آخرین اخبار

23. مهر 1398 - 7:17   |   کد مطلب: 36723
محمدرضا مجذوبی؛ پرستاری که 20 سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارد، برای چهارمین سال است که به همراه همکارانش ایام اربعین حسینی تیم درمانی را در کربلا تشکیل می‌دهد و با هر بار حضورش نائب الزیاره شهید نعیمی، پرستار شهید در حادثه تروریستی در کربلا می‌شود.

با فرارسیدن ایام اربعین حسینی تعداد زیادی از هموطنان راهی پیاده‌روی اربعین و زیارت سیدالشهدا می‌شوند.

در این حماسه عظیم کودک، نوجوان، جوان، میانسال، پیر و کهنسال و  زن و مرد به عشق زیارت امام حسین(ع) هم‌قدم با کاروان زینب(س) شده و خستگی پیاده‌روی را به جان می‌خرند برای رسیدن به یک عشق بزرگ.

در مسیر پیاده‌روی بسیاری از زائران، حتی جوانان و افراد سالم ممکن است به دلیل تغییرات اقلیمی و آب و هوا دچار سردرد، تب، سرماخوردگی، تهوع، اسهال و بیماری‌های ویروسی شوند، در این سالها از کشور ایران تیم‌های پزشکی در خاک عراق مستقر می‌شوند تا خدمات درمانی به زائران به موقع ارائه شود.

تیم‌های بهداشت و درمان همدان به تأسی از این حرکت در شهرهای نجف و کربلا اقدام به خدمات‌رسانی به زائران، مراقبت از سلامتی و ارائه خدمات بهداشتی و پرستاری به صورت رایگان می‌کنند تا سهمی در خدمت به عاشقان حسینی داشته باشند.

محمدرضا مجذوبی؛ پرستار بیمارستان آتیه همدان که 20 سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارد، از جمله این افراد است که برای چندمین سال به همراه همکارانش تیمی را تشکیل می‌دهد و راهی کربلای معلی می‌شوند.

فارس: از سابقه فعالیت در این راه برایمان بگویید

تقریباً هشت سال است که در راه‌پیمایی عظیم اربعین حسینی شرکت می‌کنم اما امسال چهارمین سال است که از طریق اعزام تیم راهی این سفر می‌شوم.

فعالیت ما در موکب‌های مردمی است به این شکل که تیم کامل درمان شامل پزشک عمومی، تکنسین اتاق عمل، ماما، پرستار، داروساز به همراه تجهیزات و داروهای مورد نیاز در قالب یک تیم در کشور عراق حضور می‌یابد، این تیم تقریبا 12 روز قبل از اربعین راهی کربلا می‌شود و به مدت 10 یا 12 روز خدمات درمانی ارائه می‌‌دهد.

فارس:  اقدامات شما در کشور عراق شامل چه چیزهایی است؟

ابتدا بیمارستان صحرایی دایر می‌شود و بعد با مراجعه بیماران کار ویزیت، تزریق دارو، پانسمان، تجویز دارو و... انجام می‌شود.

بسیاری از زائران به دلیل پیاده‌روی طولانی احتیاج به پانسمان زخم پا دارند، پاهای آنها تاول می‌زند و درد دارد که سعی می‌کنیم تا حد امکان مشکل آنها را برطرف کنیم.امسال خدمات دندان‌پزشکی را هم در برنامه داریم.

فارس: هماهنگی اعزام از چه طریقی صورت می‌گیرد؟

مردم همدان موکبی شهدای منا را در کربلا برپا می‌کنند که ما در کنار این موکب تیم درمانی خود را اعزام می‌کنیم، تهیه دارو و تجهیزات مردمی و با کمک همکاران انجام می‌گیرد و البته 90 درصد هزینه‌های سفر را نیروها خود تقبل می‌کنند.

فارس: گویا عضو سازمان بسیج جامعه پزشکی هستید و هماهنگی‌های اعزام از این طریق انجام می‌شود؟

بله عضو این مجموعه هستم، سازمان بسیج جامعه پزشکی بودجه‌ای ندارد تا کار را در کربلا هم پیش ببرد چراکه ماموریت‌های استانی دارد و در همدان اقدامات را انجام می‌دهد.

این نهاد در استان ایام اربعین بیمارستان صحرایی در میدان فرودگاه برپا می‌کند و مشغول خدمات‌رسانی به زائران بیمار است.

عده‌ای از نیروهای این مجموعه خودجوش در استان مشغول خدمات درمانی و بهداشتی می‌شوند و تعدادی هم در کربلا کار انجام می‌دهند و خدمات به زائران را در برنامه دارند.

فارس: چه شد که خادم درمانی در اربعین حسینی شدید؟

چهار سال تنها به عنوان زائر در ایام اربعین در کربلا حضور داشتم و نیاز به ارائه خدمات درمانی را احساس می‌کردم چراکه موکب‌ها تنها در بخش تغذیه‌ای فعالیت داشتند و کار تخصصی انجام نمی‌دادند.

 در ایام اربعین جمعیت زیادی وارد شهرهای مختلف عراق می‌شوند و طبیعی است مشکلاتی به دلیل تغییرات آب و هوایی و پیاده‌روی طولانی و در برخی مواقع به خاطر مباحث بهداشتی برای زائران ایجاد شود که نیاز به خدمات‌رسانی دارد.

مراکز درمانی موجود در کشور عراق پاسخگوی خیل عظیمی از زائران نیست و به همین خاطر از سال سوم حضور در کربلا تصمیم‌ گرفتیم تیم درمانی را با خود همراه کنیم.

فارس: چند سال است در بسیج جامعه پزشکی فعالیت دارید؟

سال 82 با افتتاح بسیج جامعه پزشکی وارد این مجموعه شدم و ارائه خدمات درمانی به محرومان را با توجه به علاقه‌ای که دارم برعهده گرفته‌ام.

فارس: چرا وارد مجموعه بسیج جامعه پزشکی برای خدمت به مناطق محروم شده‌اید؟

خدمت به مناطق محروم و کم‌برخوردار اجر معنوی دارد؛ کاری که گروه‌های جهادی در مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام می‌دهند حرکتی است که در ادامه راه شهیدان قرار دارد چون در صحنه‌های امروز دیگر جنگ سخت با دشمن نداریم.

مناطق محروم و کم‌برخوردار پزشک یا مرکز بهداشت فعالی ندارند و به همین دلیل در طول سال برنامه خدمات‌رسانی را برعهده گرفته‌ایم تا مردم آنجا نیز از امکاناتی برخوردار شوند و کمتر شاهد بیماری‌هایی باشیم و در نتیجه برای آبادانی کشور و پیشرفت نظام قدم برداریم.

هر ماه چند تیم پزشکی به روستاهای فاقد امکانات بهداشتی و خدمات درمانی اعزام می‌شود که ایام اربعین هم تصمیم گرفتیم تیم‌هایی تشکیل دهیم و به خارج از مرز ایران برای خدمت به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) برویم.

فارس: آیا اقدامات داوطلبانه است؟

بله همکاران عضو بسیج خودجوش بدون اینکه بسیج جامعه پزشکی ماموریتی داشته باشد، با هزینه شخصی به کربلا رفته و خدمات ارائه می‌دهند.

فارس: نیروها چطور برای اعزام هماهنگ می‌شوند؟

افرادی از بیمارستان‌های مختلف به دلیل ارتباطی که قبلاً شکل گرفته است تیمی را تشکیل می‌دهند و به کربلا اعزام می‌شوند.

فارس: آیا دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌ای برای این منظور دارد؟

دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌ای برای اعزام تیم ندارد و خود افراد تیم واحدی را تشکیل می‌دهند و اعزام می‌شوند.

فارس: خانواده‌های خود را در این سفر همراه می‌کنید؟

موکب اسکان دارد و هر فردی بخواهد خانواده‌اش را هم می‌آورد، برخی از همکاران با خانواده هستند.

فارس: از همایش اربعین حسینی چه تصویری دارید؟

همایش اربعین حسینی مدینه فاضله‌ای را ترسیم می‌کند که آنجا تنها ایثار و خدمت‌رسانی را می‌بینیم، کافی است فرد یک بار به جمع عظیم عاشقان حسینی برود و در این همایش شرکت کند دیگر شیفته این شور حسینی خواهد شد.

حضور میلیون­‌ها انسان در راهپیمایی اربعین اگرچه رفتاری جمعی در ابعادی میلیونی است اما افراد حاضر در این راهپیمایی در عین حضور در جمعیت، خلوتی با خدای خود و با خود و توجه و توسلی نیز با سالار شهیدان، مولای متقیان و دیگر پیشوایان و ائمه بزرگوار دارند.

این اجتماع عظیم نمونه، سهم کوچک و مقدمه‌ای از روز ظهور امام زمان(عج) است و کسی که یک بار قدم در این راه بگذارد ناخودآگاه وارد این مسیر می‌شود، وقتی فرد شاهد فداکاری و ایثارگری دیگران می‌شود، دوست دارد هرآنچه از دستش برمی‌آید انجام دهد و از قافله جا نماند.

زائران امام حسین (ع) وقتی در کربلا حضور می‌یابند و خدمات‌رسانی مردم عراق را می‌بینند که چگونه هرآنچه پس‌انداز دارند، خرج می‌کنند و نگران نیستند به این فکر می‌کنند که چرا باید تنها مصرف کننده باشند و خدمتی را در حد توان انجام ندهند؟.

فارس: خاطره‌ای دارید برایمان بگویید؟

اربعین سراسر خاطره‌ است، هرجا قدم بگذاری و هرجا بروی، روزی خانمی به ایستگاه درمانی ما مراجعه کرد که به شدت پاهایش تاول زده و زخم بود، نیروها مشغول پانسمان پایش بودند که دیدم مدام اشک می‌ریزند و کار انجام می‌دهند، وقتی آن خانم رفت پرسیدم چه شده بود که گریه می‌کردید؟ گفتند «به یاد صحرای کربلا افتاده‌اند».

فارس: دیدگاه زائران از اقدامات شما چیست؟

تعداد خیلی خیلی اندکی ممکن است کارهای درمانی ما را وظیفه بدانند و تصور کنند به واسطه سازمانی در آنجا حضور یافته‌ایم و باید بهترین امکانات را در اختیار آنها بگذاریم اما ما نیروهای خودجوش و مردمی هستیم البته 98 درصد مردم همواره لطف دارند و کار ما را بسیار باارزش می‌دانند و گاهی هم به کمک ما می‌آیند تا اگر کاری از دستشان می‌آید برای دیگر زائران انجام دهند.

فارس: خدمات درمانی چقدر در کشور عراق ضرورت دارد؟

خیل عظیم زائران ایام اربعین در کشور عراق حضور می‌یابند و چون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور عراق پاسخگوی نیاز نیست خدمات ما می‌تواند موثر باشد.

برخی از زائران به بیمارستان‌های کشور عراق مراجعه می‌کنند و چون زبان عربی نمی‌دانند به آن خدمت درمانی که می‌خواهند نمی‌رسند و به همین دلیل سعی می‌کنند از خدمات درمانی موکب‌های ایران استفاده کنند.

فارس: آیا خدمات درمانی ایران پاسخگوی نیازهای اربعین است؟

در کشور عراق نباید تنها به ارائه مواد غذایی پرداخت، اقدامات تخصصی لازم است، حتی نیاز به حضور خیاط و کفاش هم است.

فارس: چطور با زائران غیرایرانی ارتباط برقرار می‌کنید؟

 زائران عراقی وقتی وارد ایستگاه درمان می‌شوند از طریق مترجم به مشکل آنها پی می‌بریم، مردم عراق به پزشکان ایرانی خیلی اعتماد دارند و معتقدند بسیار در کار خود خبره و ماهر هستند.

زبان برخی از زائران را هم متوجه نمی‌شویم مثلا پاسخ کسانی که به زبان اردو صحبت می‌کنند را با ایما و اشاره می‌دهیم.

فارس: با حضور خود در کربلا در طرح «نائب‌الزیاره شهید» شرکت می‌کنید؟

بله هر سال که حضور دارم دو شهید را یاد می‌کنم و نائب‌الزیاره آنها هستم، اولی پدر همسرم است و دومی دوست عزیزم شهیدنعیمی، او در حادثه تروریستی سال 92 کربلا در فاصله مرز ایران و عراق شهید شد و متاسفانه نتوانست به زیارت امام حسین(ع) برود.

فارس: به عنوان مسوول تیم چه کارهایی را انجام می‌دهید؟

نمی‌شود گفت مسوول تیم؛ چون هماهنگ‌کننده هستم، وقتی همکاران مایل‌ به خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله(ع) می‌شوند کارها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم ما هم سهمی در این حماسه عظیم و شور حسینی داشته باشیم.

فارس: اعضای تیم درمانی هم به دلیل فشار کار نیاز به خدمات درمانی پیدا می‌کنند؟

بله، تغییرات آب‌وهوایی و فشار کار باعث می‌شود دچار سرماخوردگی بشوند و نیاز به دارو و درمان داشته باشند. البته مختصر بوده و سریع بهبود یافته‌اند و دوباره مشغول درمان به زائران شده‌اند.

فارس: در تیم بسیج بیمارستان آتیه برنامه‌هایی را در طول سال دارید، برایمان  می‌گویید؟

در طول سال تیم پزشکی شامل پزشک عمومی، متخصص، مسوول بهداشت، زنان و مامایی، غربالگری فشارخون، در حاشیه شهر و مناطق محروم حضور می‌یابد.

آموزش مادران باردار و برگزاری کلاس‌هایی برای دانش‌آموزان را در برنامه داشته‌ایم، با وقوع سیل سه تیم پزشکی بیمارستان آتیه به مدت یک هفته در مناطق سیل زده حضور یافت و خدمات درمانی ارائه شد. نیروها علاوه بر کار درمان، لایروبی منازل، تعمیر یخچال و ... را هم برعهده گرفتند.

با وقوع زلزله در استان کرمانشاه نیز تیم درمانی به قصر شیرین اعزام و به ارزش 70 تا 80 میلیون تومان هفت ماموریت انجام شد.
منبع:فارس

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان