آخرین اخبار

25. شهريور 1398 - 8:32   |   کد مطلب: 36522
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کمی و کیفی عملکرد و تولید باغات گردوی این استان با اجرای زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در تویسرکان محقق می شود، گفت: برای اجرای پروژه تاکنون 10 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ فردا، 26 شهریور ماه سال 1398 قرار است دهمین همایش گردوی این شهرستان برگزار می شود.همزمان با برگزاری این همایش که چهار روز به طول می انجامد، نمایشگاهی از توانمندی ها و ظرفیت های حوزه اقتصادی ـ فرهنگی تویسرکان در حوزه های مختلفی چون فرش دستبافت، مبل و منبت، عرضه دستگاه های پوست کن گردو که مخترع آن یک صنعتگر تویسرکانی است هم برپا می شود.

یکی از اقدامات کم سابقه در این نمایشگاه، تخصیص غرفه ای برای آموزش سرشاخه کاری و معرفی طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در تویسرکان است.

 سرشاخه کاری باغات گردو و زنجیره تولید نهالستان گردو، طرح هایی برای ضربه فنی کردن سرمازدگی

طرح های سرشاخه کاری باغات گردو و زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی، دو پروژه عظیمی است که با صرف هزینه های بیش از 10 میلیارد تومانی به مرحله اجرا در آمده است.

در سالیان گذشته سرمای زودرس پاییزه و دیررس بهاره خسارت بسیاری بر محصولات باغی به ویژه محصول گردوی تویسرکان تحمیل کرد، تا جایی که تنها در یک روز، یعنی در سرمای پنجم اردیبهشت ماه سال 94 بیش از 120 میلیارد تومان درختان گردوی این شهرستان خسارت دید.

پس از پیگیری محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس در راستای اندیشیدن چاره ای برای مقابله با آفات و سرمازدگی درختان گردو، با نظر کارشناسان امر و رایزنی های بسیار این نماینده قرار بر آن شد تا نخستین  زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی کشور که در منطقه غرب آسیا منحصر به فرد است در تویسرکان ایجاد شود و همین گونه شد.

برای مقابله با سرمازدگی، اصلاح باغات گردو یک ضرورت است 

در این باره «حجت الله شهبازی» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه تولید گردوی در سراسر استان به دلیل سرمازدگی در سال 94 با کاهش 21 هزار تنی در سالیان گذشته مواجه شد و سرمای بهاره گریبان 12 هزار هکتار از باغات گردو استان را گرفت، گفت: یکی از راه های مقابله با سرمازدگی اجرای پروژه سرشاخه کاری برای اصلاح باغات گردوی است و در این زمینه با نظر کارشناسان طرح مورد نظر از سال 95 در همدان و در تویسرکان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه قرار بر آن است در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله، بیش از چهار میلیون پیوند سرشاخه گردو در سطح استان انجام شود، افزود: تنها تا پایان سال گذشته بیش از 158 هزار پیوند سرشاخه گردو انجام شد که زمینه را برای بهبود و افزایش کمی و کیفی میزان تولید باغات گردو فراهم می سازد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به پیشرفت 90 درصدی پروژه ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی در مراد آباد شهرستان تویسرکان اشاره کرد و افزود: این طرح در سه فاز گلخانه تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی، خزانه و باغ مادری تشکیل شده و تاکنون برای عملیاتی شدن آن بیش از 10 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی تویسرکان، ظرفیت تأمین کشور در این حوزه را داراست

سابق بر این محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفته بود که با تکمیل و بهره برداری کامل از زنجیره نهال گواهی شده گردوی این شهرستان، بخش قابل توجهی از نهال های گواهی شده پیوندی گردوی کشور تأمین می شود.

وی عنوان کرد: یکنواختی و همگونی گردوی تولید شده به ویژه مهیا شدن زمینه ای برای صادرات، افزایش کیفی و کمی محصول، مبارزه با آفات و سرمازدگی و کاهش هزینه محصول تولید شده، تنها بخشی از فواید و مزایای ایجاد این زنجیره نهالستان گردو در تویسرکان است.

به گزارش رودآور؛ امید آن که با برگزاری دهمین همایش گردو در تویسرکان، فرصت مناسبی برای معرفی بیشتر نهالستان گردو به سایر نقاط کشور بیش از پیش فراهم شود و زمینه را برای رشد اقتصادی در این حوزه برای تویسرکانی ها رقم زند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان