آخرین اخبار

7. بهمن 1398 - 6:06   |   کد مطلب: 37463
ویروس خبرساز گردشگری را تحت تاثیر قرار داد
«کرونا» رغبت همدان برای جذب چینی‌ها را کم کرد/لزوم توجه به سلامت
همدان در برنامه «ایران باشکوه» برای میزبانی از چینی ها برنامه ریزی کرده ولی باوجود شیوع ویروس«کرونا»نباید به دنبال آن باشد چراکه مسئولیت شیوع این ویروس با برگزارکنندگان خواهد بود.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، چندسالی است با فرارسیدن فصل زمستان مسئولان و دست اندرکاران رونق گردشگری در استان همدان برنامه‌هایی را در قالب جشنواره زمستانی برای جذب گردشگر اجرا می‌کنند.

امسال متولیان این بخش بر آن شدند تا از فرصت سال نوی چینی برای رونق گردشگری در این منطقه استفاده کنند و با کشاندن توریست‌های چینی به همدان از آنها به عنوان مبلغان بازدید از همدان در چین بهره ببرند.

سال نوی چینی که از مهمترین تعطیلات سنتی مردم چین محسوب می‌شود هر سال در ماه بهمن برگزار می‌شود و ۱۵ روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد.

از طرفی در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود که بر همین اساس وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در جریان سفر به چین در مصاحبه‌ای که پیرامون برگزاری سال نو چینی در ایران با برخی شبکه‌های تلویزیونی این کشور داشت از چینی‌ها دعوت کرد تعطیلات سال نو را در ایران که ارزان‌ترین مقصد سفر در جهان معرفی شده، سپری کنند.

برگزاری رویداد «ایران باشکوه» به مناسبت عید چینی‌ها

همین مصاحبه و اقدام ایران که از تابستان امسال قانون لغو روادید را برای چینی‌ها یکطرفه به اجرا گذاشت فرصت را برای حضور گردشگران چینی در ایران بیش از پیش مهیا ساخت تا جایی که طبق اظهارات برخی آژانس داران چینی، این اقدام ایران با استقبال گردشگران چینی رو به رو شد.

برای زمستان امسال و مصادف با سال نوی چینی‌ها رویداد ملی «ایران باشکوه» در برخی استان‌های کشور برنامه ریزی شده که همدان نیز یکی از این استان‌ها است اما این برنامه ریزی ها در صورتی انجام شده که ویروس خبرساز «کرونا» از مدتی پیش در چین شیوع پیدا کرده و در طی روزهای اخیر به کشورهای دیگری هم گسترش پیدا کرده است.

با توجه به شیوع «کرونا» شهروندان همدانی به جهت اینکه همدان یکی از استان‌های پایلوت در برگزاری جشن چینی‌ها به منظور جذب گردشگران خارجی است نگران ورود گردشگران چینی به و باز شدن پای این ویروس خطرناک به استان هستند.

این ویروس که واکسن و درمان اختصاصی ندارد و رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری عنوان شده در چند کشور دیگر نیز مشاهده شده و از آنجایی که ایران امسال به عنوان مقصد گردشگران چینی چند استان کشور را مشخص کرده طی چندروز اخیر ترس از ورود این ویروس به استان همدان به واسطه حضور گردشگران چینی در این منطقه به موضوع بحث و گفتگوهای مردم تبدیل شده است.

حساسیت نسبت به این موضوع و لزوم توجه به آن تا جایی پیش رفته که امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی درباره حضور توریست‌های چینی در ایران بعد از شیوع ویروس کرونا هشدار داده است.

مسئولین وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل چاره‌ای برای جلوگیری از انتقال این ویروس به کشور بیندیشیدامیر خجسته در توئیتی با هشتگ های ایران باشکوه، چینی، همدان نوشته است: در روزهای آینده و در رویدادی به نام «ایران باشکوه» توریست‌های چینی وارد شهرهای کشور از جمله همدان می‌شوند! با توجه به شیوع بیماری ناشناخته در چین، مسئولین وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل باید چاره‌ای برای جلوگیری از انتقال این ویروس به کشور یا لغو این رویداد بیندیشید؟!

صحبت‌ها و اظهار نظرات برخی مسئولان مبنی بر لزوم لغو برنامه ملی «ایران باشکوه» در همدان در حالی عنوان می‌شود که به اعتقاد کارشناسان گردشگری استان همدان هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد چراکه همدان هنوز به جایگاهی که چینی‌ها آن را مقصد گردشگری خود قرار دهند نرسیده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان در همین خصوص با بیان اینکه رویداد ملی «ایران با شکوه» علاوه بر همدان در چند استان دیگر نیز برگزار خواهد شد، گفت: هدف از برگزاری این برنامه استفاده از ظرفیت چین به عنوان یکی از گردشگر فرست ترین کشورهاست.

علی خاکسار برگزاری این برنامه را کمکی به رونق گردشگری همدان برشمرد و با بیان اینکه در این رویداد ملی در نظر گرفتن تخفیف در اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و ارائه صنایع دستی به گردشگران و سایر برنامه تنها برای گردشگران چینی تعریف نشده است، عنوان کرد: برنامه ریزی به نحوی است که در تاریخ تعیین شده تلاش‌ها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی انجام شود.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ گردشگر چینی وارد استان همدان نشده است، اظهار داشت: شهروندان نگران برگزاری این رویداد همزمان با شیوع ویروس «کرونا» باشند چرا که تدابیر لازم از سوی مقامات بالا در سطح سه وزارتخانه اندیشیده شده است.

از طرف دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در همین خصوص با بیان اینکه هیچ گردشگر چینی وارد همدان نشده است، گفت: اجازه ورود گردشگران به کشورهای مختلف طبق استانداردهای بین‌المللی داده می‌شود و در حال حاضر نیز متخصصان وزارت بهداشت در مرزهای هوایی، دریایی و زمینی کشور حضور دارند تا به محض ورود هر گردشگری ارزیابی لازم صورت گیرد.

منوچهر کرمی با اشاره به اینکه در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری در افراد اقداماتی مانند قرنطینه و درمان انجام می‌شود و این اقدام معمول در قالب مقررات بهداشتی در تمام کشورها صورت می‌گیرد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: تاکنون موردی از این بیماری در ایران گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه مردم نگران نباشند چراکه به محض ورود هر گردشگری به کشور برای هر برنامه‌ای، غربالگری و کنترل صورت می‌گیرد، گفت: در شرایط بحرانی سازمان جهانی و وزارت بهداشت حتی پرواز از کشور مبدأ را نیز متوقف می‌کنند و جای نگرانی وجود ندارد.

جای نگرانی نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با اشاره به برگزاری برنامه «ایران باشکوه» برای معرفی بیشتر همدان و احتمال حضور گردشگران چینی در همدان گفت: ورود و خروج اتباع کشورهای خارجی از مبادی مرزی به لحاظ بهداشتی، قانونی، حقوقی کنترل می‌شود و جای نگرانی نیست.

علی مالمیر با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول تمهیدات لازم را در مرزها اعمال می‌کنند، گفت: از آنجایی که سال اول برگزاری این جشنواره در همدان است احتمالاً با تعداد قابل توجهی از گردشگران چینی در همدان مواجه نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه بین دو کشور تعاملاتی برای معرفی یکدیگر صورت گرفته است، اظهار داشت: تبلیغاتی متناسب در کشور چین انجام شده است که پروسه‌ای زمان‌بر بوده تا به نتیجه مطلوب برسد.

صحبت‌های مسئولان حاکی از این امر است که همدان از عید چینی‌ها فقط یدک کش نام آن است و طبق صحبت‌های کارشناسان جای هیچ گونه نگرانی به جهت حضور چینی‌ها در همدان و انتقال ویروس کرونا به این منطقه وجود ندارد چرا که شاید حتی تعداد گردشگران چینی که طی مدت عنوان شده به همدان سفر کنند به تعداد انگشتان یک دست نیز نخواهد بود.

البته دور از لطف است اگر عنوان نشود که همدان زودتر از بقیه استان‌های کشور به فکر استفاده از فرصت سال نوی چینی برای معرفی خود افتاد اما به هر حال این بار هم ویروس خبرساز مانع از تلاش همدان شد چراکه اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد شاید همدان می‌توانست تعدادی از گردشگران چینی را میزبان باشد اما همین مساله سبب شد تا رغبتی برای تلاش و جذب گردشگران چینی به استان همدان صورت نگیرد.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان