آخرین اخبار

5. تير 1398 - 11:00   |   کد مطلب: 35821
با پایان رسیدن خرداد و در نخستین روزهای تیرماه، دانش آموزان خود را برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات تابستانی آماده می کنند با برنامه ریزی های آنچنانی در اذهانشان، اما این روزها، با سراب بی برنامگی متولیان این حوزه در استان همدان مواجه شده اند.

به گزارش رودآور به نقل از عصر همدان، تابستان هر سال همزمان با تعطیلی مدارس  پر کردن  اوقات فراغت دانش آموزان یکی از مهمترین برنامه های ارگان های متولی می شود و در استان همدان که بیش از ۲۰۰ هزار دانش اموز و همچنین حدود ۲۵۰ هزار جوان در رده سنی ۳۰ سال دارد  انتظار است که ارگان های مرتبط برنامه ریزی مناسبی برای اوقات فراغت داشته باشند.

به همین منظور  پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان به میزان آمادگی ارگان های مختلف استان همدان در این خصوص پرداخته است .

یکی از ارگان هایی که در این خصوص نقش مهم سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و راهبردی را به عهده دارد استانداری ها و فرمانداری ها هستند.

در بررسی میدانی  خبرنگار ما،  با وجود اینکه  چند روز از آغاز تابستان می گذرد برخی فرمانداری ها هنوز جلساتشان را تشکیل نداده بودند و یا بعد از پیگیری خبرنگار ما اقدام به برگزاری جلسه و هماهنگی در این خصوص نمودند.

به همین منظور گزارشاتی از معاونت امور اجتماعی استانداری همدان که متولی اصلی می باشد و سپس با معاون امور اجتماعی ، سیاسی فرمانداری های استان همدان صورت گرفت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان: همه گزارشات ارگان ها به دبیرخانه ورزش و جوانان داده میشود

مهرداد نادری فر، مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه هر ساله جهت اوقات فراغت جوانان در استان برنامه ریزی های بسیار منسجم و مدونی صورت می گیرد افزود: هرساله ستادی تحت این عنوان در استان و شهرستانها شکل میگیرد و برنامه ریزی های لازم در این رابطه صورت می گیرد.

وی با اشاره به دستگاه های مرتبط در طرح اوقات فراغت گفت: دستگاههای متعددی در حوزه ستاد اوقات فراغت استان و شهرستانها همچون آموزش و پروزش، هلال احمر، فنی و حرفه ای ، تبلیغات اسلامی، محیط زیست ، اوقاف، میراث فرهنگی ، شهرداری ها، سپاه ، نیرو انتظامی، دانشگاه ها و…. دخیل هستند که هر کدام برای مخاطبینشان  برنامه های ویژه ای را در نظر می گیرند و ثبت نام می کنند و کلاس هایشان تا پایان شهریور ادامه دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان عنوان کرد: یکی از دستگاه هایی که بسیار در این زمینه فعال است اداره ورزش و جوانان است که هر ساله در غالب هیات های  ورزشی فعال میشود و با دایر کردن مدارس فوتبال، والیبال، تیراندازی، شنا و سایر فعالیتهای ورزشی قشر عظیمی از جوانان را تحت پوشش قرار میدهد و اوقات فراغت آنها را پر می کند.

وی  اضافه کرد: ما در حوزه هنری هم برنامه های بسیار متنوعی داریم که توسط انجمن های هنری تحت پوشش فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کلاس های خوشنویسی، نمایشنامه، تئاتر، فیلم سازی سینما و هنرهای تجسمی گرافیک و انجمن های موسیقی فعالیتهای ویژه ای را در این زمینه دارند و همچنین آموزش و پرورش هم تمامی ظرفیتش را برای اوقات فراغت پای کار می آورد.

نادری فر در خصوص بودجه مدنظر برای اوقات فراغت گفت: اعتبار متمرکزی در این زمینه وجود ندارد و دستگاهها از محل اعتبارات فرهنگی خودشان هزینه می کنند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ادوقات و فراغت در اداره ورزش و جوانان است گفت: جلساتی توسط اداره ورزش که به عنوان دبیر خانه اوقات فراغت استان می باشد در اداره کل ورزش و جوانان استان تشکیل شده و هماهنگی های لازم و برنامه  ریزی صورت گرفته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان اظهار کرد: دبیرخانه اوفات فراغت در سطح استان و شهرستانها در اداره ورزش و جوانان فعال است و هماهنگی لازم را هر ساله انجام میدهد و گزارش جمع بندی شده ان را برای  فرمانداران و دستگاههای ذیربط و استانداری ارسال میکند.

وی در پایان گفت: معاونت اجتماعی استانداری همدان در پایان شهریور یک گزارش  از کارهایی که جهت اوقات فراغت انجام شده ارائه میدهد.

همدان: به دلیل تغییرات معاونت اجتماعی مسئولی پاسخگو در این زمینه نیست

طی مراجعه خبرنگار عصر همدان، به فرمانداری همدان و در خواست مصاحبه با معاونت اجتماعی شهرستان اعلام شد که معاون اجتماعی شهرستان همدان طی چند ماه گذشته بعنوان فرماندار درگزین معرفی شده اند و فعلا مسئولی در این قسمت پاسخگو نیست .

بابایی روابط عمومی فرمانداری همدان گفت؛ متولی اوقات فراغت اکثر دستگاهها از قبیل کانون پرورشی و فکری و اداره ورزش و جوانان هستند و امسال فرمانداری بخاطر نبود مسئول نمی تواند در این حوزه پاسخگو باشد.

معاون اجتماعی فرمانداری اسدآباد:  ستاد ساماندهی امور جوانان برگزار شده است

یزدان آزرمی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان اسدآباد با محوریت توجه به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: در این ستاد دستگاههای فرهنگی و ورزشی موظف به برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان شدند و قرار شد که مصوبات در اختیار رسانه ها برای پیگیری قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در شهرستان اسدآباد شعاری تحت عنوان “جوان امیدوار، اوقات فراغت پرنشاط” در نظر گرفته شده و دستگاهها باید در راستای تحقق این شعار برنامه های تدوین کرده و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اسدآباد تأکید کرد: باید مناطق محروم روستایی و حاشیه شهرهای اسداباد و آجین هم در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه مقدار بودجه برای بحث اوقات فراغت دانش آموزان شهرستان تخصیص داده اند، گفت: بنده در جریان نیستم  و متولی این امر آموزش و پرورش است و باید بداند چقدر اعتبار در این زمینه گذاشته اند.

آزرمی خاطرنشان کرد: در راستای معرفی شهدا باید بنیاد شهید و سپاه پاسدران از یکم تا پایان شهریور در محلات برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه وجود پارک ها  در سطح شهر اسدآباد یک ظرفیت برای استفاده خانواده ها و گذراندن اوقات فراغتشان است، گفت: می طلبد که سپاه، ارشاد، سازمان تبلیغات و شهرداری برنامه های شاد همانند سالهای گذشته برگزار کنند که در این زمینه سپاه متولی کار باشد و دیگر ادارات نیز همراهی و کمک داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اسدآباد در پاسخ به این سؤال که براساس برنامه ریزی شما برای اوقات فراغت چه تعداد از جمعیت شهرستان از این طرح اوقات فراغت بهره مند می‌شوند، گفت: تعداد مشخص نیست اما این طرح ویژه زنان خانه دار، جوانان، نوجوانان، دانش آموزان خواهد بود.

وی گسترش و تقویت جلسات قرآنی، استفاده از مساجد برای برنامه های فرهنگی، توجه به کتاب و کتابخوانی را در غنی سازی اوقات فراغت جامعه مهم خواند.

بهار: هنوز جلسه ای جداگانه برای اوقات فراغت تشکیل نشده است

در شهرستان بهار نیز ارگان های مختلف دولتی و غیر دولتی و آزاد اعم از آموزش و پرورش، هلال احمر، پایگاه های بسیج، کانون پرورشی فکری کودکان، سپاه و همچنین آموزشگاههای آزاد و دیگر ارگان ها برنامه ویژه ای برای این ایام دارند.

از فرمانداری شهرستان بهار جویای برنامه ویژه شهرستان برای دانش آموزان و تعداد افراد تحت پوشش و همچنین بودجه تخصیص داده شده برای اوقات فراغت شدیم که در پاسخ یکی از مسئولین اذعان داشت که در این رابطه جلساتی با ادارات مختلف داشته اند و طی روزهای آتی در جلسه ای با مضمون اوقات فراغت هر یک جداگانه برنامه خود را ارائه خواهند کرد و برنامه تدوین شده فرمانداری منوط به این دستگاههای متولی است.

معاون فرماندار تویسرکان: ضرورت کیفی سازی برنامه های تابستانه در تویسرکان

«زهرا زین العابدینی» در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به درپیش بودن تعطیلات تابستان و ضرورت توجه به اجرای برنامه هایی مناسب برای نوجوانان و جوان بخصوص دانش در راستای پر کردن اوقات فراغت آنان، گفت: در جلسه ای که با حضور دستگاه های متولی مجری این گونه برنامه ها برگزار شد، هر کدام از دستگاه ها، برنامه های خود را ارائه دادند.

وی با تأکید بر اینکه کیفی بودن برنامه ها در اولویت اصلی و خواسته فرمانداری است، اظهار کرد: برای جلوگیری از موازی کاری با تصمیم اتخاذ شده قرار بر آن است تا در صورت به حد نصب نرسیدن برخی کلاس ها و دوره های آموزشی همچون نقاشی متقاضیان مددجوی کمیته امداد، بهزیستی در کنار آموزش و پرورش برنامه های مشترکی برگزار کنند.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار تویسرکان افزود: پیش از این نیز گروهی برای بررسی نقاط ضعف برنامه های تابستانی سال گذشته تشکیل جلسه داده بودند تا برای اجرایی شدن برنامه های سال جاری تا نواقص تکرار نشود.

زین العابدینی همچنین به همزمانی ماه محرم با روزهای پایانی تعطیلات تابستان اشاره کرد و گفت: برای این روزها و اختتامیه برنامه های تابستانه با همکاری اداره ارشاد قرار است متناسب با ایام برگزار شود.

وی از تشکیل کمیته ارزیاب برای بررسی کمی و کیفی برنامه های تابستانی با حضور نمایندگانی از فرمانداری و اداره ورزش و جوانان خبر داد و ادامه داد: این تیم ارزیاب برای آن است تا تنها امور مربوطه به ارائه گزارش آمارها صرف رفع تکلیف نباشد و کیفی سازی در رأس برنامه های تابستانه قرار گیرد.

معاون اجتماعی فرمانداری رزن: دبیر خانه اوقات فراغت در اداره ورزش و جوانان شکل گرفت

معاون سیاسی ،اجتماعی فرمانداری رزن در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه برنامه های متنوعی در خصوص اوقات فراغت در شهرستان برگزاری می شود گفت:امسال برنامه های متنوع و فراوانی از طریق هیات‌های ورزشی هفده گانه در حال انجام است.

ابراهیم لشکری با بیان اینکه در تابستان پیش رو سعی شده است تا موازی کاری ها به حداقل برسد ادامه داد:مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها و آموزش و پرورش های مناطق،شهرداری،کانونهای پرورش فکری کودکان و کتابخانه اداره تبلیغات اسلامی و ارشاد و دستگاه های حمایتی برنامه های متنوعی را در دست اجرا دارند.

وی افزود:متاسفانه در سالهای گذشته برخی از این کارها بصورت موازی کاری صورت گرفته است .

لشکری خاطرنشان کرد:تصمیم بر این شد تا دبیر خانه فراغت در ورزش و جوانان شکل گیرد و برنامه های متمرکز و با کیفیت تر برگزار شود.

معاون اجتماعی فرماندار ملایر:پیش بینی حضور ۳۰ هزار نفر در برنامه‌های اوقات فراغت

سعید کتابی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان  با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای این تابستان و اواقات فراغت نوجوانان و جوانان در شهرستان ملایر اظهار داشت: با توجه به اهمیت برنامه ریزی درباره اوقات فراغت و فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها با همکاری اداره ورزش و جوانان جلسه ستاد جوانان شهرستان با محوریت اوقات فراغت تشکیل شد.

وی به لزوم برنامه ریزی صحیحی برای اوقافت فرغت تاکید کرد و افزود: برنامه ریزی های خوبی در سطح شهرستان برای پر کردن اواقات فراغت جوانان و نوجوانان و بخصوص دانش آموزن انجام شده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر برگزاری کلاس های  ورزشی را از برنامه برجسته در ایام تابستان برای اوقات فراغت دانست و عنوان کرد: علاوه بر برنامه های ورزشی و تشکیل کلاس های ورزشی با مشارکت هیئت های ورزشی،  کانون های فرهنگی، هنری و علمی اداره ارشاد اسلامی و  اداراتی همچون بهزیستی و کمیته امداد با توجه به جامعه هدف خود برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

وی گفت: با توجه به جلسات تشکیل شده قرار شده است که برنامه های در نظر گرفته شده برای ایام اوقات فراغت توسط ادارت  مطرح شده به فرمانداری و ستاد جوانان ارائه کنند که حتما برنامه هابا زمان بندی اعلام شود تا به خوبی برای این ایام برنامه ریزی شود.

کتابی به تشکیل اکیپی برای ازریابی برنامه ها اوقات فراغت اشاره کرد و گفت:  در کلیه بخش هایی  که با اوقافت فراغت مطرح است از جمله برنامه های اجتماعی،  ورزشی،  فرهنگی، هنری و علمی برنامه ریزی های خوبی انجام شده که امید است بتوانیم به خوبی آن ها را برگزار و ارزیابی های لازم را انجام دهیم.

وی گفت: با توجه به حضور ۵۰ هزار دانش آموز در سطح شهرستان پیش بینی می شود که بیش از ۳۰ هزار نفر در برنامه های اوقات فراغت در تابستان شرکت کند.

معاون اجتماعی فرماندار نهاوند: دستگاه های متولی نسبت به معرفی برنامه  ها اقدام خواهند کرد

مهدی جلالوند معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان اظهار داشت: جلسه تدوین برنامه های اوقات فراغت در قالب کارگروه ستاد ساماندهی امور جوانان برگزار خواهد شد و دستگاه های متولی نسبت به معرفی برنامه ها اقدام خواهند کرد.

وی گفت: در این جلسه قطعا برنامه های خوب و با نشاطی برای جوانان پیش بینی خواهد شد چون دستگاه های مختلف برنامه های متنوعی دارند.

جلالوند افزود: با توجه به اینکه امتحانات مدارس به تازگی به پایان رسیده است در جلسه اینده ستاد ساماندهی امور جوانان که توسط اداره ورزش برگزار میشود در خصوص برنامه ها تصمیم گیری می شود.

معاون فرماندار نهاوند افزود: مانند هرساله اداره آموزش و پرورش نیز با توجه به جامعه هدفی که دارد در سطح وسیعی برنامه های تابستانه را با همکاری با اداره ورزش انجام می دهد.

وی بیان داشت: کلاسهای تابستانی با هدف پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان شامل کلاسهای ورزشی، دینی، فرهنگی، اموزشی هنری و درسی و اردوهای جهادی برگزار میشود.

جلالوند گفت: اداره ورزش، بسیج، تبلیغات اسلامی،کمیته امداد، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط در کارگروه ستاد ساماندهی برنامه های خود را ارائه خواهند دادو پس از جمع بندی اجرا خواهد شد.

معاون امور اجتماعی فرمانداری کبودراهنگ: پوشش ۲۰ هزار نفری در طرح اوقات فراغت

به دنبال پیگیری های خبرنگار عصر همدان در کبودراهنگ فرمانداری این شهرستان هم  جلسه ای به همین منظور جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان کبودراهنگ با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان و مسئولین مربوطه با محوریت غنی سازی اوقات فراغت جوانان در محل سالن جلسات اداره ورزش و جوانان شهرستان کبودراهنگ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فرهاد شکری رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان کبودراهنگ ضمن ارائه گزارشی مختصر از کیفیت اجرای برنامه ها اظهار کرد: اوقات فراغت جوانان نه تنها در ایام تابستان بلکه در تمام فصول از دغدغه های اصلی جامعه می باشد و باید در اولویت اصلی نهادهای مربوطه قرار گیرد .

در این جلسه نهادهای مربوطه ضمن  ارائه گزارش سال گذشته برنامه های پیشنهادی خود برای سال جدید رو ارائه کردند.

عمران ذیغمی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری شهرستان کبودراهنگ ضمن تاکید بر برنامه ریزی مدون در خصوص غنی سازی اوقات فراغت جوانان در فضای مجازی ،آموزش و فراگیری سواد رسانه ای را یکی از مهم ترین لازمه های  ورود جوانان به فضای مجازی در جامعه عنوان کرد.

ذیغمی در ادامه با تقدیر از قرارگاه فضای مجازی سپاه کبودراهنگ افزود:سال گذشته قرارگاه فضای مجازی سپاه در ایام تابستان بیش از ۲هزار نفر را در دوره های پیشگیری از آسیب های فضای مجازی شرکت داده است که امیدواریم امسال با همکاری تمامی ادارات این میزان افزایش یابد.

وی با ارائه گزارشی از برنامه های اجرایی طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان در سال گذشته اضافه داشت:سال گذشته با همکاری ادارات مختلف بیش از ۱۷ هزار نفر در این طرح شرکت کردند که پیش بینی می شود امسال این میزان به بیش از ۲۰ هزار نفر افزایش یابد.

این  مقام مسئول با توجه به هزینه های صورت گرفته در حوزه اوقات فراغت گفت :هزینه در اوقات فراغت در واقع یک نوع سرمایه گذاری اقتصادی اجتماعی می باشد و نتیجه این هزینه اجتماعی تکامل شخصیت افراد خواهد شد .

به گزارش عصر همدان، با توجه به تلاش خبرنگاران ما برای کسب اطلاعات از مسئولین استانداری و فرمانداری ها، این مسئولین ما را به اداره ورزش و جوانان ارجاع دادند.

با توجه به اینکه این اداره ها نقش راهبردی و سیاست گذاری دارند اما مسئولیت را از گردن خود ساقط کرده و به دبیرخانه ارجاع دادند.

در آینده گزارشی مبنی بر عملکرد  این دبیرخانه ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان