشد: تمام کاروان‌های استان همدان مدینه بعد بوده و بعد از انجام مناسک زائران به مدینه منوره اعزام خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت استان با بیان اینکه معاینه پزشکی زائران اسفندماه سال ۹۷، بلافاصله پس از اتمام ثبت‌نام انجام شد، گفت: هزینه سفر زائران کشور بین ۲۲ تا ۲۸ میلیون تومان و متأثر از ۵ گروه قیمتی هتل‌های مدینه و مکه است.

رئیس سازمان حج و زیارت استان همدان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بازگشت حجاج از سرزمین وحی ۸ الی ۱۳ شهریورماه انجام گیرد، عنوان کرد: زمان بازگشت اولین کاروان از حجاج همدانی، ۸ شهریورماه است.

لغو پرواز حجاج از فرودگاه همدان هنوز قطعی نشده است

وی بابیان اینکه البته باید زمان اعزام حجاج به سرزمین وحی توسط عربستان تایید شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته است، گفت: لغو پرواز حجاج از فرودگاه همدان هنوز قطعی نشده است.

ساغرچی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی ایران ایر و هما اعلام کرده اند برای برقراری پروازها به فرودگاه همدان می آیند، گفت: تمام امکانات برای برقراری پروازها از همدان آماده است اما تمایلی به برقراری پرواز از فرودگاه همدان نیست.

وی با بیان اینکه در صورت عدم برقراری پرواز حجاج از فرودگاه همدان زائران از فرودگاه تهران به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، گفت: تمام امکانات بر کادر پروازی در همدان فراهم است اما فعلاً برقراری یا عدم برقراری پروازها از فرودگاه همدان قطعی نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت استان همدان با بیان اینکه قرار بود با قشم ایر وارد مذاکره شویم که عربستان قشم ایر را قبول نکرد، گفت: کشور عربستان باید این شرکت‌ها را تایید کند.

امیر خجسته در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فرودگاه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با دارا بودن ظرفیت بالا برای جابجایی مسافران و نیز با توجه به جایگاه منحصر به فرد خود تاکنون از جایجایی مسافران حج امسال مغفول مانده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح بزرگترین برج مراقبت کشور در فرودگاه همدان با حضور وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: طی این سفر از وزیر راه و شهرسازی ضرورت برقراری پروازهای حج از فرودگاه همدان را که خواستار شدیم البته وزیر دستور بررسی موضوع را به عوامل خود داد.

فرودگاه بین المللی همدان در وضعیت مطلوب و استانداردی به سر می‌برد

وی با اشاره به اینکه فرودگاه بین المللی همدان در وضعیت مطلوب و استانداردی به سر می‌برد، افزود: با رونق مجدد پروازهای فرودگاه همدان به توسعه استان کمک افزونی خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم را باید از بلاتکلیفی نجات داد؛ خاطر نعنوان شان کرد: تعطیلی پروازها و برقراری پروازها به سرزمین وحی از همدان نباید شیرینی افتتاح پروژ ه ها را به کام مردم تلخ کند.

خجسته اضافه کرد: البته تاکنون ما عزمی برای حل این مشکلات از سوی مدیران تخصصی برای رونق پرواز ندیده ایم.

باید نام فرودگاه همدان در کنار نام فرودگاه‌های فعال کشور قرار گیرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد: برای رونق فرودگاه همدان اعتبارات کلانی در مجلس تصویب و از طریق وزارت خانه جذب استان شده که البته باید نام این فرودگاه در کنار نام فرودگاه‌های فعال کشور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مسئولان تخصصی باید برای دستیابی به این مهم با جدیدت موضوع را پیگیری و به منظور رفع موانع در سطح ملی موضوع را با نمایندگان در میان بگذارند که البته تا نون اقدام عملیاتی از این طریق رؤیت نشده است.

امیر خجسته گفت: به منظور تسهیل و آسایش در سفر زائران به عربستان باید پروازهای حج امسال از طریق فرودگاه همدان صورت گیرد و با مدیریت صحیح مسئولین تخصصی با حج تعداد زائران پروازهای حج با ۵۰ پرواز به کشور هدف با آسایش پرواز کنند.

هزینه بیش از ۸۰ میلیارد برای توسعه فرودگاه بین المللی همدان

خجسته با اشاره به هزینه بیش از ۸۰ میلیاردی برای توسعه فرودگاه بین المللی همدان، گفت: در برخی از ایستگاه‌های پروازی تنها ۳ پرواز انجام می‌شود بنابراین به هیچ وجه قابل قبول نیست انتقال حجاج از فرودگاه بین المللی همدان با بیش از ۲۰ پرواز تعطیل شود.

دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ به موازات پیگیری‌های لازم برای احداث اتوبان تهران _همدان و راه آهن تهران _همدان؛ ایجاد فروردگاه همدان نیز در کنار خطوط ارتباطی جاده‌ای و ریلی در دستور کار بوده است، افزود: در سال ۱۳۸۷ تامین اعتبار برج مراقبت فرودگاه همدان صورت گرفت و عملیات اجرایی این زیر ساخت ارتباطی هوایی در اولویت‌های برنامه همدان قرار گرفت.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه یکی از مطالبات مردم همدان و منطقه برقراری خطوط هوایی عتبات عالیات به ویژه پروازهای حج تمتع است، گفت: این اقدام همواره از اولویت‌ها در برنامه‌های توسعه استان همدان بوده و در چندسال گذشته، اجرای این برنامه برای حجاج همدان و استان‌های همجوار ایجاد رضایتمندی داشته است.

وزارت راه و شهرسازی در این زمینه پاسخگو باشد

وی بابیان اینکه انتظار داریم پروازهای حجاج از فرودگاه همدان به صورت مستقیم صورت گیرد چراکه این یک مطالبه منطقه‌ای است، گفت: باید وزارت راه و شهرسازی در این زمینه پاسخگو باشد.

حاجی بابایی بابیان اینکه رکود فرودگاه همدان قابل توجیه نیست و بارها یادآوری کرده ایم که روی هواپیماهای کوچک برنامه ریزی شود، گفت: نباید با توجیه عدم استقبال مردم فعالیت فرودگاه متوقف شود و باید برنامه ریزی ها به گونه‌ای باشد که مردم با مشاهده خدمات صورت گرفته هزینه مناسب و امکانات رفاهی به سفرهای هوایی ترغیب شوند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه فعال همدان یکی از زیرساخت‌های توسعه گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است و با فعالیت فرودگاه همدان می‌توانیم شاهد توسعه همدان باشیم چرا که پروژه‌های کلانی که برای توسعه همدان برنامه ریزی و در حال اجراست نیاز به زیر ساخت‌های ارتباطی مانند محورهای ارتباطی هوایی و ریلی و جاده‌ای دارد.

این صحبتها در حالی عنوان شده که مدیر فرودگاه همدان پنج شنبه هفته گذشته در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان همدان و افتتاح پروژه‌های عمرانی فرودگاه همدان عنوان کرده است: این فرودگاه از لحاظ تعداد اعزام حجاج به حج تمتع، چهارمین فرودگاه کشور محسوب می‌شود.

سهراب کلوندی بابیان اینکه امسال ۴ هزارو ۷۶۵ نفر به صورت مستقیم از فرودگاه همدان به حج تمتع اعزام می‌شوند، اضافه کرده است: لغو پروازهای حج از فرودگاه همدان شایعه است و با تاکید وزیر راه و شهرسازی امسال نیز همچون سال‌های گذشته پرواز هواپیماهای حجاج از همدان برقرار است.

آنچه مسلم است اینکه فرودگاه همدان به لحاظ امکانات توانایی برقراری پروازهای حجاج را خواهد داشت و اینکه امسال پس از چندسال برقراری این پروازها موضوع منتفی شدن اعزام حجاج از فرودگاه همدان مطرح شده جای سئوال دارد چراکه باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد و با این اقدامات زمینه توسعه استان همدان را بیش از پیش فراهم کرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان