آخرین اخبار

29. دى 1398 - 0:42   |   کد مطلب: 37395
یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه روحانی به عنوان مجری قانون، سیاست های کلان اقتصادی را به خوبی اجرا نکرده و باید جمله "من بلد نیستم" را سال 92 از او می شنیدیم، گفت: نگاه اقتصادی روحانی، حول سیاست اروپا محوری، نگرشی کهنه و قجری است، چرا که او دنیا را در چند کشور غربی خلاصه می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هفته گذشته روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی مدعی شده بود که «من بلد نیستم البته اقتصاد دان هم نیستم؛ اگر اقتصاددانی بلد است که در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، اقتصاد هم دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی و سیاست خارجی بر سخنان روحانی ایرادات و مشکلات بسیار گرفتند، چرا که سخنان روحانی بیانگر این است که فعالیت مثبت در حوزه اقتصاد تنها در تعامل با چند کشور دنیا محقق می شود.

*روحانی به عنوان مجری قانون، سیاست های کلان اقتصادی را به خوبی اجرا نکرد

دراین باره «محمدصادق کوشکی»  کارشناس سیاست خارجی  در گفت و گو  خبرنگار رودآور؛ گفت: روحانی ادعا داشت که حقوقدان است، ما احتمال می دهیم که قانون اساسی را مطالعه کرده و متوجه این نکته شده که بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور باید مجری سیاست های ابلاغی از سوی رهبر نظام باشد.

وی اظهار کرد: این بدان معناست که حتی اگر رئیس جمهور به شخص یا اقتصاددانی هم مراجعه نکند و تنها سیاست های کلی نظام در حوزه اقتصادی را انجام می داد این مشکلات اقتصادی پیش نمی آمد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: سیاست های کلی تدوین و ابلاغ شده به طور طبیعی وطبق همان قانون اساسی برگرفته از مشورت رهبر با مجمع تشخیص مصلحت نظام و از طریق دبیرخانه این مجمع با کسب اطلاع همه جانبه از صدها کارشناس اقتصادی است و به طور قطع کارشناسانه است.

کوشکی تصریح کرد: روحانی در اجرای اقتصاد مقاومتی به درستی عمل نکرده است، در حالی که می توانست با اجرای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داشته های درون با نگاهی برونگرا مشکلات اقتصادی کشور را به تدریج حل کند.

*نگاه اقتصادی روحانی، حول سیاست اروپا محوری، نگرشی کهنه و قجری است

وی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور مدعی است که دیپلمات بوده و سیاست خارجی را از هر شخص دیگری بهتر بلد است، عنوان کرد: اما به نظر با اقدامات انجام شده، روحانی حوزه سیاست خارجی را تنها در حد دوران قاجاریه و پهلوی بلد است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه روحانی در حوزه دیپلماسی نگرشی بسیار کهنه و قدیمی دارد،  تأکید کرد: با وجود آن که حتی کشورهای اروپایی از سیاست خارجی چند قطبی و یا منطقه گرا برای پیشرفت اقتصادی خود بهره می گیرند، اما هنوز روحانی به دنبال اجرای برنامه های اقتصادی خود حول سیاست اروپا محوری است، یعنی همان تفکر و نگاه قدیمی و بسیار کهنه دوران قاجاریه و پهلوی.

*روحانی برای حل مشکلات اقتصادی دنیا را در چند کشور غربی خلاصه نکند

کوشکی اظهار کرد: این روزها اگر رئیس جمهور مطالعه و یا با دوستان اقتصادی خود مشورت کند، می تواند در حوزه اقتصادی، سیاست منطقه گرایی را در نظر داشته باشد ونگاهش به دنیا تنها به چند کشور اروپایی و غربی خلاصه نشود.

وی همچنین به سیاست های ناموفق دولت در چند سال اخیر در حوزه اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: روحانی درست می گوید که بلد نیست، او تنها ادعدا داشت که می تواند مشکلات کشور را 100 روزه حل کند.

* روحانی جمله "من بلد نیستم" را سال 92 باید می گفت

این کارشناس سیاسی کشورمان عنوان کرد: رئیس جمهور چون مسائل اقتصادی را بلد نبود، هم در مسئله بنزین، کشور را به فاجعه کشاند و هم در مسئله اقتصاد پولی، ارزش آن را به یک چهارم تبدیل کرد.

کوشکی ادامه داد: اگر روحانی همین جمله "من بلد نیستم" را سال 92 می گفت بهتر بود تا اینکه این روزها این جمله را از او بشنویم و او دیر اعتراف کند.

وی تأکید کرد: اما آن هایی که روحانی را نقد می کردند از همان روز اول در سال 92 می دانستند که روحانی به هیچ عنوان بلد نیست، به دلیل اینکه کسی که کاری را بلد باشد، ادعا نمی کند که 100 روزه مشکلات کشور را حل می کند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان