آخرین اخبار

19. شهريور 1398 - 6:56   |   کد مطلب: 36460
محرم بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت هیئت ها در راستای تشویق و ترغیب کودکان به آموختن مسائل اعتقادی و مذهبی با رفتاری متناسب با سنین آنان است تا کودکان از هم اینک با محبت حسینی انس بگیرند و این محبت با گوشت و خونشان آمیخته شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ برپا کردن مجالس روضه مختصص کودکان، می تواند فرصت مناسبی برای شکل گیری شخصیت آنان در سنین پایین باشد، این هنر یک گردانده روضه یا همان روضه خوان است که بتواند با شیوه ای مناسب کودکان با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آشنا سازد و آنان را مجذوب مساجد و روضه ها کند.

مسئولیت دادن به کودکان در مراسم های عزاداری برای سیدالشهداء(ع) البته متناسب با سن آنان، بستری برای هویت بخشی به کودکان در روضه ها است و حتی زمینه افزایش اعتماد به نفس را در کودکان را هم راهم می سازد.

می شود گاهی مجالس روضه ای که برای کودکان برگزار می شود را یک روضه خوان کم سن و سال اداره کند.

پیشنهادی ایده آل برای بهره گیری از فرصت محرم با رویکرد تربیت مذهبی کودکان

در این باره «حجت الاسلام سجاد امیری» مدیر حوزه علمیه برادران تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه محرم فرصت مناسبی برای تربیت مذهبی کودکان است، گفت: اگر بخواهیم ایده آلی برای بهره گیری از فرصت محرم در راستای تربیت کودکانمان در نظر داشته باشیم، آن است که مدیران هیئت های مذهبی و آنانی که برگزارکنندگان مراسم ها در مساجد، تکیه ها و حسینه ها هستند، مکان مناسبی در همان جایی که روضه سیدالشهداء را می خوانند برای حضور کودکان مهیا سازند.

وقایع عاشورا با ادبیات متناسب و روایتی داستان گونه برای کودکان بازگو شود

وی اظهار کرد: در این مکان ها فردی باتجربه از نظر برخورد با کودکان در رأس امور قرار بگیرد و همان روضه ها و جریان های متعدد واقعه عاشورا را با زبانی کودکان و روایتی داستان گونه برای کودکان بیان کند و حتی روضه شهدای دشت کربلا را به گونه بخواند که متناسب با سنین پایین باشد.

مدیر حوزه علمیه برادران تویسرکان با اشاره به اینکه می طلب نحوه بیان ماجراهای رخ داده در واقعه جانسوز عاشورا متناسب با ادبیات و گفتار مخاطبان در سه سطح باشد، افزود: در این تقسیم بندی طبق آموزه های دینی، کودکان تا سن هفت سالگی در یک رده، نوجوانان هم در رده بین هفت تا 14 سالگی و جوانان نیز بین 14 تا 21 سالگی قرار دارند.

حجت الاسلام امیری تصریح کرد: مهمترین سن برای یادگیری همان هفت سال اول زندگی است، چرا که هرچه در این سنین پایین مطالب و اعتقادات به درستی آموخته شود، در دوران های بعدی زندگی این اعتقادات به سختی در دوران های بعدی زندگی قابل تغییر خواهد بود، چنانکه بسیاری از بزرگان ما همان گونه که اظهار کرده اند از همان دوران کودکی با پدران و مادران خود به مجالس روضه سیدالشهداء(ع) رفته اند و حسینی تربیت شده اند.

با برگزاری مسابقه کودکان را تشویق به حضور در مجالس روضه کنیم

وی عنوان کرد: یکی دیگر از پیشنهادها و ایده آل هایی که می توان برای بهره گیری از فرصت محرم با رویکرد تربیت نسل آینده به آن توجه کرد تشویق و ترغیب کودکان با رفتار و عملکرد خودمان است، به طور مثال کتاب های داستانی متناسب با سنین پایین تهیه شود و سئولان هیئت ها در جلسات روضه خود مسابقه ای برای کودکان ترتیب دهند و پس از تاسوعا و عاشورا به برندگان جوایزی اهداء کنند.

ذهن کودکان برای انتقال مفاهیمی که آموخته اند قوی و سریع است/تکریم کودکان در مجالس روضه فراموش نشود

وی ادامه داد: برخورد صحیح با کودکان در ذهن آنان ماندگار است، آنان حافظه قوی و سریعی برای انتقال برخوردهای خوب به دوستان خود دارند و اگر ذهن آنان با افکار مثبت در هیئت ها آمیخته شود، برای دوستان خود هم این خوبی ها و محبت ها را به زیبایی هرچه تمام بازگو می کنند و می گویند به هیئتی رفتیم که احترام ما را نگه داشتند و روی خوش به ما نشان دادند.

مدیر حوزه علمیه برادران تویسرکان با تأکید بر اینکه تکریم کودکان در مجالس روضه فراموش نشود، افزود: اگر کودکی در مجلس روضه اباعبدالله الحسین(ع) بیاید و هیئتی ها به اصطلاح او را تحویل نگیرند و به او احترام نگذارند، خاطره تلخی برایش رقم می زنند، این صحیح نیست که اگر نذری توزیع می شود کودکان را جزء نفرات آخر در نظر بگیریم، بهتر است حتی برای تشویق آنان به حضور در جلسات مکان مناسبی از مجلس را به آنان اختصاص دهیم.

کودکان را با محبت حسینی تربیت کنیم تا با حب حسین انس بگیرند

به گزارش رودآور؛ این روزها بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت هیئت ها در راستای تشویق و ترغیب کودکان به آموختن مسائل اعتقادی و مذهبی با لحن ورفتاری متناسب با سنین آنان است تا کودکان از هم اینک با محبت حسینی انس بگیرند و این محبت با گوشت و خونشان آمیخته شود.

من از کودکی عاشقت بوده ام یا حسین(ع) ...

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان