آخرین اخبار

14. تير 1398 - 23:56   |   کد مطلب: 35892
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آتش از گذشته در جنگل ها جزء طبیعت بوده است، گفت: در اروپای غربی و همین الان در اسپانیا و یا حتی در کالیفورنیا، زمانی که آتشی رخ می دهد، به بخشی از آن کاری ندارند و به دنبال مهار بخش هایی از آتش سوزی در طبیعت می روند که که نزدیک شهرهاست تا شهرها سوخته نشود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پس از انتشار خبری با عنوان جدیدترین گاف رئیس محیط زیست درباره آتش سوزی جنگل ها/ آقای کلانتری، محیط زیستی که خودش اداره می شود رئیس نمی خواهد!" در خروجی خبرگزاری ایلنا که رییس سازمان محیط زیست گفته بود "اگر بخواهیم کشور را بسیج کنیم تا با هر آتش‌سوزی مقابله کنیم، باید حداقل سالانه یک میلیارد دلار برای آتش‌نشانی هزینه کنیم و معتقدم سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد." ابهامات بسیاری در اذهان عموم ایجاد شد.از این رو بر آن شدیم تا ماجرا را مجدد از سوی کلانتری پیگیری کنیم.

«عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ در این باره گفت: زمانی که بارندگی در ابتدای بهار زیاد می شود، علف زیاد می روید و بعد این علف ها خشک می شود، زمانی که خشک می شود آماده آتش سوزی هم هست چه از طریق رعد و برق و چه از طریق آتش چوب ها و یا حتی خورده شیشه های  شکسته بر اثر نور و افزایش حرارت می تواند آتشی را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: در بسیاری از مناطقی که نزدیک شهر ها است اگر آتشی روی دهد دولت باید به طور کامل مراقبت باشد تا به مردم لطمه ای وارد نشود.

* صرف 50 میلیارد دلار برای ایجاد 500 پایگاه هوایی در توان محیط زیست نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ولی در کشوری که بیش از مثلاً 60 میلیون هکتارش کوهستان است راه نیست، صعب العبور است اصلاً امکان دسترسی ندارد، باید بیاییم 500 پایگاه هوایی ایجاد کنیم و این تعداد پایگاه یعنی 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای خرید هواپیما، باند و بالگرد و این مسائل در توان ما نیست.

*در اسپانیا و کالیفورنیا به آتش های دور از شهرها کاری ندارند!

کلانتری تصریح کرد:  در اروپای غربی و همین الان در اسپانیا و یا حتی در کالیفورنیا، زمانی که آتشی رخ می دهد، به بخشی از آن کاری ندارند و به دنبال مهار بخش هایی از آتش سوزی در طبیعت می روند که که نزدیک شهرهاست تا شهرها سوخته نشود و از شهرها حفاظت می کنند.

* آتش از گذشته در جنگل ها جزء طبیعت بوده است

وی عنوان کرد: آتش از گذشته در جنگل ها جزء طبیعت بوده است، آن زمانی که انسان ها دخالت نمی کردند آتش یکی از مسائل اکولوژی جنگل هم هست، ما نباید مردم را نگران کنیم، ممکن است هم اینک مرتعی آتش بگیرد و تا از تویسرکان یا همدان ماشین آتش نشانی بیاید و آتش را خاموش کند اما همان هکتار از مراتع در آتش سوخته است.

*اولویت نخست برای پیشگیری از آتش سوزی ها، ارتقاء فرهنگ عمومی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید تلاش کنیم نخست آنکه فرهنگ عمومی را بالا ببریم که آتش سوزی های عمیق اتفاق نیافتد، دوم آن که از شهرهای مان حفاظت کنیم.

*کشور توان اقتصادی برای ساخت پایگاه هوایی در هر نقطه از کوهستان و دره ای را ندارد

کلانتری اظهار کرد: کشور ما توان اقتصادی این را ندارد که بیاید و برای مهار آتش سوزی در هرجای کوهستان، طبیعت و دره ای پایگاه هوایی آتشنشانی بسازد.

وی عنوان کرد: سال گذشته هورالعظیم در سمت عراق آتش گرفت، آب در هورالعظیم ایران بود، 6بالگرد و یک هواپیما آمدند در دو روز صبح تا شب تلاش کردند، در مجموع صد متر مکعب آب نتوانستند بر روی آتش بریزند، یعنی آن که این گونه نمی توانیم مشکل کشور را حل کنیم ما باید مشکل کشور را با بالا بردن فرهنگ مردم، کمک خواستن از آنان در  امر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست حل کنیم.

*توان مالی، اقتصادی و فنی برای ساخت پایگاه هوایی نداریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به طور مثال آموزش دهیم اگر آتش روشن می کنند حتماً آن را خاموش کرده و در طبیعت رها نکنند، چوپانان را هم آموزش بدهیم تا زمانی که برای تهیه چایی یا غذایی در بیابان آتش روشن کردند آن را خاموش کنند وگرنه ما نه، توان مالی داریم و نه، توان اقتصادی و فنی آن را داریم که بیاییم 500 پایگاه هوایی بسازیم.

کلانتری با بیان اینکه هر کدام از پایگاه ها نیاز به پنج بالگرد دارد و در نهایت باید دو هزار و 500 بالگرد در این پایگاه ها مستقر شوند، گفت: مگر چقدر می توانیم در این حوزه هزینه کنیم، در حالی که می توانیم با آموزش ها و صرف هزینه کمتر از عملکرد مناسبتری درباره مواجه با رخداد آتش سوزی داشته باشیم.

* مسئله اعلام جرم دادستانی گلستان از محیط زیست قدیمی و حل شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سوال دیگر رودآور مبنی بر اینکه مسئله آشوراده و ساخت و سازهایی که در نهایت در این منطقه منجر به اعلام جرم دادستانی گلستان علیه محیط زیست شد، آیا تعیین تکلیف شده است یا نه؟ گفت: جریان قدیمی است و موضوع حل شده!

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان