آخرین اخبار

26. دى 1398 - 10:21   |   کد مطلب: 37372
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با تأکید بر اینکه اروپایی ها نگران هستند که ایران از NPT خارج شود؛ چنانچه آمریکا بخواهد به تحریم ایران ادامه دهد؛ دست ایران برای خروج از برجام باز است.

به گزارش رودآور؛ ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم ماشه موسوم به حل اختلاف در برجام را فعال کرد‌ه‌اند، گفت: حدود سیزده سال مذاکرات مطرح بود تا آنکه آمریکایی ها با فشار اسرائیلی ها مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند.

وی ادامه داد: استنباط اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا این بود که اگر پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران حاضر نشود؛ ایران به سرعت به بمب اتم دست پیدا خواهد کرد و زمانی که بتواند کلاهک هسته ای داشته باشد، صریحا می تواند از NPT خارج شود و کشور دارای بمب اتم خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: از این جهت اسرائیلی ها بسیار نگران، ناراحت و متزلزل بودند که اگر جمهوری اسلامی ایران به این تکنولوژی دست پیدا کند؛ حزب الله نیز به این سلاح تجهیز خواهد شد.

حسن بیگی افزود: اوباما علاقمند بود در این راستا اقدامی بین المللی انجام دهد تا به عنوان یک قهرمان در کشور آمریکا نامش ثبت شود؛ بنابراین پای میز مذاکره آمد و در این زمینه تلاش کرد تا سر جمهوری اسلامی ایران کلاه بگذارد؛ اما با ژرف نگری مقام معظم رهبری و عملکر به موقع ایشان چند نکته در توافق نامه برجام گنجانده شد.

وی ابراز کرد: از جمله مفاد درج شده این بود که تحقیقات تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود و حتی کشورهای ۵+۱ باید در امور تحقیقاتی و پژوهش با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند؛ همچنین ایران حداقل به ۱۹۰ هزار سو به منظور تأمین انرژی نیاز دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همچنین اگر کشوری خلف وعده کرد جمهوری اسلامی ایران هم می تواند در چهار چوب برجام از معاهده خارج شود و در این راستا پنج گام در نظر گرفته شد و هم اکنون در حال اجرای گام پنجم قرار داریم.

حسن بیگی با بیان اینکه در یکی از بندها نوشته شد که اگر یکی از اعضا به هر دلیل خارج شد و طرفین نتوانستند آن را برگردانند با استفاده از مکانیسم ماشه بتوانند این مشکل را برطرف کنند، تصریح کرد: اروپایی ها لازم بود در گام سوم چنین کاری را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه اروپایی ها همواره وقت کشی کرده اند، اظهار کرد: زمانی که جمهوری اسلامی ایران گام پنجم را اتخاذ کرد به شدت نگران هستند و از ناحیه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تحت فشار هستند تا جمهوری اسلامی ایران را کنترل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در جنگ موشکی پس از شهادت سپهبد شهید حاج قاسم که جمهوری اسلامی ایران عملی کرد، آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی نتوانستند با ایران مقابله کنند و شاهد بودیم که همزمان با جنگ موشکی، جنگ سایبری هم ایجاد شده بود که در این جنگ هم ایران اسلامی به پیروزی رسید.

حسن بیگی گفت: آمریکا به اروپایی ها فشار آورده اند و اروپایی ها گمان می کنند که از این ساز و کار می توانند استفاده کنند؛ در حالی که این اقدام اروپایی ها باید در گام سوم انجام می شد.

وی ادامه داد: هم اکنون اروپایی ها به دنبال این هستند که با استفاده از این ساز و کار به آمریکا به منظور بازگشت فشار بیاورند؛ به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران گام پنجم را نیز برابر قانون اتخاذ کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی ها نگران هستند که ایران از NPT خارج شود، ابراز کرد: چنانچه آمریکا بخواهد به تحریم ایران ادامه دهد؛ دست ایران برای خروج از برجام باز است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان