آخرین اخبار

19. بهمن 1398 - 16:34   |   کد مطلب: 37545
در حالی اوایل انقلاب ایران محل طبابت پزشکان خارجی بود که اکنون پزشکان ایرانی به مردم خدمت‌ می‌کنند و جالب‌تر اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در رشته‌های پزشکی دانشجوی خارجی جذب می کند.

به گزارش رودآور به نقل از مهر؛ پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در همه زمینه‌ها چشمگیر بوده و یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب، شاهد تحولی شگرف بوده حوزه بهداشت و سلامت و درمان است.

بر اساس آمار رسمی بخش بزرگی از شهرها و روستاها در آستانه انقلاب اسلامی از پزشک و امکانات بهداشتی محروم بودند و در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از این محرومیت داشتند که در این زمینه یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب تعیین شده که خوشبختانه به آن دست یافته‌ایم.

دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی اولیه نسبت به سال ۵۷، ۱۰۰ درصد افزایش یافته استاستان همدان نیز از برکت پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان بهره مند بوده و طبق اعلام مسئولان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی اولیه نسبت به سال ۵۷، ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بسیاری از بیمارهای واگیر نیز ریشه‌کن شده است.

در همین خصوص معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت استان همدان طی دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ پرداخت و گفت: در کنار اجرای برنامه تحول نظام سلامت در بخش درمان، شاهد تحولات وسیعی در حوزه بهداشت هستیم تا جایی که در حال حاضر از کشورهای پیشرو در منطقه و کشورهای برتر در خاورمیانه به شمار می‌آییم.

منوچهر‬ کرمی‬ از جمله مهمترین شاخص‌های حوزه بهداشت استان‬ همدان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا ابتدای سال ۱۳۹۸ را شامل افزایش تعداد مراکز ارائه ‎دهنده خدمات بهداشتی ‬ -‬ درمانی از ۱۸۷ باب به ۸۰۰ باب و‬ افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی ‬ -‬ درمانی اولیه به میزان ۱۰۰ درصد‬ عنوان‬ کرد.

وی‬ گفت: شاخص امید به زندگی افراد جامعه از ۵۴ سال به ۷۴ سال در مردان و ۷۸ سال در زنان‬ افزایش‬ یافته‬ و‬ افزایش کیفی و پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۴۰ درصد به حدود ۹۹ درصد‬ نیز‬ محقق‬ شده‬ است.

طی ۱۸ سال گذشته در استان همدان و کشور موردی از فلج اطفال قطعی مشاهده نشده است‬کرمی‬ با بیان اینکه ریشه‌‏کنی برخی بیماری‌های واگیر مانند آبله و رسیدن به مرحله بدون بیماری فلج اطفال به طوری که در ۱۸ سال گذشته در استان همدان و کشور موردی از فلج اطفال قطعی مشاهده نشده است‬ نیز از دستاوردها است، گفت: حذف کزاز نوزادی، سرخک، کنترل مالاریا و بیماری‌های غیر واگیر مانند تالاسمی نیز محقق شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر نوزادان از ۳۰ در هزار تولد زنده در سال ۱۳۵۷ به ۷.۶ در ابتدای سال ۹۸، افزود: کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال از ۱۱۰ در هزار تولد زنده به ۱۰.۹، کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۱۴۰ در هزار تولد زنده به ۱۲.۷، کاهش میزان مرگ و میر مادری به دلیل عوارض بارداری و زایمان از بیش از ۱۵۰ مورد به ازای یکصد هزار زایمان به ۱۱.۶ مورد در صد هزار زایمان و کاهش درصد زایمان‌های انجام شده توسط فرد دوره ندیده از بیش از ۵۰ درصد به حدود صفر نیز از دیگر شاخص‌ها به شمار می‌رود.

وی با یادآوری اینکه کاهش شاخص کوتاه قدی کودکان از ۱۸.۶ درصد به ۳.۴ درصد، گفت: کاهش شاخص شیوع بیماری گواتر از ۸۰ درصد به ۶.۱ درصد، افزایش درصد اماکن عمومی دارای معیارهای بهداشتی و بهسازی در مناطق شهری به ۹۹ درصد، افزایش درصد اماکن عمومی دارای معیارهای بهداشتی و بهسازی در مناطق روستایی به ۹۵ درصد، افزایش درصد مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد خوراکی و بهداشتی در مناطق شهری به ۹۹ درصد و در مناطق روستایی به ۹۵ درصد، اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب طرح پزشک خانواده در تمام مناطق روستایی استان به میزان ۱۰۰ درصد از دیگر دستاوردهای به دست آمده در این مدت است.

کرمی بابیان اینکه در سال‌های نخستین انقلاب، بیش از ۳ هزار پزشک خارجی در ایران مشغول به کhر بودند، گفت: در حال حاضر به ازای هر چهار هزار و ۲۰۰ نفر، یک پزشک ایرانی به جمعیت استان، خدمت‌رسانی می‌کنند و جالب‌تر اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان هم اکنون دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی پذیرش می‌کند.

راه‎ اندازی ۱۵۶ خانه بهداشت جدید

وی به احداث، نوسازی، تجهیز و راه‎ اندازی ۱۵۶ خانه بهداشت جدید و ۱۳۵ مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری، پایگاه‌های سلامت و محل زیست پزشکان اشاره کرد و افزود: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت ۳۸۴ پروژه در حوزه بهداشت استان همدان با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان در استان همدان کلید خورده است که از این تعداد ۳۰۹ پروژه به اتمام رسیده و ۷۵ پروژه در دست اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی همدان از فعالیت مرکز آزمون‌های بین المللی زبان‌های خارجی و مرکز جامع آموزشی درمانی و توانبخشی خبر داد و گفت: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان به جذب دانشجویان خارجی معطوف شده و در این راستا عقد قرارداد برای پذیرش دانشجویان خارجی با اقلیم کردستان، پاکستان و هند صورت گرفت

رشید حیدری مقدم از جذب ۲۲۲ دانشجوی خارجی در سال جاری خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای جذب ۱۰۰ دانشجوی خارجی در ترم جدید تحصیلی مدنظر است.

آنچه مسلم است نظام پزشکی و سلامت کشور پیش از انقلاب اسلامی با محرومیت و کاستی‌های فراوانی روبرو بود اما توسعه و پیشرفت در این حوزه طی ۴۱ سال اخیر سبب شد تا ایران به یکی از قطب‌های علمی و پزشکی در منطقه و جهان تبدیل شود و ان شالله حرکت علم پزشکی و درمانی ایران در مسیر رشد و پیشرفت همواره در سایه پیروزی انقلاب و تلاش دولت‌ها ادامه خواهد داشت.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان