آخرین اخبار

4. دى 1398 - 8:52   |   کد مطلب: 36949
مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان با تأکید بر اینکه به دنبال ایجاد بازارچه صنایع دستی به منظور معرفی هرچه بیشتر مبل و منبت این دیار هستیم، گفت: منبت گلریز این شهرستان در سراسر کشور بی نظیر، با کیفیت و ارزان قیمت است.

«اسحاق ترکاشوند» در گفت‌وگو با خبرنگار رودآور؛ گفت: با توجه به سومین جلسه شورای عالی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی که در ۳۱ تیرماه سال جاری ۹۸ برگزار شد، تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز انتخاب و بعدها این مهم توسط وزیر میراث فرهنگی به استاندار ابلاغ شد.

*ملی شدن منبت گلریز، در شناساندن این هنر دست به سراسر کشور اثرگذار است

وی با بیان اینک سبک منبت گلریز تویسرکان بی نظیر و ممتاز است، اظهار کرد: از این رو به دنبال فرصت مناسبی هستیم تا جشنی برای این هنر دست ویژه هنرمندان تویسرکانی برپا کنیم و با رونمایی از تمبر و اجرای برنامه های متنوع دیگر در معرفی منبت گلریز به سراسر کشور اقدام درخور توجهی برای معرفی هرچه بیشتر این هنر دست انجام دهیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان افزود: خاستگاه اصلی منبت گلریز در روستای اشترمل تویسرکان است، در سالیان گذشته فردی به نام استاد کورند سالیان سبک منبت گلریز را نسل به نسل و به شیوه استاد ـ شاگردی به بسیاری از هنرمندان تویسرکانی آموخت.

ترکاشوند تصریح کرد: سبک خاص منبت گلریز تنها متعلق به تویسرکانی هاست و تنها با هنر دستان منبت کاران بدون استفاده از هیچ نوع دستگاهی بر روی چوب ها نقش می بندد.

* 22 درصد از شاغلان تویسرکانی در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند

وی در ادامه با بیان اینکه از پنج هزار و 606 کارگاه صنایع دستی در سطح شهرستان، چهار هزار و 751 کارگاه در حوزه مبل و منبت فعال هستند، عنوان کرد:  تعداد شاغلین صنایع دستی شهرستان نیز حدود هشت هزار و 700 نفر است که از این تعداد هفت هزار و 753 به طور خاص در رشته مبل و منبت مشغول به کار هستند.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان تعداد بیمه شدگان در حوزه صنایع دستی را در حدود دو هزار و 220  نفر اعلام کرد و افزود: در واقع 20 تا 22 درصد جمعیت شاغل شهرستان در حوزه های مرتبط با صنایع دستی و ویژه تر مبل و منبت فعالیت می کنند.

* بازارچه صنایع دستی در تویسرکان راه اندازی می شود

ترکاشوند به نبود بازارچه صنعتی دستی در تویسرکان هم اشاره کرد و گفت: بازارچه صنایع دستی حلقه مفقوده صنایع دستی تویسرکان است، با این حال خوشبختانه با رایزینی های انجام شده بین صاحب ترمینال جاده کرمانشاه و اداره راه و شهرسازی، مجوز تغییر کاربری این مکان از حمل و نقل و انباری به تجاری ـ گردشگری به منظور ساخت سایت صنایع دستی، ایجاد بازارچه و نمایشگاه مبل و منبت اخذ شده است.

*مبل و منبت تویسرکان کیفی تر و ارزانتر است

وی ابراز امیدواری کرد با ملی شدن منبت گلریز و ایجاد بازارچه صنایع دستی، حوزه مبل و منبت شهرستان هم رونق بیشتری به خود بگیرد، چرا که این هنر دست نسبت به سراسر کشور با کیفیت بهتری تولید می شود و هم اینکه ارزانتر به دست تولید کننده می رسد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان