آخرین اخبار

18. بهمن 1399 - 21:13   |   کد مطلب: 37514
یک فوق تخصص آنژیو پلاستی درباره چربی خون و روش های کاهش آن به کمک تغذیه و ورزش توضیح داد.

به گزارش رودآور؛ سعید امیری پویا متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیو پلاستی در گفتگو با خیرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهمیت چربی خون گفت: امروزه شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا مخصوصا کشور ایران سکته‌های مغزی و سکته‌های قلبی شناخته شده است و علت اصلی آن‌ گرفتگی عروق مغز و قلب در اثر بیماری آترواسکلروز است.

امیری پویا با اشاره به تاثیر بیماری آترواسکلروز در افزایش چربی خون اظهار کرد: بیماری آترواسکلروز باعث گرفتگی شدید عروق قلب و لخته شدن خون در آنها می‌شود و به علت رسوب چربی خون در عروق به وجود می‌آید.

او افزود: طبق تحقیقات هر چقدر چربی خون بالا باشد احتمال پیدایش بیماری آترواسکلروز و بیماری‌های عروقی بیشتر می‌شود.

این متخصص قلب و عروق درباره عوامل بروز چربی خون گفت: کلسترول نماینده کل چربی خون در بدن است که اگر بالاتر از عدد ۲۰۰ باشد به معنای افزایش بیماری‌های مرتبط با قلب است.

امیری پویا تصریح‌کرد:  LDL  یک چربی بد در بدن است که در جدار عروق رسوب می کند و بالا بودن آن به معنای ریسک حمله و سکته قلبی است اما تری گلیسیرید در افراد چاق و دیابتی که بیشتر دیده می‌شود به اندازه LDL مهم نیست، ولی با تاثیرگذاری در آن می‌تواند LDL بدن را افزایش دهد.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی ادامه داد: HDL چربی دیگری در بدن است که بالا بودن آن باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

چه نکاتی را باید قبل از انجام آزمایش فشار خون انجام دهیم؟

امیری پویا  اظهار کرد: افراد بالای ۲۰ سال سن باید یک بار آزمایش دهند و در صورت نرمال بودن جواب آزمایش هر ۵ سال یک بار از بهبود وضعیت قلب خود مطلع شوند و در صورت غیر عادی بودن جواب آزمایش با مشورت پزشک خود فاصله زمانی انجام آزمایش‌ها را کمتر کنند تا بیماری شان بهبود یابد.

او افزود: توصیه ما به افراد این است که قبل از انجام آزمایش به مصرف مواد غذایی سالم و نرمال بپردازند و به هیچ عنوان غذایی مثل کله پاچه را مصرف نکنند.

این فوق تخصص آنژیو پلاستی تصریح کرد: افراد باید سه روز قبل از انجام آزمایش از فعالیت‌های سنگین ورزشی مانند بدن سازی پرهیز و ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمایش از سیگار استفاده نکنند البته ناگفته نماند که نوشیدن آب در زمان ناشتایی برای انجام آزمایش فشار خون هیچ ایرادی ندارد، اما نوشیدن سایر مایعات شیرین به شدت مضر است.

بیماری‌های هورمونی روی چربی خون تاثیر می‌گذارند

امیری پویا درباره تاثیر بیماری‌ها و دارو‌ها بر افزایش چربی خون گفت: خیلی از بیماری‌های هورمونی روی چربی خون تاثیر می‌گذارند که مهمترین آن‌ها کم کاری تیروئید است. دارو‌های کورتون، قرص‌های هورمونی، قرص‌های حاملگی، دارو‌های بدنسازی و قرص‌های آندروژن الیت و دارو‌های درمان HIV در افزایش چربی خون تاثیر گذار هستند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به عدد نشانگر خوب بودن چربی خون اظهار کرد: پایین بودن عدد LDL نشانگر خوبی است و در افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که جراحی باز قلبی انجام داده اند عدد LDL باید زیر ۵۵ باشد و در افراد عادی یا سالم باید زیر ۱۱۶ باشد.

امیری پویا درباره روش‌های کاهش چربی خون گفت: بهترین و اساسی‌ترین روش‌های کاهش چربی خون کاهش وزن، رژیم غذایی و دارو است.

او افزود: افرادی که ریسک زیادی برای حمله قلبی ندارند با تغذیه مناسب و فعالیت‌های ورزشی بهبود می‌یابند، اما افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های قلبی در همان روز اول باید با مصرف دارو‌های مرتبط بهبود یابند.

این فوق تخصص آنژیو پلاستی تصریح کرد: کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند تاثیر خیلی خوبی روی چربی خون داشته باشد.

چه مواد غذایی برای کاهش چربی خون توصیه می شود؟

امیری پویا درباره رژیم غذایی مرتبط با کاهش چربی خون گفت: مواد غذایی پروتئینی مانند فست فود، سوسیس، کالباس، گوشت گوساله‌ای پرچرب و گوشت گوسفندی پر چرب مصرف نشود و جایگزین آن‌ها مواد پروتئینی حاوی ماهی، مرغ و سفیده تخم مرغ به میزان دو تا سه بار در هفته باشد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: بهتر است برای کاهش چربی خون کربوهیدرات‌هایی مانند برنج قهوه ای، سنگک و نان جو را در برنامه غذایی قرار داد و از مواد غذایی کربوهیدرات بدون سبوس به علت کاهش جذب مواد مغذی آن پرهیز کرد.

این فوق تخصص آنژیو پلاستی ادامه داد: آرد کامل و شیرینی جات برای چربی خون و فشار خون  به شدت مضر است، ولی تمام مواد حاوی حبوبات برای بهبود وضعیت بیمار توصیه می‌شود و طبق تحقیقات علمی مصرف لبنیات پر چرب باعث افزایش چربی خون نمی‌شود.

امیری پویا ادامه داد: انواع مغز‌ها و آجیل‌های بدون نمک، ماهی‌های پر چرب مانند قزل آلا، روغن‌های گیاهی بدون پالم مانند روغن آفتاب گردان، روغن زیتون و روغن کنجد برای کاهش چربی خون و فشار خون مفید است.

تاثیر ورزش در کاهش چربی خون

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: انجام ورزش‌های هوازی به مدت ۳ بار در هفته با زمان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری آرام، تمیز کردن کار‌های منزل و جارو برقی می‌تواند در کاهش چربی خون تاثیر مثبتی داشته باشد.

امیری پویا در پایان گفت: بهترین دارو‌های چربی خون استفاده از دارو‌های آتور واستین و رزو واستین هستند که تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماریی‌های قلبی دارند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان