آخرین اخبار

8. اسفند 1398 - 16:04   |   کد مطلب: 37735
شناسایی ۲۴۵ مبتلا به ویروس کرونا در کشور که ۲ نفر از آنها همدانی هستند ضرورت رعایت بیشتر توصیه های بهداشتی را مورد تاکید قرار می دهد کمااینکه وضعیت فعلی استان همدان نگران کننده نیست.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حدود دو هفته از انتشار اولین خبر در فضای مجازی مبنی بر احتمال مبتلا شدن یک همدانی به کرونا ویروس می‌گذرد؛ طی روزهای اخیر اخبار و حتی شایعات فراوانی در استان همدان مبنی بر وجود موارد متعدد مبتلایان به کرونا ویروس مخابره شده اما منابع رسمی از تأیید تنها ۲ مورد مثبت به این ویروس در استان همدان سخن می‌گویند.

کمی به آمار دقیق‌تر می‌شویم؛ کرونا تا این لحظه به بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله چین، ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ، بحرین، استرالیا، مالزی، فرانسه، کویت، کانادا، اسپانیا، عراق، فیلیپین، هند، پاکستان، عمان، روسیه، افغانستان، برزیل، فنلاند، لبنان، نپال، رمانی، تایوان، ایالات متحده، ایتالیا، افغانستان، کره جنوبی، آلمان، تایلند، ویتنام و ایران وارد شده و شماری از افراد را درگیر خود کرده است.

کرونا ویروس کمترین میزان مرگ را در بین ویروس‌های خطرناک دنیا دارد

کرونا ویروس با ۳ درصد فوتی کمترین میزان مرگ را در بین ویروس‌های خطرناک دنیا دارد و ویروس‌هایی همچون آنفلوآنزا، سارس، تب کریمه کنگو، به مراتب از آن خطرناک‌تر و کشنده‌تر هستند اما با این وجود شدت شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد ترس و وحشت بین مردم شده است.

علائم اصلی این ویروس تب شدید، مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، سردرد، سرفه، ترشح عفونت، بدن درد، آبریزش بینی، اسهال، تهوع و از کار افتادن کلیه است که در برخی افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند شاید منجر به مرگ شود اما در این زمینه بهترین کار برای دور شدن از کرونا رعایت نکات بهداشتی در خارج از خانه، ورزش و خواب کافی، رژیم غذایی سالم با طبع گرم، پرهیز از استعمال دخانیات، دنبال کردن اخبار رسمی، خندیدن، تنفس عمیق و محبت به اطرافیان است.

استان همدان نیز مانند اکثر استان‌های کشور این روزها ساعت‌های پرتنشی را سپری می‌کند و مسئولان شبکه بهداشت و درمان بسیج شده‌اند تا به مبارزه با این ویروس بپردازند و پیروز میدان باشند.

لزوم پرهیز از ایجاد نا امنی روانی در جامعه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در همین زمینه برخورد منطقی و معقول با این موضوع و پرهیز از نا امنی روانی در جامعه را بااهمیت خواند و بر حفظ سلامت نیروهای درمان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه مقابله با کرونا تاکید کرد و افزود: امروزه مردم جامعه بیش از پیش به خدمات ارزشمند کارکنان حوزه سلامت آگاه هستند.

رشید حیدری مقدم تجربه آنفلوآنزا را از جهاتی دشوارتر از این ویروس دانست و گفت: باید جامعه اطمینان داشته باشد که این ویروس خطر چندانی برای افراد سالم ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اقدامات فعلی در خصوص مدیریت این موضوع قابل قبول است البته در خصوص فضای مجازی نگرانی‌هایی وجود دارد که لازم است با در اختیار قراردادن اطلاعات صحیح از مراجع موثق این موضوع مدیریت شود، گفت: وضعیت فعلی استان همدان نگران کننده نیست و بحرانی در این خصوص وجود ندارد و باید با حفظ آمادگی با حداکثر توان از ظرفیت‌ها استفاده و از هر گونه تصمیم هیجانی و ناگهانی پرهیز کرد.

حیدری‌مقدم همدلی را مهمترین ابزار مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ما یک هدف داریم و آن مهار کرونا است و در این راستا هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان یکی از قوی‌ترین هیئت رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار دیگر اساتید و کارکنان دانشگاه منسجم و هماهنگ و با مسئولیت اجتماعی تمام‌توان خود را برای ادای دین به کشور به کار خواهند گرفت تا شاهد کاهش شیب بیماری، عبور از مقطع کنونی شاهد افزایش سطح، شأن و حرمت دانشگاه علوم پزشکی همدان باشیم.

توجه هر چه بیشتر به موضوع بیوتروریسم، آماده باش تیم آزمایشگاهی آلترناتیو و در نظر گرفتن آزمایشگاه دانشکده بهداشت به عنوان آزمایشگاه جایگزین، تشکیل کمیته‌ای از متخصصان علوم پایه و بالینی به عنوان زیرمجموعه ای پدافند غیرعامل قرارگاه زیستی استان، استفاده از ظرفیت روانشناسان و روانپزشکان برای مدیریت فضای روانی جامعه، بهره گیری از کارشناسان خبره در کنار اساتید گروه ویروس شناسی، در نظر گرفتن نیروهای ذخیره و پشتیبان در مراحل مختلف، تهیه فهرستی از دانشجویان پزشکی و پرستاری داوطلب در قالب گروه‌های ۵ نفره از دیگر مواردی است که مورد تاکید قرار دارد.

ساماندهی افراد داوطلب برای آموزش، نظارت و کمک در حوزه درمان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده، تجهیزات و امکانات موجود حوزه درمان، هماهنگی‌های انجام شده و اعلام آماده‌باش و با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت محیط بیمارستان‌ها با هماهنگی کارگروه پیشگیری و شناسایی موارد مشکوک به دستورالعمل نحوه شناسایی پذیرش و درمان و ثبت بیماران دارای علایم‌حاد تنفسی در بخشهای اورژانس اشاره کرد و افزود: این دستورالعمل به عنوان راهنما طراحی و ابلاغ شده است.

ابراهیم جلیلی ساماندهی افراد داوطلب برای آموزش، نظارت و کمک در حوزه درمان را در دستورکار دانست و ابراز امیدواری کرد در مواقع ضروری از این همکاران استفاده شود.

مدیریت هزینه و بهبود زیرساخت‌ها پیش از بروز کرونا در استان همدان انجام شده استمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز تاکید کرد: در حوزه بهداشتی تمرکز اصلی بر موضوع آموزش است.

منوچهر کرمی یادآور شد: علائم کروناویروس جدید همانند آنفلوانزا یک بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با درگیری شدید دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی همراه است.

وی با بیان اینکه تب و سرفه همراه با تنگی نفس، تنفس تند و درد قفسه سینه علائم اصلی بیماری است، گفت: سایر علائم شامل لرز، درد بدن، گلودرد، سردرد، و گاهی علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ نیز ممکن است وجود داشته باشد.

کرمی راه‌های انتقال بیماری را مانند همه بیماری‌های تنفسی از طریق سرفه، عطسه، صحبت کردن و تماس مستقیم از فرد بیمار به فرد سالم عنوان کرد و گفت: تماس غیر مستقیم با وسایل آلوده و سطوح آلوده مانند دستگیره در، گوشی تلفن، ظروف غذاخوری فرد بیمار هم باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی با توصیه به شستشوی دست‌ها به طور مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه به خصوص قبل از غذا یا ضدعفونی دست‌ها با مواد ضدعفونی کننده و خودداری از تماس با افراد دارای علائم بیماری تنفسی و حفظ فاصله یک متری در هنگام صحبت با این افراد، گفت: پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه دیگران، خودداری از تماس با حیوانات، استفاده از ماسک به خصوص در مراکز تجمعی و شلوغ مانند اتوبوس شرکت واحد، خودداری از لمس سطوح آلوده به خصوص هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پوشاندن دهان و بینی با دستمال تمیز در هنگام سرفه و عطسه و دفع بهداشتی آن بعد از استفاده باید مورد توجه باشد.

خودداری از لمس چشم و صورت با دست آلوده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر خودداری از لمس چشم و صورت با دست آلوده، گفت: تحت هیچ شرایطی دست را به صورت، چشم، بینی و دهان خود نزنید و به جز مواقع اجبار از خانه بیرون نروید.

در توضیح بیشتر رعایت موارد بهداشتی بارها عنوان شده از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز و فاصله یک متری با دیگران به خصوص افرادی که نشانه‌های بیماری و سرماخوردگی ازجمله سرفه یا تب دارند رعایت شود.

همچنین گوشی همراه خود را در خارج از خانه (مگر در شرایط اضطراری) از جیب خود خارج نکنید و بعد از ورود به خانه بدون دست زدن به هیچ چیز و یا نشستن در جایی، سریعاً دستان خود را به طور کامل بشویید.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: از ظهر دیروز تا پیش از ظهر امروز پنج شنبه در کشور ۱۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی و مجموع مبتلایان به این بیماری به ۲۴۵ نفر رسید.

افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور

کیانوش جهانپور اظهار داشت: دلیل افزایش سرعت در تعداد و تشخیص موارد مثبت ابتلاء به کووید ۱۹، افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور است و همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷ نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست دادند و تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۲۶ نفر افزایش یافت.

وی افزود: از ۱۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹، ۳۸ نفر مربوط به تهران، ۲۳ نفر مربوط به گیلان، ۷ نفر مربوط به قم، ۸ نفر مربوط به اصفهان، ۷ نفر مربوط به مازندران، ۵ نفر مربوط به اردبیل، ۳ نفر مربوط به البرز، ۳ نفر مربوط به سمنان، ۳ نفر مربوط به لرستان، ۲ نفر مربوط به آذربایجان شرقی، ۲ نفر مربوط به کرمانشاه، یک نفر مربوط به همدان، یک نفر مربوط به خراسان رضوی، یک نفر مربوط به کردستان، یک نفر مربوط به یزد و یک نفر مربوط به آذربایجان غربی است.

همین آمار نشان می‌دهد که وضعیت در استان همدان تا حد زیادی کنترل شده و با رعایت بیشتر نکات بهداشتی می‌توان این برهه را نیز به سلامت پشت سر گذاشت.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان