آخرین اخبار

12. تير 1398 - 7:01   |   کد مطلب: 35867
افزایش روز افزون مصرف برق در استان همدان و نزدیک شدن به وضعیت هشدار ضرورت صرفه جویی را مورد تاکید قرار می دهد تا شاهد خاموشی های فراگیر و مدیریت اضطرار بار در همدان نباشیم.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روزهای سال که یکی یکی سپری می‌شود رفته رفته به ایام گرمی که فصل تابستان با خود همراه دارد می رسیم به طوری که نیمه‌های تیرماه تا اوایل شهریور ماه هر سال روزهایی با حرارت دمایی بالا در استان همدان هستند.

در روزهای گرم فرار از حرارت داغ تابستان به هر طریقی و شاید با نشستن زیر کولر تجربه وسوسه‌انگیزی است چراکه نشستن زیر هوای خنک کولر در حالی که هوای محیط بیرون به شدت گرم است، لذت بخش است اما در این میان اینکه مردم به یک باره در تایمی از روز کولرهای آبی و گازی را به نیت استفاده از خنکای آن بدون در نظر گرفتن عواقب قطعی برق روشن کنند نیز جای تأمل دارد.

برای درک شرایط سخت قطعی برق به دلیل آنچه اضافه مصرف عنوان می‌شود فقط کافی است یک روز گرم تابستان را تصور کنیم که برق قطع است و آفتاب با شدت زیادی می‌تابد و هوای بیرون هم بدون هیچ نسیم خنکی، گرمای سوزانی دارد.

مصرف بیش از اندازه برق توسط دستگاه‌های خنک کننده

همین تصویر سازی کافی است تا به ضرورت توجه به کم آبی و مصرف بیش از اندازه برق توسط دستگاه‌های خنک کننده بیندیشیم و بدانیم که اگر در مصرف برق و آب که به واسطه کولرهای آبی رقم می‌خورد کوتاهی کنیم گرفتار چنین شرایطی شدن دور از ذهن نخواهد بود.

همدان از استان‌های به نسبت معتدل و خنک غرب کشور محسوب می‌شود که به واسطه برخورداری از این امتیاز در ایام تابستان پذیرای شمار زیادی از مسافران استان‌های جنوبی است که ایام گرم سال را در این استان سپری می‌کنند.

شرایط آب و هوایی در استان همدان به گونه‌ای است که ساعت‌های اوج گرما در آن به نسبت سایر استان‌های کشور کمتر است اما متأسفانه آنچه در این میان جلب توجه کرده اینکه همدان در روز ۱۰ تیرماه یکی از ۵ استان پرمصرف برق در کشور بوده است که این اتفاق احتمال آنکه برای مدیریت شرایط اضطرار شاهد قطعی برق باشیم را قوت می بخشد.

در نقشه مصرف برق کشور که ۱۰ تیرماه منتشر شده است استان‌های همدان، سیستان بلوچستان، گیلان، کردستان و مازندران در بین مناطق پرمصرف کشور و در محدوده قرمز قرار گرفته‌اند که این وضعیت صرفه جویی در مصرف را گوشزد می‌کند.

شهروندان باید به مقوله صرفه جویی در مصرف برق بیش از این توجه داشته باشندالبته شرکت برق استان همدان و استانداری همدان برای مدیریت مصرف برق برنامه‌هایی را لازم الاجرا کرده‌اند اما آنچه از این نقشه و اعداد و ارقام منتشر شده به دست می‌آید اینکه شهروندان باید به مقوله صرفه جویی در مصرف برق بیش از این توجه داشته باشند.

ناگفته نماند که در همین روزهای ابتدایی تابستان شاهد برخی قطعی‌ها در مناطق مختلف شهر و استان همدان هستیم اما مسلم است اگر مردم در مصرف برق صرفه جویی را نادیده بگیرند به ناچار شاهد قطعی برق به صورت برنامه ریزی شده هستیم که این اقدام سال گذشته نیز رخ داد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال گذشته از ۵ تیرماه شاهد خاموشی گسترده در کشور بودیم، گفت: علت این خاموشی‌ها به‌خاطر افزایش درجه حرارت هوا بود.

محمدمهدی شهیدی با بیان اینکه پارسال افزایش ۲ درجه‌ای دما باعث افزایش ۸ درصدی مصرف انرژی شد به طوری که در استان همدان نیز روزهایی که دمای بالای ۴۰ درجه داشتیم، با افزایش مصرف مواجه بودیم، گفت: کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی که از مدار خارج شدند موجب از دست دادن ۵ هزار مگاوات انرژی از نیروگاه‌های جنوب کشور شد که خاموشی‌ها را تشدید کرد.

ثبت روزانه یک دقیقه و ۵۶ ثانیه خاموشی برای هر همدانی

وی با بیان اینکه سال گذشته به ازای هر مشترک روزانه یک دقیقه و ۵۶ ثانیه خاموشی داشتیم به پیک بار تابستان اشاره کرد و افزود: پیک بار استان همدان در روز از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و در شب از ساعت ۲۰ تا ۲۴ است که امسال نیز برای مدیریت خاموشی‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

شهیدی با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف به بخش خانگی اشاره و عنوان کرد: استفاده از کولرهای آبی در مصرف برق مؤثر است بنابراین از مشترکین درخواست می‌شود در ساعات پیک روز درجه ۲۴ را برای کولرهای گازی در نظر بگیرند.

وی بابیان اینکه پیک بار استان همدان در سال گذشته ۷۰۳ مگاوات پیش‌بینی شده بود که در ۶۷۷ مگاوات کنترل شد و برای سال جاری ۷۴۰ مگاوات پیش‌بینی شده است، گفت: امیدواریم با مدیریت مصرف پیک بار امسال را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

۴۰ درصد از انرژی برق استان در پیک مربوط به بخش کشاورزی است

شهیدی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از انرژی برق استان در پیک مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: در این خصوص نیز تفاهم‌نامه‌ای با کشاورزان بسته شده که اگر ۴ ساعت در پیک برق مصرف نکنند بهای کل انرژی آنها در دوره با بخشودگی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به افزایش دما و بالا رفتن پیک بار استان همدان و نزدیک شدن به وضعیت هشدار از مردم درخواست شده نسبت به کاهش جدی مصرف برق خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان بابیان اینکه افزایش بی رویه مصرف برق در بخش‌های مختلف استان همدان موجب افزایش بار تأسیسات و تجهیزات الکتریکی می‌شود که امکان آسیب و قطع ناخواسته برق را در پی دارد، گفت: همکاری مردم در این زمینه باعث جلوگیری از اعمال مدیریت اضطراری بار می‌شود.

وی با تأکید بر حذف مصارف برقی غیرضروری در زمان پیک بار گفت: شهروندان از لوازم برقی پر مصرف از جمله اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، جارو برقی و نظایر آن اوایل صبح و در ساعت‌هایی غیر از پیک بار استفاده کنند.

شهروندان صرفه جویی در مصرف برق را اولویت بدانند

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز با بیان اینکه شهروندان باید صرفه جویی در مصرف برق را اولویت قرار دهند به ذکر برخی موارد که در کاهش مصرف برق اثرگذار است اشاره کرد و گفت: نصب کولرهای آبی در سایه و یا در نظر گرفتن سایبان برای کولرها در کاهش مصرف برق مؤثر است.

لیدا یوسفی با بیان اینکه اگر کانال کولر خارج از ساختمان و زیر تابش نور خورشید قرار دارد باید آن را عایق کاری کرد، اظهار داشت: باید از دور کند کولر استفاده کرد چراکه در کاهش مصرف برق اثر دارد.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای رسیدن و تحقق سقف پیک مصرف برق در استان همدان هم آنست که با همکاری و تعامل اصناف و کسبه و مردم، دمای داخل ساختمان محل سکونت و کار خود را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند و مانع از هدررفت سرمای تولیدی توسط سامانه‌های خنک‌کننده موجود شوند و اگر برای آنان امکان دارد در نهایت از سرمای طبیعی یا کولر آبی با دور کند استفاده کنند.

یوسفی درباره مدیریت مصرف مشترکان خانگی هم گفت: از مشترکان خانگی برق استان تقاضا داریم وسایل پرمصرف مانند اتو، سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و مانند آن را در این ساعات استفاده نکنند و با برنامه‌ریزی مناسب استفاده از این وسایل را به ساعت‌های نخست صبح که هوا خنک و پیک مصرف کمتر است، انتقال دهند.

در پایان ذکر این نکته لازم است که مردم در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری به ویژه اصناف و کسبه، مجتمع‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزان باید با پیش گرفتن راهکارهای مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت‌های اوج بار صرفه جویی را لحاظ کنند از بروز محدودیت‌ها و خاموشی ناخواسته که به دلیل افزایش بیش از حد مصرف برق رخ می‌دهد، جلوگیری شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان