آخرین اخبار

25. بهمن 1398 - 11:07   |   کد مطلب: 37605
در حالی ۲۴ساعت و اندی از زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخابات مجلس می گذرد که در این مدت ۱۷۲ کاندیدا در همدان برای تکیه بر کرسی مجلس در تکاپو هستند و ۳۶ تخلف انتخاباتی نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار رودآور به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان همدان با ۹ شهرستان و ۷ حوزه انتخابیه دارای ۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی است و هریک از داوطلبان در حوزه‌های انتخابیه هفت گانه استان همدان تبلیغات مختلفی را برای رقابت با یکدیگر آغاز کرده‌اند.

تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی وارد دومین روز قانونی خود شده که هنوز شور و حال تبلیغات در همدان را شاهد نیستیم و به نظر می‌رسد توان تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی برای روزهای آخر و ساعت‌های پایانی زمان تبلیغات حفظ شده و در این دوره برای استفاده از سایر روش‌های تبلیغاتی برنامه ریزی شده است.

روز گذشته در برخی از مناطق شهر همدان که به نظر می‌رسد بیشتر شاهد تردد عابران و مردم هستیم پوسترهایی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به چشم می‌خورد اما آنچه بیشتر جلب توجه می‌کند این است که از شمار ۶۴ داوطلب در حوزه انتخابیه همدان و فامنین شاید پوستر حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر را در بین پوسترهای نصب شده می بینیم که همین وضعیت در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز محتمل است چرا که همواره تبلیغات در مرکز استان و حوزه انتخابیه همدان و فامنین شدت بیشتری داشته و دارد.

شمار زیاد پوسترهای نصب شده از یک کاندیدا در مکان‌های تعیین شده برای نصب پوسترها در شهر همدان به طوری که هر جا چشم را می‌چرخانی فقط پوسترهای همین شخص دیده می‌شود این تصور را به ذهن می‌رساند که شاید فضاهای در نظر گرفته شده برای نصب پوسترها کافی نبوده و همین موضوع سبب شده پوسترهای کمی از نامزدها به چشم بخورد و یا عدم رعایت انصاف در استفاده از فضاهای پیش بینی شده فرصت را از مابقی کاندیداها برای استفاده از ظرفیت گرفته است.

البته نباید از ظرفیت فضای مجازی در این دوره از انتخابات غافل ماند کمااینکه شاهد رشد قارچ گونه کانال‌های تبلیغاتی کاندیداها نیز هستیم و افراد در کسری از ثانیه به گروه‌های متعدد تبلیغاتی اضافه می‌شوند و در برخی موارد حتی شاهد ایجاد چندین و چند کانال در فضای مجازی برای تبلیغ یک نفر از کاندیداها هستیم به گونه‌ای که انگار تیمی بسیج شده و به یک باره و همزمان بیش از ۱۰ کانال را ایجاد و مدیریت می‌کنند.

به هر حال از بامداد ۲۴ بهمن ماه فرصتی یک هفته‌ای برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در این دوره تعیین شده تا با هر روشی، البته قانونی، برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را به رأی دهندگان اعلام کنند.

رقابت برای کسب کرسی مجلس نفس گیر خواهد بود

نگاه به وضعیت حوزه‌های انتخابیه استان همدان بیانگر آن است که رقابت برای کسب کرسی مجلس نفس گیر خواهد بود به طوری که حوزه انتخابیه شهرستان‌های همدان و فامنین به عنوان یکی از حوزه‌های انتخابیه استان همدان دارای ۶۴ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در نهایت ۲ نفر از این تعداد به عنوان نماینده مردم همدان و فامنین بر کرسی بهارستان تکیه می‌زند و از همین رو برای هر صندلی در حوزه انتخابیه همدان و فامنین ۳۲ متقاضی وجود دارد.

در حوزه انتخابیه شهرستان ملایر نیز ۲۶ کاندیدا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که از بین این تعداد ۲ نفر برای نمایندگی مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهند شد و در مجموع برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی ۱۳ نفر در شهرستان ملایر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

حوزه انتخابیه شهرستان رزن و درگزین با ۱۹ داوطلب وارد گود انتخابات مجلس شورای اسلامی شده که از این بین یک نفر به عنوان نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود که در مجموع ۱۹ نفر در شهرستان رزن برای یک صندلی مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

حوزه انتخابیه شهرستان اسد آباد با کمترین تعداد کاندیدای مجلس شورای اسلامی که ۷ نفر است به انتخابات اسفندماه می‌اندیشد که یک نفر از این تعداد به عنوان نماینده مردم اسدآباد به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت و ۷ نفر متقاضی برای یک صندلی مجلس شورای اسلامی در شهرستان اسدآباد به رقابت می‌پردازند.

حوزه انتخابیه شهرستان‌های کبودرآهنگ و بهار نیز دارای ۲۷ داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده که از این بین یک نفر به عنوان نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار برای مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهد شد و از همین رو برای یک صندلی در خانه ملت ۲۷ نفر در حوزه انتخابیه کبودرآهنگ و بهار با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رقابت ۱۸ نامزد انتخابات مجلس در نهاوند

حوزه انتخابیه نهاوند نیز با ۱۸ داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های انتخابیه استان همدان فعال است که در این شهرستان نیز برای یک صندلی در مجلس شورای اسلامی ۱۸ نفر به رقابت می‌پردازند که از این ۱۸ کاندیدا یک نفر به عنوان نماینده مردم نهاوند به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.

حوزه انتخابیه تویسرکان نیز با تعداد ۱۱ کاندیدا برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از حوزه‌های انتخابیه استان همدان است که از این بین یک نفر به عنوان نماینده مردم تویسرکان به مجلس شورای اسلامی راه خواهد یافت و از همین رو برای یک صندلی خانه ملت ۱۱ نفر در شهرستان تویسرکان با هم به رقابت می‌پردازند.

دبیر ستاد انتخابات استان همدان در همین زمینه و در بیان آخرین وضعیت استان همدان برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۷۲ نفر در استان همدان تأیید نهایی انتخابات شدند، گفت: یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۳۰ نفر از مردم این استان واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد ۷۰۱ هزار و ۸۴۳ نفر مرد و ۷۰۲ هزار و ۸۸۷ تن زن هستند.

ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه ۶۳ هزار و ۵۹۱ رأی اولی در پای صندوق‌های رأی حضور می‌یابند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۵۱۰ تن مرد و ۳۱ هزار و ۸۱ تن زن هستند و یک هزار و ۲۷۸ شعبه اخذ رأی در این استان پیش بینی شده است، گفت: ۲۹۷ شعبه اخذ رأی در شهرستان همدان، ۵۵ شعبه در فامنین، ۱۹۹ شعبه در ملایر، ۷۷ شعبه در رزن، ۴۵ شعبه در درگزین، ۱۴۳ شعبه در کبودرآهنگ، ۱۱۴ شعبه در بهار، ۱۰۰ شعبه در تویسرکان، ۱۴۷ شعبه در نهاوند و ۱۱۰ شعبه در اسدآباد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پس از بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی در هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان و انصراف برخی از کاندیداها در نهایت ۱۷۲ داوطلب در این دوره از انتخابات باقی ماندند، اضافه کرد: ۶۴ داوطلب در حوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۲۷ داوطلب در بهار و کبودرآهنگ، ۱۸ داوطلب در نهاوند، ۱۱ داوطلب در تویسرکان، ۷ داوطلب در اسدآباد، ۲۶ داوطلب در ملایر و ۱۹ داوطلب در رزن و درگزین به رقابت می‌پردازند.

۲۰ هزار نفر در استان همدان کار اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند و تمامی شعب و مجریان از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات برخوردار هستنددبیر ستاد انتخابات استان همدان با یادآوری اینکه ۲۰ هزار نفر در استان همدان کار اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند و تمامی شعب و مجریان از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات برخوردار هستند، افزود: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: شمار شعب اخذ رأی در استان همدان نسبت به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۶ شعبه افزایش داشته است.

مصطفی آزادبخت با اشاره به آمادگی کشور برای برگزاری انتخابات اضافه کرد: تعرفه‌ها و ملزومات مربوطه توسط وزارت کشور تأمین و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه همه عوامل پای صندوق‌های رأی آموزش‌های لازم را دیده و پیش‌بینی‌های لازم نیز انجام گرفته است، گفت: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی انجام گرفته و نیروهای محافظ صندوق‌ها پیش‌بینی شده است.

آزاد بخت بابیان اینکه کمیته پشتیبانی ستاد انتخابات نیز وسایل و امکانات مورد نیاز شعب را پیش‌بینی و فراهم کرده و برای برگزاری انتخابات الکترونیکی آمادگی وجود دارد، افزود: شبکه ارتباطی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی و آماده‌سازی زیر ساخت‌ها انجام شده و توسط فرمانداری‌ها نیز این زیرساخت‌ها تست شده و استان همدان برای برگزاری الکترونیکی در آمادگی کامل است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حقوق مردم در انتخابات به عنوان حق الناس اظهار داشت: نمایندگان فرماندار باید با هوشیاری، مسائل جانبی را رفع و از بروز تخلف‌های احتمالی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه بدون شک با برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات مجلس شورای اسلامی دشمن به عقب رانده می‌شود، گفت: هیچ فردی در مقام اجرا برای ما فرقی نداشته و چون ملاک عمل برای ما مُر قانون است، یقیناً حقی از هیچ فردی ضایع نخواهد شد.

دادستان همدان نیز اظهار کرد: تاکنون ۳۶ تخلف انتخاباتی به دادگستری همدان گزارش شده است.

حسن خانجانی ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات نباید از امکانات دولتی و عمومی سوء استفاده کنند که در صورت مشاهده چنین مواردی با آنها برخورد می شود.

انتخابات یک امر مهم سیاسی در هر کشور و از جمله جمهوری اسلامی ایران است و در این میان استان همدان به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور همواره حضور پر رنگی در دوره‌های مختلف انتخاباتی و مشارکت در رأی گیری داشته که امید می‌رود با پشت سر گذاشتن مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی ضمن آشنا شدن مردم با نامزدهای این دوره شاهد حضور فعالانه و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفندماه باشیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان