آخرین اخبار

1. شهريور 1398 - 10:15   |   کد مطلب: 36289
ابوعلی سینا معروف به حکیم هزاره‌ها ازبرجسته‌ترین چهره‌های جهانی درعرصه پزشکی است که آرامگاه وی درهمدان واقع شده وبه بهانه سالروز تولدش یکم شهریور ماه روز پزشک و روزهمدان نام گرفته است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان ها: ماه صفر سال ۳۷۰ هجری قمری از پدر بلخی بنام عبدالله و مادر بخارایی بنام ستاره در قریه خورمیثن طفلی چشم به جهان گشود که نامش را حسین (ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا) گذاشتند.

شرکت در جلسات بحث از دوران کودکی به واسطه پدر که از پیروان آنها بود، ابوعلی سینا را خیلی زود با مباحث و دانش‌های مختلف زمان خود آشنا ساخت به طوری که استعداد وی در فراگیری علوم، پدر را بر آن داشت تا به توصیه استاد وی ابو عبدالله ابراهیم بن حسین ناتلی، ‌ابن سینا را به جز تعلیم و دانش اندوزی به کار دیگری مشغول نکند.

وی در ۱۰ سالگی همه قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را فراگرفت و در ۱۸سالگی در منطق، طبیعیات و ریاضیات چیره دست بود و آنگاه به الهیات روی آورد و به خواندن کتاب مابعدالطبیعه ارسطو پرداخت.

ابوعلی سینا ادبیات، قرآن، فقه و حساب را نزد پدر آموخت و سپس نزد ابوعبدالله ناتلی منطق، هندسه و نجوم را فرا گرفت و از آن پس به تعقیب علوم طبیعی، مابعدالطبیعه و طب پرداخت.

وی به دلیل حافظه قوی و نبوغ خود در ابتدای جوانی در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت یافت تا آنجا که پادشاه بخارا به علت بیماری خود، وی را به نزد خود خواست تا او را مداوا کند؛ ابوعلی سینا بعد از مداوا از پادشاه تقاضا کرد تا به کتابخانه عظیم دربار سامانی دست یابد و از آن استفاده کند که این تقاضا مورد قبول قرار گرفت و به این ترتیب ابوعلی سینا توانست با استفاده از این کتابخانه در علوم مختلف از جمله حکمت، ‌ منطق و ریاضیات تسلط یابد.

وی سال های آخر عمر خود را در اصفهان در حمایت علاءالدوله کاکویه گذرانید و در سفری که همراه او به همدان آمد بیمار شد و به سال ۴۲۸ درگذشت.

ابن‌سینا در حدود ۳۷ سال یعنی از ۲۱ سالگی که همه دانش‌های رایج زمان خود را بسیار عالی و قوی آموختابوعلی سینا بی شک از نوابغ روزگار است چراکه عمر خود را در راه کسب علم و دانش و تالیف کتب مختلف صرف کرد و آنی از کار علمی فراغت نیافت تا جایی که در باب کتاب‌ها و رساله‌ها و نامه‌ها و اشعار ابن‌سینا کتاب‌های بسیاری نگارش شده و جای تعجب و تحسین و تمجید بسیار است که ابن‌سینا در حدود ۳۷ سال یعنی از ۲۱ سالگی که همه دانش‌های رایج زمان خود را بسیار عالی و قوی آموخت تا ۵۸ سالگی که در همدان رحلت نمود ضمن طبابت و وزارت و تدریس و قرار و فرار و سفر و آزادی و زندان ۴۵۶ کتاب و رساله و نامه نوشته و در آن‌ها دانسته‌های دینی و فقهی و فلسفی و عرفانی و ریاضی و طبیعی و پزشکی و موسیقی خود را به یادگار گذاشته که بر بعضی از آن‌ها حکما و دانشمندان بزرگ مثل امام فخر رازی و خواجه نصیر طوسی شرح نوشته‌اند و درستی آن‌ها را تائید و تأکید کرده‌اند.

بنابراین ابن‌سینا حکیم و طبیب و نابغه‌ای کم‌نظیر است؛ کتاب شفای ابن‌سینا که دائره‌المعارفی از کلیه علوم رایج در نزد حکمای قبل و هم‌عصر او است و ۵ جلد کتاب قانون که مجموعه‌ای بزرگ و کامل در طب است که به زبان‌های لاتین و انگلیسی و فرانسه و آلمانی و ایتالیایی و عبری ترجمه شدند و متجاوز بر ۵۰۰ سال موردمطالعه حکما و دانشمندان و پزشکان بوده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شدند و کتاب نجات که خلاصه کتاب شفاست و کتاب الاشارات و التنبیهات که منطق و حکمت را در آن توضیح و تشریح می‌کند؛ گنجینه‌هایی به‌جای مانده از وی است.

بیست‌وسه جلد از کتاب‌های ابن‌سینا به فارسی موجود است که بعضی را خودش به فارسی نوشته و ترجمه کرده و بعضی را مترجمین آگاه و فاضل و دانشمند ترجمه کرده‌اند.

ابوعلی‌سینا دانشمندی است که پس از گذشت هزار سال از زمان وفاتش، هنوز مکتب فکری و فلسفی حکیمانه‌ ای که پایه‌گذاری کرد مورد توجه محافل آکادمیک ایران و جهان قرار دارد.

ابن‌سینا با بیش از ۲۰ نفر از دانشمندان زمان خود ملاقات و مکاتبه و مباحثه داشته استدر خصوص وضع اخلاقی و علمی و پزشکی ابن‌سینا نیز مطالب بسیاری عنوان‌شده به‌طوری‌که ابن‌سینا با بیش از ۲۰ نفر از دانشمندان زمان خود ملاقات و مکاتبه و مباحثه داشته و در گفته‌ها و نوشته‌هایش به حکما و علما و شاگردانش توصیه و تأکید می‌کرده که از تعصبات جاهلانه و ظاهرسازی و ریاکاری که در میان همه قوم‌ها و ملت‌ها و دین‌ها و مذهب‌ها وجود دارد دوری کنند.

وی غالباً بیماران سخت و صعب‌العلاجی را نزدش می‌آوردند و آن‌ها را درمان می‌کرد و از فقرا نیز حل‌العلاج نمی‌گرفت و با بیماران و همراهان آن‌ها بسیار خوش‌برخورد و مهربان بود و چنان شیفته و عاشق علم و حکمت و منطق و طبابت و تألیف بود که به خانه و زن و فرزند و ثروت و مال فکر نمی‌کرد.

حال چند سالی است که به بهانه سالروز تولد حکیم بوعلی سینا و از آنجا که مقبره بوعلی سینا در همدان واقع شده یکم شهریور ماه روز همدان نام گرفته است و هر ساله بنیاد بوعلی سینا برنامه هایی را در این روز برگزار می کند و دیگر نهاد ها و سازمان ها نیز سهم خود را از ادای دین به این شخصیت جهانی هر چند اندک و ناچیز به انجام می رسانند.

امسال نیز مانند سال های گذشته برنامه هایی در نظر گرفته شده که با برگزاری مراسمی در راستای بزرگداشت مقام بوعلی سینا در شامگاه پنج شنبه ۳۱ مردادماه برنامه استارت خورد.

در این برنامه که در محوطه آرامگاه بوعلی سینا برگزار شد؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ذکر ویژگی های برجسته این دانشمند و فیلسوف ارزنده پرداخت و استاندار همدان و جمع دیگری از مسئولان صحبت هایی در بیان شخصیت این عالم فرهیخته عنوان کردند.

در این آیین باشکوه که به مناسبت بزرگداشت حجت‌الحق، ابن‌سینا برپا شد استانداری، دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا، دانشگاه بوعلی‌سینا، بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صداوسیمای مرکز همدان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و فرمانداری همدان همکاری داشتند و برنامه با حضور پر رنگ پزشکان به مناسبت روز پزشک دنبال شد.

نصب نیم‌تنه ابن‌سینا در خیابان‌ها و مراکز علمی و فرهنگی

در این مراسم همچنین از نمونه نیم‌تنه ابن‌سینای بزرگ که توسط بنیاد بوعلی‌سینا و برای نصب در خیابان‌ها و مراکز علمی و فرهنگی داخلی و خارجی طراحی و تهیه شده پرده‌برداری و آیین سوگند فارغ‌التحصیلان پزشکی در کنار آرامگاه بوعلی‌سینا همچون سالهای گذشته باشکوه هرچه تمام‌تر برپا شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه برگزاری بزرگداشت ابن‌سینا که در شهر همدان به روز و هفته همدان تبدیل شده است را زمینه‌ساز معرفی هرچه بیشتر خدمات علمی و میراث ماندگار بوعلی‌سینا ذکر کرد و گفت: نسل جوان بیش از هر زمان دیگری به شناخت بزرگان و مفاخر ملی و دینی خویش نیازمند هستند.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه دانشمند پر آوازه و حکیم جهانی ایران، ابن‌سینای بزرگ نمونه بزرگی از داشته‌های پرافتخار تمدن ایرانی و اسلامی است که باید آثار و اندیشه‌های او بیش از گذشته مورد توجه محافل علمی و پژوهشی قرار گیرد، گفت: همدان دانشمندان و مشاهیر و مفاخر و شاعران بزرگی چون ابن سینا، عین القضات و باباطاهر را در دل خود پرورانده که باید به جوانان معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما بوعلی را به جهانیان معرفی کنیم ایران اسلامی و مکتب شیعه را معرفی کرده‌ایم، گفت: باید مفاخر خود را در حدی که شایستگی دارند تکریم کنیم.

کارهای بزرگی در حوزه گردشگری صورت گرفته است

حاجی بابایی همچنین به ظرفیت های همدان اشاره کرد و با بیان اینکه با ساخت بیمارستان یک هزار تخت خوابی در همدان می توان گردشگری سلامت را در این استان توسعه داد، گفت: جمعیت همدان در حال افزایش است و به تناسب آن شاهد ورود گردشگر هستیم چرا که کارهای بزرگی در حوزه گردشگری صورت گرفته است.

حاجی بابایی ادامه داد: طبق آمار جدید شمار گردشگران استان همدان در ۲ سال اخیر بیش از دو برابر شده است اما باید اقدامات گسترده تری برای معرفی همدان انجام شود.

با این تفاسیر آنچه به نظر می رسد همچنان برنامه های روز همدان برای معرفی بیشتر بوعلی سینا و نیز شناساندن همدان قوت و قدرت قابل قبول را ندارد و در برنامه های روتین خلاصه شده در حالی که به گفته مسئولان برنامه های مختلفی برای بزرگداشت روز همدان در نظر گرفته شده اما نکته قابل ذکر این است که برگزاری این برنامه ها به طور مقطعی و نمادین نمی تواند در معرفی همدان به کشور و یا دنیا نقشی داشته است و همدان برای نشان دادن پتانسیل ها و ظرفیت های خود از لحاظ گردشگری و تاریخی و فرهنگی نیاز به برنامه های مستمر و وسیع تر در طول سال و تبلیغات در خارج از مرزهای استان دارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان