آخرین اخبار

8. مهر 1398 - 15:07   |   کد مطلب: 36671
رسانه‌های سعودی به طور هدفمند و همه جانبه به انکار عملیات بزرگ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نجران با عنوان «نصر من الله» با هدف فریب افکارعمومی عربستان و منطقه روی آورده‌اند.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه ششم مهر در یک کنفرانس مطبوعاتی،‌ جزئیات عملیات بزرگ نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه متجاوزان را اعلام کرد که این عملیات در نجران در جنوب عربستان و با نام «نصر من  الله» انجام شده است.

به گفته وی، در این عملیات سه تیپ دشمن به‌طور کامل از هم فروپاشید و مقادیر زیادی تسلیحات از جمله صدها خودروی نظامی و زرهی به‌غنیمت گرفته شد.وی ادامه داد صدها نفر از جمله شماری از فرماندهان، افسران و نیروهای ارتش سعودی در عملیات نجران به‌اسارت درآمدند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه گفت در این عملیات، صدها کیلومترمربع در محور نجران آزاد شد.

روز گذشته هم یحیی سریع در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تشریح جزئیات جدید از این عملیات بزرگ، تصاویر و فیلم‌هایی از لحظه تسلیم شدن و اسارت نظامیان سعودی و هزاران مزدور آنها و همچنین به غنمیت گرفته شدن تجهیزات و تسلیحات نظامی پخش شد.

با وجود این تصاویر و فیلم‌های موثق درباره عملیات بزرگ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی از جمله فیلم اسارت هزاران مزدور و نظامی سعودی و غنایمی که نصیب رزمندگان یمنی شد، رسانه‌های سعودی که در  ابتدا در برابر آن سکوت کرده بودند، امروز به طور هدفمند و همه جانبه به  انکار این عملیات بزرگ و خبرسازی برای منحرف کردن افکارعمومی عربستان و منطقه از این شکست مفتضحانه خود و مزدورانشان روی آورده‌اند.

 

                                                              تصویر پخش شده از سوی انصارالله که نظامیان اسیر سعودی در عملیات بزرگ نصر من الله را نشان می‌دهد

الوطن از رسانه‌های رسمی سعودی با تیتر « حوثی‌ها کشته شدن 1500 نیروی خود را با اعلام پیروزی‌های صوری و توهم آلود می‌پوشانند» به انکار عملیات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نجران پرداخت که تصاویر و فیلم موثق آن از سوی یمنی‌ها منتشر شده است.

این رسانه سعودی که در خبرسازی و جعل واقعیت‌ها و فریب افکارعمومی عربستان و  عربی ید طولایی دارد، در یک خبر جعلی به نقل از آنچه منبع نظامی خواند بدون اشاره به ماهیت وی مدعی شد : «یحیی سریع سخنگوی حوثی‌ها دستوراتی از کارشناسان ایرانی و لبنانی دریافت کرده که بگوید شمار زیادی از اسیران سعودی را دستگیر کرده‌اند که در راستای تلاش‌ها برای تقویت صفوف از هم فروپاشیده حوثی‌ها صورت گرفته که شاهد کمبود شدید تعداد جنگجویان پس از فرار تعداد زیادی از آنها از جبهه‌هاست..»

الوطن همچنین ادعا کرد که روحیه نیروهای حوثی از هم فروپاشیده است.

 

الوطن در ادامه به نقل از عبده مجلی سخنگوی نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که در کاخ‌های آل سعود اقامت دارد، مدعی شد که ارتش ملی یمن(منصور هادی) پیروزی‌های پیاپی در استانهای صعده، حجه و البیضاء و جبهه‌های مختلف جنگ کسب کرده که عرصه را بر حوثی‌ها تنگ کرده و سبب شده تا آنها در برهه  اخیر به شایعات گمراه کننده و جنگ روانی در تلاش بیهوده برای افزایش روحیه روی بیاورند.

این رسانه سعودی به نقل از این مزدور یمنی ادعا کرد که اعلام حوثی‌ها مبنی بر پیشروی در عمق نجران و اسارت سه تیپ، صحت ندارد و حقیقت این است که حوثی‌ها پس از تحمل شکست‌های سنگین هیچ راهی در برابر سخنگویشان باقی نمانده جز اینکه در برابر رسانه‌ها ظاهر شده و از پیروزی‌های صوری و توهم آلود و اسارت نظامیان و پیشروی سخن بگوید، شیوه‌ای که حوثی‌ها هنگام شکست‌های دردناک در پیش می‌گیرند.

الوطن در ادامه تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی عربستان از شکست بزرگ سعودی و مزدورانش در نجران مدعی کشته شدن 1500 نیروی حوثی در جبهه کتاف یمن و ادامه محاصره صعده از تمام طرف‌ها شده است.

روزنامه عکاظ هم با سانسور و  انکار عملیات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک عربستان به خبرسازی روی آورد و مدعی شد که حوثی‌ها از خشم صنعاء می‌هراسند.

 

                                                                        تصویر یکی از خودروهای نظامی سعودی که در عملیات نصر من الله به غنیمت گرفته شده است

این روزنامه در ادامه توهین به جنبش انصارالله و نادیده گرفتن این گروه تاثیرگذار در صحنه سیاسی و اجتماعی یمن از آنها به عنوان کودتاچیان مورد حمایت ایران یاد کرد.

 

 

عکاظ به نقل از آنچه به زعم خود منابع موثق خواند، مدعی آماده‌باش در صنعاء و نگرانی از برهم خوردن اوضاع و از کنترل خارج شدن اوضاع از طریق تظاهرات علیه شبه نظامیان کودتاچی به زعم خود خبر داد.

این رسانه ادعا کرد شبه نظامیان مورد حمایت تهران تدابیر امنیتی خود را تشدید کرده و درباره برگزاری هرگونه تظاهراتی که امنیت را برهم بزند، هشدار داده‌اند.

عکاظ در خبر ساختگی خود چنین نوشت : رسانه‌های محیل به نقل از یکی از رهبران حوثی گفتند که وضعیت اطمینان بخش نیست و اگر مردم علیه ما قیام کنند، ما هرگز قادر به متوقف کردن آنها نخواهیم شد...

این رسانه همچنین خشم خود را از امارات به سبب سیطره گروه‌های وابسته به این کشور موسوم به شورای انتقالی بر عدن در جنوب یمن ابراز کرد و نوشت سیطره افراد مسلح شورای انتقالی بر عدن سبب توقف خدمات انسانی شده که دولت مشروع(منصور هادی) به غیرنظامیان ارائه می‌کند که این مسئله تاثیر منفی بر زندگی خیلی از مردم گذاشته است.

روزنامه الشرق الاوسط دیگر روزنامه سعودی هم در واکنش منفعلانه به شکست بزرگ عربستان و مزدورانش در نجران به خبرسازی و انکار روی آورد و مدعی شد حوثی‌ها در سایه ضربات پیاپی به دژ آنها در صعده،‌طرفدارانشان را گمراه می‌کنند.

این رسانه ادعا کرد که یک فروند موشک از صنعاء شلیک شد و در صعده فرود آمد. الشرق الاوسط ادعا کرد که کودتاچیان سردرگم شده‌اند.

 

 

این رسانه سعودی همانند عکاظ و الوطن توپ را به زمین مزدوران عربستان انداخت و از زبان آنها مدعی شد که«ادعاهای شبه نظامیان حوثی ایرانی مبنی بر سقوط سه تیپ و اسارت هزاران سرباز در چارچوب سرخوردگی این شبه نظامیان و مزدورانشان و تلاش برای کشاندن یمن و ملت آن برای اینکه مسئولیت رفتار مجرمانه نظام ایران در منطقه را برعهده بگیرند» قرار دارد.

واکنش سعودی‌ها در برابر این شکست سهمگین، فعلاً انکار بوده و به نظر می‌رسد آنها برای بیرون آمدن از شوک این شکست و حرکت به سمت پذیرش آن به قدری زمان نیاز دارند.

رسانه‌های سعودی در روزهای گذشته در برابر اسناد و شواهد عینی منتشر شده از انصارالله یمن مجبور شده‌اند با استناد به منابع ناشناس، گمنام و غیرموثق، صرفاً به انکار شکست روی بیاورند که البته با در نظر گرفتن یافته‌های به دست آمده از «روان‌شناسی سوگ»، قابل‌انتظار به نظر می‌رسد.

مطابق این یافته‌ها، هنگام وقوع یک ضربه یا شکست شدید که به از دست رفتن سوژه‌ای خواستنی منجر می‌شود، فرد ممکن است نخست به انکار روی آورده و وقوع آن ضربه یا شکست یا از دست رفتن سوژه را به کل منکر شود. بعد از آن مرحله، خشم اتفاق می‌افتد و فرد شروع به پرخاشگری می‌کند. در مرحله بعد چانه‌زنی اتفاق می‌افتد و فرد به التماس و التجا برای به دست آوردن سوژه از دست رفته روی می‌آورد. در مرحله بعد افسردگی اتفاق می‌افتد و در نهایت، پذیرش اتفاق می‌افتد و طرف سوگوار می‌پذیرد که متحمل شکستی شده و سوژه‌ای که برای او خواستنی بوده از دست رفته است. با تعمیم این الگو به رفتار سعودی‌ها در سطح کلان‌تر، باید منتظر ماند تا آنها این شکست را بپذیرند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان