آخرین اخبار

28. دى 1398 - 9:54   |   کد مطلب: 37385
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه محروم شدن از یارانه معیشتی به بهانه مجموع درآمد خانوارها عادلانه نیست، گفت: به نظر دولت بانک اطلاعاتی درستی در دست ندارد، ضمن آن که باید درباره نحوه پرداخت یارانه معیشتی بازنگری جامعی داشته باشد و برنامه قبلی خود را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ این روزها در هر شهر و دیاری خانوارهایی را می توان به راحتی پیدا کرد که از عدم واریز یارانه و بسته معیشتی به دنبال افزایش قیمت بنزین که قرار بود برایشان واریز شود، گلایه مند هستند.
برخی از این دست افراد می گویند تا در سامانه مروبطه هم شکایت می کنیم، بدون آنکه بررسی شود یارانه نقدی ما را هم قطع می کنند.
برخی دیگر می گویند مگر یک میوه فروش یا سبزی فروش چقدر سود دارد که ملاک دولت شده، میزان درآمدی حاصل از فروش میوه و یا سبزی، در حالی که می بایست تنها سود اندکش را در نظر بگیرند و نه میزان فروش را.
یا اینکه مغازه داری کارتخوان خود را گاه گاهی برخی برخی معاملات در اختیار صاحبان مغازه های اطرافش گذاشته است و این گونه با ثبت درآمدی غیرواقعی نه تنها مالیاتی غیرواقعی بر او تحمیل می شود بلکه یارانه معیشتی اش را هم پرداخت نمی کنند.
در این روزگار سخت و اوضاع تنگ اقتصادی، که برخی حتی نان هم قرض می کنند دستگاه های مرتبط دولت برای شناسایی افرادی که باید به آنان یارانه معیشتی و بسته حمایتی تعلق گیرد کار خود را به درستی انجام نداده اند و و آگاهانه یا ناآگاهانه زمینه ساز اعترضات مردمی شده اند.
 برای بررسی موضع به سراغ یکی از نمایندگان مجلس می رویم.
*گلایه مندی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از نحوه پرداخت یارانه معیشتی
«محمدمهدی مفتح» عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با ابراز گلایه مندی از نحوه عملکرد دولت در پرداخت یارانه معیشتی، گفت: قرار بود با توجه به افزایش نرخ بنزین این مابه تفاوت هزینه کردهای افزایشی به دست خانوارهای نیازمند برسد و برای آنان واریز شود که تاکنون آن گونه که باید محقق نشده است.
وی اظهار کرد: این روزها در این شرایط سخت زندگی که برخی به یک لقمه نان هم نیاز دارند، شاهد ابراز ناراحتی های بسیار مردم در سراسر کشور هستیم که زمینه ساز دلخوری ها و مراجعات مکرر مردم به دستگاه های مختلف و عدم شنیدن پاسخی مناسب شده است.
* اشکالات و ابهامات بسیار در نحوه اجرای پرداخت یارانه معیشتی وجود دارد
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: وجود اشکالات و ابهامات بسیار در نحوه اجرای پرداخت یارانه معیشتی، مردم به ویژه خانواده های نیازمند را به ستوه آورده است.
مفتح تصریح کرد: به گفته دولتی ها این اعتبار و یارانه قرار بود برای 60 میلیون نفر پرداخت شود، در حالی که ساز و کار درستی برای اجرای آن به نظر نداشتند و با توجه به این همه مراجعات مردمی در سراسر کشور به نمایندگان خود، چگونه مدعی هستند که این اعتبار برای آنانی که باید واریز می شود؟!
* محروم شدن از یارانه معیشتی به بهانه مجموع درآمد خانوارها عادلانه نیست
وی عنوان کرد: برخی معترض هستند که معیار سنجش دولت برای پرداخت یارانه معیشتی، مجموع درآمد کل اعضای خانواده است و بدین ترتیب بسیاری نامشان از لیست یارانه بگیران حذف شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه این گونه حذف یارانه معیشتی خانوارها نه عادلانه است نه قابل قبول، گفت: آیا فرزندان یک خانواده نباید برای زندگی آینده خود چه در بحث ادامه تحصیل و چه در بحث خرید خانه و انجام مراسم ازدواج برنامه ریزی کنند؟
*یارانه بنزینی باید به دست مستحقان برسد نه ثروتمندان
مفتح اظهار کرد: پس اگر معیار پرداخت یا عدم پرداخت یارانه معیشتی مجموع درآمدهای یک خانوار باشد، ساز کار عادلانه، مناسب و قابل قبولی نیست و نباید این اعتبار که به نوعی کمک هزینه زندگی آنان است حذف شود.
وی ادامه کرد: میزان ثروت خانوارها قابل شناسایی بوده و بهتر است دولت معیار پرداخت یارانه معیشتی و یا عدم پرداخت را بر میزان ثروت خانوارها بسنجد تا خانواده هایی که مستحق دریافت هستند، به حق خود برسند و نه ثروتمندان و مرفه هان جامعه.
*دستگاه نظارتی تحقیق کند، دولت چرا یارانه نقدی معترضان به حذف یارانه بنزینی را قطع می کند
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی از افرادی که به ما برای گلایه مندی از عدم دریافت یارانه معیشتی مراجعه می کنند می گویند جرأت اعتراض هم نداریم، چرا که دولت بلافاصله یارانه ما را هم قطع می کند.
مفتح تصریح کرد: اگر این موضوع صحت داشته باشد باید مراجع نظارتی نیز پای کار بیایند که چرا مردم نباید از حق خود دفاع کنند و حق اجازه بررسی مجدد میزان کسب درآمد را از آنان بگیرند.
*ضرورت بازنگری دولت در نحوه پرداخت یارانه معیشتی برای حمایت از نیازمندان
وی همچنین با بیان اینکه به نظر دولت بانک اطلاعاتی درستی در دست ندارد تا ملاک استحقاق یا عدم استحقاق مردم برای دریافت یارانه معیشتی برای آنان مشخص شود، گفت: دولت باید درباره نحوه پرداخت یارانه معیشتی بازنگری جامعی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: دولت برای رفاه حال مردم به ویژه نیازمندان باید هرچه سریعتر ساز و کار مناسبی برای شناسایی خانوارهای محق ارائه دهد و برنامه قبلی خود را اصلاح کند.

مفتح عنوان کرد: بنابراین این گونه می توان انتظار داشت که درآمد کسب شده از افزایش نرخ بنزین به شکلی صحیح  و عادلانه به خانوارها پرداخت شده می شود.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان