آخرین اخبار

23. مهر 1398 - 7:20   |   کد مطلب: 36724
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طبق برنامه تا پایان سال‌جاری در استان همدان در سطح 200 هکتار زعفران کشت خواهد شد.

شهرام پرورش امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه طبق برنامه تا پایان سال‌جاری در استان همدان 200 هکتار زعفران کشت خواهد شد اظهار کرد: در کتاب معروف زعفران نوشته شده بنیان زعفران از شیب جنوبی الوند، جورقان و بخش جنوبی الوند است، این مطلب نشان می‌دهد همدان استعداد زیادی در تولید این محصول دارد.

وی در رابطه با چرایی عدم توسعه کشت زعفران در همدان و دلیل توسعه کشت این محصول در خراسان‌ ادامه داد: گیاه زعفران می‌تواند در خاک‌های فقیر با کمی آبیاری رشد کند و مناطقی مانند سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی خاک فقیر‌تری نسبت به همدان دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه زعفران در همدان برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام شده است افزود: یکی از برنامه‌ها ایجاد زنجیره تولید در گیاهان دارویی است تا بتوانیم محصولاتی مانند زعفران، گل محمدی و... را به صورت زنجیره تولید کنیم.

وی بیان کرد: با ایجاد زنجیره برای هر محصول در کنار آن صنایع بسته‌بندی، صادرات و دیگر صنایع ایجاد خواهد شد.

پرورش در ادامه با بیان اینکه با ایجاد زنجیره تولید می‌توانیم رازیانه را به صورت خام‌فروشی صادر نکنیم تصریح کرد: می‌توان از رازیانه عطر و سایر اسانس‌ها تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد گیشنیز کشور در استان همدان تولید می‌شود افزود: گشنیز بیشتر در جنوب استان و در شهرستان‌های نهاوند و تویسرکان کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در زمینه گیاهان دارویی نوید‌های خوبی داریم ادامه داد: با کمک مرکز تحقیقات کشاورزی بیش از 400 نوع گیاه دارویی در استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان پویایی خوبی دارد افزود: کشاورزی همدان حفاظت از آب و خاک را در برنامه دارد چراکه همیشه به موضوع مهم آب می‌پردازیم اما به خاک توجهی نداریم.

پرورش خاک را یک محیط زنده و یک موجود زنده دانست و امیدواریم با راهبرد‌ها و برنامه‌ها، پایداری در تولید در آب و خاک را انجام دهیم افزود: میانگین مصرف سموم مصرفی از میانگین کشوری پایین‌تر است و 8 دهم لیتر به ازای هر هکتار از سموم استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه 12 هزار تن سیر در مدت پنج ماه به خارج از کشور صادر شده است تصریح کرد: استاندارد‌های مناسب را در استان داریم اما باز هم نیاز به کمک وجود دارد.
منبع:فارس

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان