آخرین اخبار

2. شهريور 1398 - 9:33   |   کد مطلب: 36300
از زمانی که مردم آمریکا به کسی رأی دادند که زیر پرچم نمادین دموکراسی و آزادی به اخلاق، مذهب، انسانیت، آزادی و پایبندی به تعهدات تیر خلاص زد، اوضاع جامعه بدتر و بدتر می شود. جنگ تجاری کنونی و نقض هنجارهای تاریخی از سوی ترامپ، کشاورزان سراسر آمریکا را به قهقرا می کشاند.

 

به گزارش رودآور به نقل از "تیتریک"؛ اقتصاددانان آمریکایی به شدت از روند رو به افول اقتصاد کشور خود ابراز نگرانی کرده و علت آن را عملکردهای اشتباه ترامپ می دانند.

از زمانی که مردم آمریکا به کسی رأی دادند که زیر پرچم جعلی دموکراسی و آزادی به اخلاق، مذهب، انسانیت، آزادی و پایبندی به تعهدات تیر خلاص زد، اوضاع جامعه بدتر و بدتر می شود.
 
در حالی که ترامپ مشغول خالی کردن جیب متحدان خود از طریق جنگ تجاری است، آمریکا بدهکارترین دولت خود را تجربه می کند. زیرساخت های حیاتی این کشور به شدت نیاز به نوسازی دارند، اما اقدامات نسنجیده ترامپ مجالی برای این کارها نمی گذارد.
 
 

 

به گفته واشنگتن‌پست، بر اساس بررسی جدید و علیرغم اصرار کاخ سفید به داشتن اقتصادی استوار، اکثر اقتصاددانان بر این باورند که آمریکا تا سال 2021 به رکود اقتصادی می رسد.

بر طبق نتایج نظرسنجی منتشر شده، سه چهارم از اقتصاددانان رکود اقتصادی آمریکا تا سال 2021 را پیش بینی کرده اند. این چشم انداز، شک و تردید رو به رشدی را در میان اقتصاددانان و سرمایه گذاران از اینکه اقتصاد آمریکا در میان تضعیف چشم انداز جهانی قادر به ایستادگی در برابر جنگ تجاری ادامه دار با چین باشد را انعکاس می دهد.

 

 

"رِی دالیو" میلیاردر آمریکایی و مؤسس شرکت "بریج واتر" به cnbc گفت وی بر این باور است که پیش از انتخابات سال 2020، 40 درصد احتمال رکود اقتصادی وجود دارد. دالیو در ماه فوریه این رقم را 35 درصد برآورد کرده بود.

بازارهای سهام، سرمایه گذاران را با تداوم بلاتکلیفی در تجارت آمریکا و چین و داده های ناخوشایند روبرو کرده و نشان داد که آلمان و 8 اقتصاد بزرگ دیگر در رکود اقتصادی یا در آستانه آن قرار دارند.

زمانی که بازده اوراق 10 ساله خزانه داری نسبت به 2 سال پیش سقوط کرد، اوراق قرضه این بازارها زنگ خطر خود را به صدا درآوردند. این سناریو موسوم به "منحنی بازده معکوس" از سال 1955 از هر رکود دیگری پیشی گرفته و نشان می دهد که سرمایه گذاران به دارایی های امن تر روی می آورند.

دونالد ترامپ و مشاوران وی با اشاره به هزینه های شدید مصرف کننده، تأکید دارند که اقتصاد آمریکا قدرتمند و با ثبات است.

ترامپ به خبرنگاران خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس گفت: "فکر نمی کنم که دچار رکود اقتصادی شویم. ما خوب کار می کنیم. مصرف کنندگان ما ثروتمند هستند. من یک کاهش مالیاتی فوق العاده دادم تا پول زیادی به مالیات دهندگان بازگرداند."

اقتصاد قوی، کلید چشم اندازهای انتخاب مجدد ترامپ است. اعتماد مصرف کنندگان از ماه جولای تاکنون 6.4 درصد کاهش یافته است.

حامیان ترامپ نیز در صدد تقویت این پیام برآمدند.

"لَری کودلو" مشاور اقتصادی ترامپ در گفتگوها اطمینان مشابهی داد و با بیان اینکه نرخ های پایین بهره منجر به افزایش تقاضا برای خرید خانه و خودرو می شود، گفت: "به عقیده من، ما بسیار خوب عمل می کنیم. از خوش بینی نهراسید."

کودلو به کُندیِ بخش انرژی اذعان کرد و با طرفداری از تعرفه های ترامپ بر کالاهای وارداتی چینی گفت که نرخ بهره پایین به مسکن، ساخت و ساز و فروش خودرو کمک می کند.

ترامپ اخیرا تصدیق کرد که تعرفه های وی که مالیات بر کالاهای وارداتی به آمریکا هستند، می تواند بر مصرف کنندگان تأثیر بگذارد. وی اعلام کرد که تا 15 دسامبر برای پیشگیری از اثر آن بر فصل تعطیلات، بخشی از تعرفه ها که بر اقلام عمومی مانند؛ تلفن همراه، لپ تاپ و اسباب بازی ها تأثیر می گذارند را به تأخیر می اندازد.

یک نظرسنجی از 226 اقتصاددان از 14 جولای تا 1 آگوست، پیش از اعلان آخرین دور تعرفه ها علیه چین از سوی ترامپ و قبل از آخرین دوره نوسان بازار انجام شد. این گزارش، بدبینی اوایل سال جاری را تقویت کرد و نشان داد که برای بسیاری از اقتصاددانان این سؤال که "آیا اقتصاد آمریکا وارد رکود می شود یا خیر؟" مطرح نبود، اما زمان این اتفاق برای آنها مورد سؤال بود. این یعنی آنها از رکود اقتصادی آمریکا در آینده ای نزدیک اطمینان دارند.

برخی از اقتصاددانان، جدول زمانیِ آغاز روند نزولیِ مورد انتظار خود را به تأخیر انداختند. در ماه فوریه، انتظار اقتصاددانان برای رکود اقتصادی در سال جاری از 10 درصد به 2 درصد کاهش یافت. بعلاوه، اکنون رکود اقتصادی مورد انتظار در سال 2021، 34 درصد است. البته حدود چهار دهم از اقتصاددانان هنوز انتظار رکود در سال 2020 را دارند.

اما در نهایت ممکن است مسئله رکود اقتصادی توسط مصرف کنندگان آمریکایی که تقریبا 70 درصد از رشد اقتصادی را شامل می شوند، تعیین شود. این یعنی مادامی که مردم کیف های پول خود را برای پول دادن به کالاها و خدمات باز نگه دارند ممکن است اقتصاد قادر به مقاومت در برابر موانع کوتاه مدت باشد.

علیرغم نوسانات اخیر بازار، "میانگین صنعتی داو جونز" در اواسط جولای با افزایش 4.5 درصدی به اوج خود رسید و در سال جاری بالای 12 درصد رشد داشته است.

"برایان رُز" اقتصاددان ارشد آمریکایی در مدیریت ثروت جهانی شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسیUBS گفت که این یعنی مصرف کنندگانی که حساب های بازنشستگی خود را بررسی می کنند، ممکن است همچنان در پس اندازهای خود احساس اطمینان کنند و پیش از کاهش آن (پس انداز) در انتظار ظاهر شدن علائم هشداردهنده بیشتری بمانند.

رُز افزود: "ما در انتظار رکود اقتصادی در سال جاری یا سال بعد نیستیم، اما منتظر رشد کُند ادامه دار آن هستیم."

 

 

به گزارش واشنگتن‌پست، "بتو اورورک" کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری با ترس از اینکه ترامپ اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق می دهد، گفت که آمریکا برای مسئول نگهداشتن چین در زمینه تجارت نیاز به همکاری با متحدان دارد.

وی افزود: "جنگ تجاری کنونی که ترامپ کشور ما را وارد آن کرده بی فایده است. این امر، کشاورزان سراسر آمریکا را به قهقرا می کشاند."

"جِروم پاول" رئیس بانک مرکزی آمریکا تأکید کرد که بانک فدرال از عواقب جنگ تجاری ترامپ و اقتصادهای ضعیف خارج از کشور نگران است. رشد ضعیف جهانی و تنش های تجاری بر اقتصاد آمریکا اثر دارند.

پاول، ترامپ را به خاطر نقض هنجارهای تاریخی به شدت مورد انتقاد داده و وی را عامل تضعیف اقتصادی بانک مرکزی آمریکا طی 2 سال گذشته می داند.

"پیتر ناوارو" که در زمینه سیاست تجاری به ترامپ مشاوره می دهد نیز اظهارات خود را به اشتراک گذاشته و گفت: "رئیس بانک فدرال رزرو باید به آیینه نگاه کند و بگوید که من نرخ بهره را بسیار زیاد و بسیار سریع بالا بردم و تمام درصدِ نقطه رشد این اقتصاد را هزینه کردم."

ناوارو افزود که مصرف کنندگان آمریکایی تحمل افزایش تعرفه های ترامپ را ندارند.

 

 

"فاکس‌بیزنس" شبکه تلویزیونی کابلی و ماهواره ای خبری آمریکایی با تیتر "برای رکود اقتصادی سال 2020 آماده شوید!" نوشت، ترامپ در طول کنفرانس خبری بی مطالعه خود گفت که همیشه به کاهش مالیات حقوق و دستمزد فکر می کند، اما این اولین بار بود که مردم چنین چیزی را از وی می شنیدند.

"دیان سونک" اقتصاددان آمریکایی در مؤسسه "گرنت تورنتون" گفت: "به نظر من همیشه باید در برابر رکود اقتصادی محتاط بود. من از تأثیر فزاینده آنچه در خارج از کشور در زمینه تنش ها و جنگ تجاری شاهد آن هستیم، نگران هستم. بلاتکلیفی مالیاتی، ما را در سال 2020 با رکود اقتصادی مواجه می کند. به عقیده من، رکود اقتصادی در سال 2020 بسیار محتمل است."

وی عوامل مختلفی چون؛ برگزیت و جنگ تجاری ژاپن با کره جنوبی را در رکود اقتصادی مؤثر دانست و افزود: "این چیزها به پایه اقتصاد جهانی آسیب می زند و مادامی که طوفانی در خارج از کشور در جریان است، شما نگران همه چیز خواهید بود. من نگران این هستم که ما در زمان تزلزل های اقتصادی و غرق شدن کشتی، ابزار لازم را نداریم."

سونک با بیان اینکه چگونه رکود اقتصادی می تواند جمعیت کشور را به سمت کشتاری بدون تبعیض بکشاند، گفت که در حال حاضر مصرف کنندگان آمریکایی بار سنگین اقتصاد آمریکا را تحمل می کنند. من امیدوارم آمریکا از رکود اقتصادی پیشگیری کرده و برخی از سیاست هایی که ما را به آن سمت سوق می دهد را متوقف کند.

 

 

سی‌ا‌ن‌ان با بیان اینکه تلاش ترامپ باعث بدتر شدن رکود اقتصادی می شود نوشت، دونالد ترامپ به خاطر انتخابات سال 2020 در صدد پیشی گرفتن از رکود اقتصادی است، اما تقلای وی برای حفظ اقتصاد منجر به سخت تر شدن رکود اقتصادی می شود.

ترامپ می گوید که به دنبال طیف وسیعی از پیشنهادها برای حفظ ادامه حرکت اقتصاد است، اما اقتصاددانان معتقدند که تلاش های ترامپ اختیارات قانونگذاران برای دفع فجایع بیشتر را از بین می برد.

"استیون روزنتال" عضو ارشد مرکز سیاست های مالیاتی غیر حزبی گفت: "ما پیش از اینکه نیاز باشد، تمام تیرهای خود را پرتاب می کنیم. اگر کارها بد از آب درآید، ابزارهای ما تا حد زیادی از بین می روند."

از آغاز ماه آگوست نگرانی ها در مورد کُندی و نهایتا رکود اقتصادی افزایش یافته، زیرا شانس توافق تجاری با چین رو به زوال است. چندین کشور بزرگ، رشد اقتصادی ضعیف خود را گزارش داده اند. برای اولین بار پس از رکود اقتصادی سال 2007، چراغ قرمز شاخص های بازار کلاسیک در حال چشمک زدن است و منحنی اوراق قرضه آمریکا وارونه می شود.

"جِی پی مورگان چِیس" شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چند ملیتی هشدار داد که رکود اقتصادی طی 12 ماه آتی به 40 درصد افزایش یافته است.

بانک آمریکا می گوید که احتمالات رکود اقتصادی سال آینده بیشتر از 30 درصد است.

"گلدمن ساکس" شرکت سرمایه گذاری و بانکداری آمریکایی با اشاره به اینکه رئیس بانک از بحران قریب الوقوع در آمریکا اظهار نگرانی نکرد، می گوید که خطر رکود اقتصادی به دلیل جنگ تجاری ترامپ در حال افزایش است.

 

 

مجله آمریکایی GQ نوشت، در اوایل هفته جاری ترامپ طی توئیتی به دنیا اطمینان داد که شیوع رکود اقتصادی رو به رشد کاملا اغراق آمیز بوده و ارقام و حقایق چیزی غیر از این را نشان می دهند. اقتصاد ما بسیار قدرتمند است.

اما بسیاری از ارقام و حقایق کلیدی، داستان دیگری را حکایت می کنند. به عقیده بسیاری از اقتصاددانان به ویژه در اروپا، وقتی منحنی یک اقتصاد در یک دوره زمانی طولانی در حال کاهش باشد در رکود قرار دارد.

سیاستمداران و روزنامه نگاران اغلب این تعریف را به آمریکا تعمیم می دهند. آنها در مورد اتفاقات بعد از رکود اقتصادی به نابودی مشاغل و افزایش شدید نرخ بیکاری اشاره کردند.

در طول رکود اقتصادی، کارآفرینان برای تأمین مالی لازم به منظور شروع تجارت های جدید دچار مشکل می شوند و ممکن است مشاغل مجبور به رها کردن تجارت خود شوند. کسانی که در تجارت خود باقی می مانند به ندرت عملکردهای خود را گسترش داده و سرمایه گذاری های جدیدی انجام می دهند. حتی در صورت یکسان ماندن بازپرداخت وام ماهیانه، ارزش املاک و مستغلات کاهش می یابد. افرادی که شغل خود را از دست داده اند، ممکن است خانه های خود را نیز از دست بدهند. و البته بازار سهام نابود شده و در اوراق بهادار سرمایه گذاری و حساب های بازنشستگی خرابکاری می شود.

در طول رکود اقتصادی بزرگ آمریکا (از اواخر سال 2007 تا اواسط سال 2009) "میانگین صنعتی داو جونز" طی 6 ماه بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد.

در گزارش سال 2009 که توسط مؤسسه غیر حزبی سیاست اقتصادی انجام شد، اثبات گردید که هیچ رکودی یک رویداد از پیش تعیین شده نیست و پیامدهای قابل توجه آن طی سال های بعد آشکار می شود.

از مواردی مانند؛ بیکاری های بلندمدت، اندیشه های ترک تحصیل و دسترسی نامناسب به مراقبت های پزشکی درمی یابیم که مشکلات اقتصادی والدین در زمان رکود اقتصادی به معنای موانع اقتصادی کودکان آنها است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان