آخرین اخبار

19. آبان 1398 - 11:38   |   کد مطلب: 36798
کارشناس مسائل آمریکا به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی اشاره کرد و گفت: فرصت دادن بی جهت به اروپایی ها توجیهی ندارد و بحث کاهش تعهدات باید نهایتاً منجر به خروج ایران از برجام شود که باید سرعت آن هم زیاد شود.

به گزارش رودآور؛ «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: دو نظر در این رابطه وجود دارد؛ عده ای معتقد هستند اروپایی ها برای مقاومت در مقابل آمریکا ناتوان هستند و عده ای نیز معتقدند که اروپایی ها همکار و همسو با آمریکا هستند و از این جهت نمی خواهند کاری انجام دهند و علاقمند به فشار بر ایران هستند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد این دو نظر بینابین است؛ نکته اول اینکه اروپایی ها یکسان نیستند برخی کشورهای اروپایی مثل انگلیس سابقه دشمنی با ایران دارند و برخی از کشورها مثل آلمان نسبتا بهتر برخورد کردند؛ نه اینکه لزوما خوب باشند اما در مقایسه با انگلیس، بهتر برخورد می کنند.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این که یک اختلافی در بین خود اروپایی ها نسبت به بحث های ایران است بیان داشت: شاهد واکنش کشورهای اروپایی به سخنان آقای روحانی در مورد برجام و کاهش تعهدات برجامی بودیم که واکنش ها متفاوت بود و ادبیات این کشورها صد در صد یکسان نبود. شواهدی است که می تواند تائید کند اروپایی ها هم با ایران مشکل دارند و هدف شان از برجام محدود کردن توانمندی های ایران است و علاقمند هستند توانمندی های دیگر ایران در حوزه منطقه و موشک را مدیریت کنند که شکی در این مسئله نیست.

برجام توافق خوبی برای اروپایی ها بود/ تصور آمریکایی ها برای گرفتن امتیازات بیش تر از ایران با خروج از برجام اشتباه بود

ایزدی اذعان کرد: اروپایی ها هیچ وقت دوست ما نبودند و دوست ما نیستند و چالش هایی که ایران با اروپا دارد کم نیست. از طرف دیگر برجام توافق خوبی برای اروپایی ها بود همانطور که برای آمریکایی ها خوب بود و در رابطه با خروج آمریکا از برجام اختلاف نظر داشتند، در صورتی که آمریکایی ها به برجام و محدودیت های گسترده هسته ای و نظارت های غیر معمولی که ذیل برجام بود علاقه مند بودند.
 
وی تصور آمریکایی ها برای گرفتن امتیازات بیش تر از ایران با خروج از برجام را اشتباه دانست و تاکید کرد: آمریکایی ها احساس می کردند با خروجشان از برجام، ایران ذیل برجام می ماند.
 
این کارشناس به واکنش منفی پامپئو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با خارج شدن آمریکا از برجام، ایران هم خارج می شود، گفت: وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود که برآورد ما این نیست که ایران از برجام خارج شود؛ این یعنی دلیلی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند این بود که احساس می کردند می توانند امتیازات بیش تری از ایران بگیرند و ایران امتیازات برجام را از دست نمی دهد که تحلیل شان اشتباه از آب درآمد.
 

اروپا می خواست با گروگان گرفتن برجام امتیاز بیش تری از ایران بگیرد/ کاهش تعهدات باید نهایتاً منجر به خروج ایران از برجام شود

فواد ایزدی ادامه داد: تحلیل اروپایی ها در ماجرای برجام بهتر بود؛ اروپایی ها به آمریکایی ها می گفتند شما اجازه دهید برجام باقی بماند زیرا تصور می کردند با استفاده از گروگان گرفتن برجام می توان امتیازات بیش تری از ایران گرفت؛ بر همین اساس آمریکایی ها در مواجهه با برجام اشتباه کردند.

وی ابراز داشت: خروج آمریکا از برجام به این معنا نبود که آمریکا به برجام علاقه ندارد، آمریکا خیلی هم به برجام علاقه مند است. مثلا برخی از بخش های برجام در رابطه با معافیت های همکاری های هسته ای با ایران را لغو نکرده اند.
 
کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر این‌که اروپایی ها لزوما دوست ما نیستند و نمی خواهند کاری انجام دهند که به نفع ایران باشد گفت: این نظریه هم درست است که اروپایی ها نمی توانند در خیلی از موارد در مقابل فشار آمریکا ایستادگی کنند همچنین برخی از مواردی را هم که می توانند انجام دهند  در عمل انجام نمی دهند که هر دو نظر درست است.

دولت از ابتدا در برجام اشتباهات متعددی داشت
ایزدی خاطر نشان کرد: دولتمردان هم باید قبل از این که این اتفاقات بیفتد چنین مواردی را متوجه می شدند؛ تحلیل اشتباه فقط مختص دولت نیست، خاطرم هست قبل از خروج آمریکا از برجام عده ای که در داخل دولت هم نبودند و بعضاً در جناح مخالف دولت بودند تحلیل شان این بود که خوب است آمریکا از برجام خارج شود تا ایران برود از اروپایی ها امتیاز بگیرد که این هم تحلیل درستی نبود.

وی به اشتباهات متعدد دولت  در تحلیل های مرتبط با برجام اشاره کرد و گفت: دولت هم از اول نسبت به برجام اشتباهات متعددی داشت و یکی از دلایلی هم که آمریکا از برجام خارج شد همان بحث برجام اروپایی بود که آمریکایی ها احساس کردند اگر از برجام خارج شوند ایران در برجامی می ماند و به دنبال برجام اروپایی می رود، البته این تحلیل در ابتدا درست بود منتهی بعد از یک سال معلوم شد که آن تحلیل، تحلیل خوبی نبود.

فرصت دادن بی جهت به اروپا توجیهی ندارد

کارشناس مسائل آمریکا بیان داشت: دولت باید متوجه وضعیت موجود شود و آن حالت آزمون و خطا را کنار بگذارد زیرا خیلی از بحث هایی که الان با آن مواجه می شویم در گذشته ها قابل پیش بینی بود.

وی در پاسخ به این سوال که "ایران تا چه زمانی به کاهش تعهدات خود ادامه خواهد داد و این که دولت چه گام محکم تری می تواند بردارد؟" گفت: سرعت فعالیت های هسته ایران باید گسترده تر و جدی تر شود و فاصله بین گام ها باید کمتر شود.

وی افزود: یک زمان است که شما نمی دانید اروپایی ها می خواهند چکار کنند، از این جهت به اروپایی ها فرصت می دهند تا تصمیم بگیرند، اما الان دیگر متوجه شده ایم که ظرفیت اروپا چقدر است و در حقیقت فرصت دادن بی جهت به اروپا توجیهی ندارد و بحث کاهش تعهدات باید نهایتاً منجر به خروج ایران از برجام شود که باید سرعت آن هم زیاد شود و بحث خروج از ان پی تی هم باید به صورت جدی پیگیری شود.

ایزدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "آیا هنوز زمان خروج ایران از برجام فرا نرسیده است؟" گفت: به نظر می رسد برجام توافق مرده ای است و توافقی است که رمقی در آن نمانده است و ضررش بیش تر از منفعت آن برای کشور بوده است چون ما قبل از برجام تحریم داشتیم و یک سری توانمندی های هسته ای گسترده مثل اراک،  10 هزار کیلو اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژهایی را داشتیم که جابجا نشده بود و قابل استفاده بود؛ اما در حال حاضر  تحریم های بعد از برجام بیش تر شده و آن توانمندی هسته ای سابق را نداریم.

وی با بیان این که برجام توافق خوبی برای ایران نبوده است، گفت: درس برجام باید برای همه تبیین شده باشد اما متاسفانه دوستانی که در دولت هستند، مشکل عدم استفاده از تجربیات را دارند که کلمات دیگری هم می شود استفاده کرد ولی ما نباید از آن ها استفاده کنیم.

کارشناس مسائل آمریکا در ادامه تصریح کرد: عده ای هستند که می گویند ایران کاملا از برجام خارج نشود و در واقع منتظر انتخابات سال آینده آمریکا هستند تا ببینند ترامپ چه می کند؛ آیا می ماند یا می رود که این تحلیل زمانی معنا دارد که شما احساس کنید فرد بعدی که می آید سر کار می خواهد کار جدی انجام دهد یا به برجام بر می گردد.

ایزدی به صحبت های عراقچی در مورد این که اگر خانم کلینتون رای آورده بود، همین کار ترامپ را انجام می داد یا به سبک دیگری انجام اقدام‌می کرد، اشاره کرد و گفت: حرف آقای عراقچی حرف درستی است یعنی اگر آقای ترامپ انتخاب شود وضعیت قطعاً تغییر نخواهد کرد و بدتر خواهد شد و اگر دموکرات سنتی مثل بایدن به سر کار آیند نکته آقای عراقچی محقق می شود؛ لذا منتظر ماندن برای اقدام آمریکایی ها و منتظر ماندن و امید بستن به برجام قطعاً سیاست صحیحی نیست.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان