آخرین اخبار

14. آذر 1398 - 12:46   |   کد مطلب: 36985
گزارشی از چرخش در مواضع دولتمردان؛
افزایش قیمت کالاها به خاطر بنزین طبیعی است!
در حالی که روزهای ابتدایی گران‌شدن بنزین، مسئولان یکصدا می‌گفتند که نخواهیم گذاشت افزایش قیمت بنزین موجب گرانی کالاها در بازار شود حالا گرانی را طبیعی اعلام می کنند.

به گزارش رودآور به نقل از راه دانا؛ درحالی مسئولان کشور از جمله  وزیر صنعت بعد از گرانی قیمت بنزین و شوک حاصل از آن در اقتصاد کشور، اعلام کردند که از تسری افزایش قیمت این حامل انرژی به سایر کالاها خصوصا کالاهای اساسی و مصرفی مردم جلوگیری می کنیم که این روزها سخنان دیگری از دولتمردان شنیده می شود.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی مطرح می کردند بنزین به سبب اثرگذاری در حمل و نقل و به عنوان یک کالای استراتژیک در این حوزه قطعا روی قیمت بسیاری از کالاها اثرگذار خواهد بود. 
 
در همین رابطه، «رضا رحمانی» وزیر صنعت و معدن تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه افزایش قیمت تولیدات به بهانه تغییر نرخ بنزین به هیچ وجه پذیرفته نیست، گفت: «عمده تولیدات مثل آهن و کاشی که متأثر از حمل‌ونقل است آن هم عمدتاً بر حمل‌ونقل گازوئیلی مبتنی است که ربطی به بنزین ندارد و اگر عده‌ای بخواهند از افزایش قیمت بنزین سوءاستفاده کنند، برخورد می شود.»
 
وی گفت: « مثلاً در مورد تاکسی و یا مسافربرهای شخصی، دولت در مورد آنها نیز سهمیه بنزین تامین کرده و از طرفی برای کمک به اقشار ‌آسیب‌پذیر جامعه طبق گفته رئیس جمهور عمده خانوارهایی که متأثر از افزایش قیمت هستند، حمایت می‌شوند».
 
وزیر صمت در جای دیگر  مطرح کرد: «افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند.»
 
رحمانی که تنها چندی قبل مطرح می کرد هیچ دلیلی برای گرانی وجود ندارد اخیرا در سخنانی دیگر بیان داشت: «ما می‌دانستیم گرانی بنزین روی قیمت بقیه کالا‌ها تاثیر می‌گذارد، آمار شکایت‌ها از روز گرانی بنزین بیش‌تر شده و ۴۵ درصد بر پرونده‌هایی که به تعزیرات آمده، افزوده شده... ما فقط دنبال مبارزه با جو روانی گرانی بوده‌ایم.»
 
سایر مسئولان وزارت صنعت هم پیش‌تر تاکید کرده بودند که هیچ خبری از گرانی نخواهد بود. به طور مثال، «یدالله صادقی»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: «مردم نگرانی نداشته باشند. با تشدید نظارت بر بازار هیچ کالای وارداتی یا داخلی رشد قیمت نخواهد داشت.»
 
در تازه‌ترین اظهارات مسئولان درباره گرانی بنزین و افزایش قیمت کالاها، «عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که به گفته رئیس‌جمهور مسئول اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و به گفته وزیر ارتباطات مسئول قطع اینترنت نیز بوده است، می‌گوید: « طبیعی است که افزایش قیمت بنزین اثر خود را روی بقیه کالاها بگذارد.»
 
وزیر کشوراعلام کرد: «زمانی که قیمت بنزین افزایش می یابد، یک مقدار افزایش قیمت‌ها طبیعی است. وقتی بنزین ۱۵۰۰ تومان شده طبیعی است که بر برخی مسائل تاثیر می گذارد، اما این میزان تأثیر، کارشناسی شده و معلوم است، اما اگر کسانی فراتر از این بخواهند سودجویی کنند، انصافا بی توجهی به افکار عمومی و مردم است.»
 
در حالی که روزهای ابتدایی گران‌شدن بنزین، مسئولان یکصدا می‌گفتند که نخواهیم گذاشت افزایش قیمت بنزین موجب گرانی کالاها در بازار شود، حالا نه تنها قیمت‌ کالاها و حمل و نقل افزایش پیدا کرده، بلکه مسئولان نیز می‌گویند که افزایش قیمت‌ها در بازار بخاطر گرانی بنزین کاملا طبیعی است. گویی این همان مسئولانی نبودند که شعار و وعده می‌دادند "نخواهیم گذاشت کالایی بخاطر بنزین گران شود. دولتمردان این روزها با سخنان متناقض ومختلف متاسفانه بیشتر از اینکه دراقناع سازی افکارعمومی بکوشند باعث سردرگمی مردم شده اند. 
 
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان