آخرین اخبار

2. دى 1398 - 7:57   |   کد مطلب: 36861
رئیس میراث فرهنگی تویسرکان در گفت و گو با رودآور؛
منبت تویسرکان، قدمتی 150 ساله دارد
رئیس میراث فرهنگی تویسرکان از برگزاری جشن ملی منبت گلریز در این شهرستان خبر داد و گفت: منبت و منبتکار در این شهرستان قدمتی 150 ساله دارد و سبک ویژه گلریز آن که تاکنون توسط هیچ دستگاهی تولید نشده و تنها با هنر دست هنرمندان ایجاد می شود، ویژه مردمان این دیار است.

«اسحاق ترکاشوند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اعلام اینکه منبت در تویسرکان قدمتی بیش از 150 ساله دارد، گفت: گواه این مطلب در حال حاضر طبق اسناد ثبت شده، آثار استاد عنایت الله صالحی است که متولد 1230 بود و 105 سال زندگی کرد.

 وی اظهار کرد: همچنین در اداره میراث فرهنگی پروانه کسب استاد مرتضی کاروند که مربوط به سال ۵۲ پیش هم موجود است و یا مقبره استر و مردخای در همدان که توسط استاد صالحی ساخته شده.
 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان افزود: از ۲۹۷ هزار و 90 نفر نیروی کار فعال در سطح استان همدان، ۲۷ هزار و ۵۱۳ نفر در تویسرکان فعالیت دارند و از این میزان نیروی کاری فعال در تویسرکان 28 درصد در حوزه مبل و منبت شاغل هستند.
ترکاشوند در ادامه درباره مشاغل جانبی مبل و منبت تویسرکان، گفت: صنعت رویه کوبی، ایجاد فروشگاه، حمل و نقل، رنگ کاری و طراحی بخشی از مشاغل جانبی مبل و منبت در این شهرستان به شمار می آیند.
وی به روستاهایی که در شهرستان تویسرکان مردمانش به حرفه و هنر دست منبت کاری مشغول هستند هم اشاره و تصریح کرد: در روستاهای اشترمل، جیجانکوه، رودآور، سید شهاب، شهرک عین آباد، بادامک، دولایی، سنگ سفید احمدآباد، میانده، مبارک آباد و بابا کمال منبت کاران حرف های بسیار برای گفتن دارند.
 ترکاشوند تأکید کرد: با توجه به اینکه  منبت گلریز تویسرکان در مرداد ماه سال جاری به همت مفتح نماینده مردم تویسرکان ثبت ملی شد، قرار است به زودی جشنی به همین مناسب در شهرستان برگزار شود.
زنگنه 

انتهای پیام/

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان