آخرین اخبار

9. فروردين 1400 - 23:25   |   کد مطلب: 37816
کلافگی این روز‌ها را با بازی‌های خانوادگی جبران کنید، بازی‌هایی که علاوه بر تقویت قدرت فکر و حافظه، باعث افزایش نشاط در خانه می‌شود.

به گزارش رودآور به نقل از فارس؛ این روز‌ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا اعضای خانواده بیشتر در کنار هم هستند و به دلیل قرنطینه دیگر خبری از دورهمی‌های فامیلی یا تفریحات خارج از خانه نیست، شاید بهترین انتخاب برای سرگرم شدن و استراحت دادن به ذهن برای دوری از اخبار منفی این باشد که گوشی‌های تلفن همراه خود را کنار بگذارید و کلافگی این روز‌ها را با بازی‌های خانوادگی جبران کنید، بازی‌هایی که علاوه بر تقویت قدرت فکر و حافظه، باعث افزایش نشاط در خانه می‌شود.

پژوهشی از سوی RealNetworks, Inc نشان داده که بازی‌های فکری، «استرس» را کاهش داده، به تعادل روانی کمک کرده و «احساس آرامش» را تقویت می‌کنند.

تصور بر این است که بازی‌های فکری، امکانِ فرار از افکار آزاردهنده روزانه را برای افراد فراهم کرده و باعث می‌شود که آن‌ها، برای مدتی هر چند کوتاه به فعالیت‌هایی کاملاً متفاوت بپردازند.

دوز بازی

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دوران پدر‌ها و پدربزرگ‌های ما، دوز بازی با استفاده از نخود و لوبیا و سنگ بوده، در این بازی یک صفحه به شکل زیر که روی یک برگه کاغذ یا مقوا قابل طراحی است می‌کشیم.

هر فرد ۱۲ مهره دارد که رنگ یا شکل آن با حریف متفاوت است، هر بازیکن در نوبت خود باید یک مهره را بر روی خانه‌های مشخص شده قرار دهد، در صورتی که یکی از بازیکنان بتواند سه مهره از مهره‌های خود را در یک راستا قرار دهد، اعلام دوز می‌کند و بازیکن مقابل موظف است یکی از مهر‌های دست خود را حذف کند.

این بازی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که یکی از بازیکنان مهره‌ای برای دوز شدن نداشته باشد که در این صورت حریف او برنده بازی است.

[بازی‌های فکری خانوادگی برای روز‌های قرنطینه + تصاویر]

شاه، دزد، وزیر

یکی از بازی‌های گروهی خنده دار که معمولاً هم به صورت چهار نفره انجام می‌شود شاه، دزد، وزیر است.

برای انجام این بازی روی ۴ تکه کاغذ کلمات شاه، دزد، وزیر و جلاد را می‌نویسید و سپس کاغذ‌ها را تا می‌کنید. هر کدام از بازیکنان یک کاغذ را برمی دارند و وقتی مشخص شد هرکسی چه عنوانی دارد بازی رسماً آغاز می‌شود.

در ابتدا شاه رو به دیگران می‌پرسد «وزیر من کیست؟» وزیر باید با نشان دادن کاغذ، خودش را به شاه معرفی کند. شاه می‌گوید: «دزد را از میان این دو پیدا کن.» حالا وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی می‌کند که دو حالت دارد، اگر حدس وزیر درست بود که شاه فرمان شکنجه‌ای را به جلاد صادر می‌کند و جلاد هم دزد را شکنجه می‌کند، اما اگر حدس وزیر اشتباه باشد معمولاً بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او، می‌گوید «به جلاد توهین کردی؟!» و شاه شکنجه‌ای را به جلاد می‌گوید تا جلاد، وزیر را تنبیه کند. شکنجه‌ها دردآور و همراه با خنده بوده که معمولاً سبیل آتشین یا بشین و پاشو جزو آنهاست.

[بازی‌های فکری خانوادگی برای روز‌های قرنطینه + تصاویر]

نقطه بازی

نقطه بازی یکی دیگر از بازی‌های خانوادگی است که معمولاً ساعت‌ها شما را سرگرم نگه می‌دارد. در این بازی ابتدا یک صفحه کاغذی را به صورت مربع شکل با نقطه پر می‌کنید و بعد بازی را شروع می‌شود. هرکس باید با خط‌هایی که به نوبت می‌کشد، یکی از چهارخانه‌ها را برای خود کند و هر خانه‌ای را که کامل کرد، اولین حرف اسم خود را در آن خانه بنویسد.

کسی که یک خانه را تصاحب می‌کند، جایزه دارد که یک خط دیگر هم بکشد. در آخر بازی، هر کس تعداد خانه‌های خود را می‌شمارد و آن کسی که تعداد خانه بیشتری را برای خود کرده باشد، برنده است.

بله - نه معکوس

آیا عسل شیرینه؟! نه! آیا شما گوشی موبایل دارید؟! مسلماً نه! اینجوری باید به سوال‌ها جواب بدید تا رکورد بزنید. در این بازی سوالات طبقه بندی ندارند فقط باید یک نفر در حکم پرسشگر ظاهر شود و از نفر مقابل سوال‌های بدیهی کند و بازیکن هر جایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب بدهد و بالعکس. شخص پرسشگر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می‌تواند به بازی سرعت دهد تا کسی که به سوال‌ها جواب می‌دهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد.

کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال‌ها مقاومت می‌کند، برنده بازی است.

منچ و مار و پله

یک گزینه ثابت بازی‌های خانگی منچ و مار و پله است که همه ما دست کم یک بار این بازی را انجام داده ایم.

این بازی زمانی هیجان انگیزتر می‌شود که بر روی نتیجه و کاری که فرد بازنده باید انجام دهد مثلاٌ شستن ظرف‌ها تأکید کنید.

دبلنا

دبلنا یا دبرنا یکی دیگر از بازی‌های گروهی بزرگسالان است که طرفداران بسیاری دارد. در این بازی پرطرفدار هر کس چهار کارت چهارخانه در اختیار دارد که در بعضی خانه‌ها اعدادی از یک تا ۹۹ نوشته شده است و یک کیسه که در داخل آن مهره‌هایی در همین بازی وجود دارد.

در هر دور از بازی، به هر کس چند کارت می‌رسد و یک نفر کیسه را دست می‌گیرد و پس از به هم زدن مهره ها، سه مهره را بیرون می‌کشد و عددش را می‌خواند، اگر شماره مهره با شماره یکی از خانه‌های بازیکن دیگری یکی باشد، مهره به او داده می‌شود تا روی همان خانه بگذارد.

دیگران هم اگر این شماره را داشته باشند، باید با لوبیا آن را پر کنند. هر کسی خانه هایش را زود‌تر از سایرین پر کند، برنده بازی می‌شود.

پانتومیم

بازی پانتومیم هم یکی از بازی‌های دسته جمعی پر طرفدار است. نحوه بازی به این صورت است که به دو گروه تقسیم می‌شوید. بعد از یارکشی، یکی از گروه ها، یک نفر از تیم حریف را انتخاب و کلمه مورد نظرش را به او می‌گوید تا او به اعضای گروه خودش بفهماند که گروه اول چه کلمه‌ای را انتخاب کرده اند.

با کمک یک زمان سنج می‌توانید به هر گروه فرصت معینی برای حدس زدن بدهید و هیجان بازی را بیشتر کنید.

بدون شک انجام این بازی‌ها و گپ و گفت‌های خانوادگی می‌تواند تحمل قرنطینه را برای شما آسان‌تر کند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان