آخرین اخبار

9. تير 1398 - 22:03   |   کد مطلب: 35842
خرید تضمینی گندم کشت شده در ۳۹۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان از امروز آغاز می شود که در این میان جلوگیری از عرض اندام واسطه ها و دلال ها در این مبادله امری ضروری است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر؛ طبق آنچه کارشناسان عنوان کرده‌اند از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون که یک سال زراعی را در بر می‌گیرد در استان همدان ۵۵۹ میلی‌متر بارش ثبت شده به طوری که بارندگی‌های استان همدان نسبت به مدت‌مشابه سال زراعی گذشته ۱۹۵ میلی‌متر و نسبت به بلندمدت ۲۲۳ میلی‌متر افزایش داشته است.

بارندگی‌های امسال میزان تولید برخی محصولات کشاورزی را افزایش و برخی را کاهش داده است بارندگی‌ها در نقاط مختلف کشور و به تبع آن در استان همدان میزان تولید برخی محصولات کشاورزی را افزایش و برخی را کاهش داده است به طوری که پیش بینی‌ها در استان همدان از کاهش تولید گندم و در کشور از افزایش آن خبر می‌دهد تا جایی که تولید و برداشت گندم در کشور تا ۱۴.۵ میلیون تن پیش‌بینی شده است.

برداشت گندم در کشور از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شده و رفته رفته در استان‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود به طوری تا امروز که حدود ۳ ماه از فصل برداشت در کشور می‌گذرد محصولات تولیدی گندم جنوب کشور برداشت شده و برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک خاتمه یافته است.

همچنین برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم معتدل آغاز و از نیمه‌های تیرماه نیز استان‌های با اقلیم سرد برداشت گندم را آغاز می‌کنند که استان همدان در بین این گروه قرار دارد و طی یکی دو روز اخیر برداشت گندم در این استان همدان کلید خواهد خورده است.

۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور تحت پوشش کشت گندم قرار گرفته است طبق آمار به دست آمده طی سال زراعی جاری افزون بر ۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور تحت پوشش کشت گندم قرار گرفته است که از این میزان ۲ میلیون هکتار آن آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است.

طی چند سال اخیر نیاز گندم کشور از محل تولید داخلی تأمین شده و خود کفا بوده‌ایم که با توجه به میزان تولید گندم در سال جاری انتظار می‌رود امسال هم برای چهارمین سال متوالی از نظر تولید گندم خودکفا شویم و کل نیاز داخلی از محل تولید داخل تأمین شود.

نگاهی به وضعیت تولید این محصول در استان همدان بیانگر آن است که گندم کاران رفته رفته خود را برای برداشت محصول آغاز می‌کنند تا نتیجه دسترنج خود را ببینند.

اما با آغاز فصل برداشت گندم مسائلی مطرح می‌شود که از جمله آن حضور واسطه‌ها و دلال‌ها برای خرید گندم از کشاورزان است که از قضا هر سال هم تکرار می‌شود.

قیمت پایین خرید تضمینی راه را برای دلالان باز می‌کند

کارشناس کشاورزی استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشد روزافزون هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت گندم تعیین قیمت هزار و ۷۰۰ تومانی خرید تضمینی این محصول را تیشه به ریشه خودکفایی دانست و گفت: تعیین این نرخ نتیجه‌ای جز کاهش انگیزه در کشاورز برای تولید و قاچاق محصول را در پی نخواهد دشت.

نسرین دانشمند با بیان اینکه هر تولیدکننده مختار است محصول خود را به خریداری که بهترین قیمت را پیشنهاد می‌دهد بفروشد اما متأسفانه در ارتباط با کشاورزان همواره این حق از آن‌ها گرفته شده است، گفت: متأسفانه داستان قیمت پایین تعیین شده از سوی دولت برای حاصل یک سال تلاش گندم‌کاران هر سال تکرار می‌شود که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان تمایل به فروش گندم خود به قیمت بالاتری دارند، گفت: گرچه ملاک برای تعیین هزینه تمام شده برای محصول بر حسب هکتار محاسبه می‌شود و هنوز در استان همدان میزان برداشت در هر هکتار مشخص نیست اما این یک واقعیت است که امسال هزینه برداشت همچون هزینه کمباین و حمل و نقل و دیگر موارد چندین برابر شده است.

دستمزد کشاورزان برای هر کیلوگرم گندم در یکسال ۸۰۰ ریال است

دانشمند با تاکید بر اینکه قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی نمی‌تواند هزینه یک ساله گندم کاران را برای تولید محصول پوشش دهد، گفت: طبق بررسی‌ها کشاورزان برای تولید هر کیلوگرم گندم به صورت دیم ۱۶ هزار و ۲۰۰ ریال و برای گندم آبی ۱۵ هزار و ۵۰۰ ریال هزینه می‌کنند و در واقع دستمزد کشاورزان برای هر کیلوگرم گندم در یکسال ۸۰۰ ریال است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۴۴۱ هزار و ۲۱۴ هکتار از اراضی استان همدان دیم و ۱۷۷ هزار و ۹۰۳ هکتار اراضی آبی است، گفت: امسال در استان همدان ۳۹۲ هزار و ۵۲۶ هکتار گندم کشت شده است.

پیش بینی خرید ۵۶۶ هزار تن گندم از کشاورزان استان همدان

امیر لاهوتیان با بیان اینکه ۶۹ هزار و ۵۶۸ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت گندم آبی و ۳۲۲ هزار و ۹۵۸ هکتار زیر کشت گندم دیم رفته است، گفت: بر اساس پیش‌بینی ها امسال ۵۶۶ هزار تن گندم از کشاورزان استان همدان خریداری خواهد شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه میانگین برداشت گندم در سطح اراضی آبی استان همدان ۴ تن و ۹۰۰ کیلوگرم است، افزود: این رقم در میانگین کشوری کمتر از ۴ تن است.

لاهوتیان اظهار کرد: ۶۲۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان در سال زراعی گذشته از فعالان این حوزه خریداری شده است.

لاهوتیان با بیان اینکه در استان همدان بیش از ۸۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم وجود دارد، گفت: استان همدان در سال زراعی گذشته در تولید گندم رتبه برتر کشوری را کسب کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: گندم کاران نمونه استان همدان بیش از ۱۲ تن در هکتار گندم برداشت می‌کنند که این رقم بسیار چشمگیر است.

وی با بیان اینکه در تلاشیم گندم آبی باکیفیت از استان همدان خارج نشود، گفت: در صورت خرید طبیعی و تحویل گندم از سوی کشاورزان، بیش از ۵۵۰ هزار تن خرید تضمینی خواهیم داشت که این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

آغاز خرید تضمینی گندم در استان همدان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز خرید تضمینی گندم در این استان توسط شبکه تعاونی‌های روستایی خبر داد و گفت: در سطح استان همدان ۴۳ مرکز دارای شرایط دستورالعمل برای خرید تضمینی گندم تعاون روستایی شناسایی و فعال شده است.

رضا عباسی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۳۹۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیر کشت گندم رفته است، گفت: پیش بینی می‌شود از این میزان ۶۵۰ هزار تن گندم به صورت آبی و دیم برداشت شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان عنوان کرد: سال گذشته استان همدان با خرید ۶۲۸ هزار تن گندم با نرخ تضمینی رکود بی سابقه‌ای را ثبت کرد.

عباسی افزود: پیش بینی شده است بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم در سال جاری در استان تولید و ۵۶۶ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود.

به منظور جلوگیری از حضور دلالان خرید توافقی گندم نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است وی بابیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت برای هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال تعیین شده است، گفت: به منظور جلوگیری از حضور دلالان خرید توافقی گندم نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است که با توافق کشاورز و شرکت تعاونی قیمت نهایی تعیین می‌شود.

اما در راستای جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها جلسه‌ای هفته گذشته در استانداری همدان تشکیل و معاون استاندار همدان این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه باید به هر ترتیب سیاست‌گذاری لازم صورت پذیرد که بدین بهانه گندم‌های مرغوب از استان خارج نشود، گفت: باید در انتخاب افراد مستقر در کمیسیون‌های خرید توجه لازم صورت پذیرد تا افراد پای‌کار و متخصص در این فضا حضور پیدا کنند.

ظاهر پور مجاهد بابیان اینکه در صورت مشاهده ترافیک در مراکز خرید برای رفاه حال کشاورزان در تحویل گندم باید افراد جدید به کار گرفته شوند و در صورت نیاز چند مرکز تا ساعت ۲۴ فعال باشد، گفت: در ایام خرید تضمینی گندم کمیسیون‌های خرید باید در روزهای تعطیل فعال بوده و ساعات خرید گندم از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب باشد و نباید فضایی ایجاد شود که گندم‌های مرغوب از استان همدان خارج شوند.

هرگونه حمل‌ونقل گندم با هماهنگی با سازمان غله و داشتن مجوز انجام پذیرد

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه باید هرگونه حمل‌ونقل گندم با هماهنگی با سازمان غله و داشتن مجوز انجام پذیرد، ادامه داد: حذف واسطه‌ها درروند خرید تضمینی گندم از اولویت‌های کاری ماست.

وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل خرید تضمینی باید تا حد امکان از ذخیره‌سازی گندم در فضاهای باز جلوگیری و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۳ در خصوص ممانعت از خروج گندم از استان همدان عنوان کرد: خوشبختانه با نیروی انتظامی همکاری لازم وجود دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی گندم مربوطه به مراکز اصلی عودت داده می‌شود.

علی رحمانی‎فر با اشاره به اینکه فهرست نهایی اسامی سیلوها و مراکز خرید در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: بر این اساس نزدیک‌ترین مرکز خرید ملاک عمل برای عودت بار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۳ با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم یک هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده‌است، گفت: برای ممانعت از ورود دلالان به خرید گندم، خرید توافقی از طریق ارائه بخشنامه در دستور کار ما قرارگرفته به‌طوری‌که در این روش، تنها تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها همچون کارخانه‌های آرد و ماکارانی باید از طریق ثبت در سامانه خرید تضمینی گندم اقدام به خرید محصول از کشاورزان به قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی کنند.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت گندم در استان همدان و مراجعه زارعین و کشاورزان برای تحویل گندم مازاد بر نیاز خود به مراکز خرید دولتی و تعاونی‌های روستایی باید با افزایش نظارت و بازرسی، مانع از ورود افراد سود جو برای خرید گندم مورد نیاز استان شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان