آخرین اخبار

16. تير 1398 - 23:01   |   کد مطلب: 35901
رسانه دولتی چین درگزارشی درباره اقدام اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی خود نوشت که واشنگتن باید به این حقیقت احترام بگذارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 15 گزارش متوالی پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک را تایید کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ ایران روز یکشنبه اعلام کرد که درصد غنی سازی اورانیوم را از 3.67 درصد که در توافق هسته‌ای سال 2015 تعیین شده بود فراتر خواهد برد.

خبرگزاری دولتی شینهوای چین در گزارشی به این اقدام ایران پرداخت و نوشت: «ایران در حالی امروز عبور از سطح غنی سازی 3.67 درصد را اعلام کرد که چند روز پیش نیز میزان ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور از 300 کیلوگرم فراتر رفت. از سوی دیگر ترامپ اخیرا در واکنش به اقدامات هسته‌ای ایران گفته بود که تهران در حال بازی با آتش است. اگر چه کاملا آشکار است که واشنگتن با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها علیه ایران آتش را روشن کرده است.»

این خبرگزاری چینی در ادامه گزارش خود نوشت: «برای جلوگیری از خروج اوضاع از کنترل، اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای با ایران تنها راه واقعی و موثر برای کاهش تنش‌ها و سرانجام حل موضوع هسته‌ای ایران است. توافق هسته‌ای توافقی چند جانبه بوده که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. این توافق مهم چندجانبه بوده و برای پادمان‌های بین‌المللی عدم اشاعه هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه بسیار مهم است.»

شینهوا تاکید کرد: «واشنگتن باید به این حقیقت احترام بگذارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار متوالی پایبندی ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای پایبند بوده است. موضوع هسته‌ای ایران حیطه‌های بسیار مهمی را پوشش می‌دهد و منافع گروه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. بنابراین پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 برای اجرای رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و پیگیری خلع سلاح هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بسیار مهم است. این توافق برای ثبات در خاورمیانه و حتی سرتاسر جهان حیاتی است.»

این خبرگزاری چینی در پایان نوشت: «برای جلوگیری از تشدید اوضاع و حل این موضوع، تمام اعضای توافق هسته‌ای باید چشم انداز کلی و بلند مدت داشته و حداکثر میزان خویشتنداری را از خود نشان داده و از اجرای کامل و موثر این توافق اطمینان حاصل کنند.»

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان