آخرین اخبار

26. اسفند 1398 - 19:12   |   کد مطلب: 37896
بی‌اعتمادی ولیعهد عربستان سعودی به دستگاه‌های امنیتی کشورش و تردیدش نسبت به وفاداری آنها به وی، این شاهزاده جوان را بر آن داشت تا برای حذف رقبای خود و دور کردن آنها از مسیر رسیدن به مقام پادشاهی، به مزدوران شرکت امنیتی بدنام آمریکایی، معروف به "بلک واتر" متوسل شد.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ بی‌اعتمادی "محمد بن‌سلمان" ولیعهد عربستان سعودی به دستگاه‌های امنیتی کشورش به‌جا است؛ چرا که بیشتر رقبای وی برای رسیدن به مقام پادشاهی، از جمله "محمد بن نایف"، "متعب بن عبدالله" و دیگر شاهزاده‌ها با توجه به پست‌های کلیدی که در برهه‌ای از زمان داشتند، روابطی بسیار نزدیک با دستگاه‌های امنیتی دارند. ولی بن‌سلمان با حمایت پدرش "ملک سلمان" و بدون داشتن هیچ‌گونه تجربه حکومتداری و سیاسی، به مقام ولیعهدی رسید.

شاهزاده "خالد بن فرحان آل سعود"، که مقیم خارج است، اخیرا از شرایط قتل سرلشکر "عبدالعزیز الفغم" نگهبان شخصی ملک سلمان پرده برداشته بود و اعلام کرده که بن‌سلمان با کمک عناصر مزدور "بلک واتر" الفغم را به قتل رسانده است.

گزارش‌های آمریکایی و غربی و توییت‌های فعالان مجازی در عربستان سعودی همگی تأکید دارند که عناصر "بلک واتر" بر عملیات بازداشت گسترده شاهزاده‌ها و مسئولان ارشد سعودی نظارت دارند و این بازداشت‌ها به دستور شخص بن‌‌سلمان انجام می‌شود. روزنامه "دیلی میل" انگلیس نیز فاش کرد که مزدوران "بلک واتر" شکنجه شاهزاده‌ها و مسئولان بازداشت‌شده و همچنین بازجویی از آنها را داخل هتل معروف "ریتز- کارلتون" بر عهده داشتند.

به نظر می‌رسد یک دلیل دیگری نیز وجود دارد که باعث شده بن‌سلمان درهای کشورش را روی مزدوران "بلک واتر" باز کند و آن، ماهیت روابط میان دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی و گارد ملی با خاندان آل سعود است. عناصر این دستگاه‌های امنیتی متشکل از اعضای قبایل سعودی هستند که به طور سنتی به آل سعود وفادارند و ماموریت کلی آنها محافظت از تاج و تخت آل سعود است و هرگز در درگیری‌ها میان جناح‌های آل‌سعود جانبدارانه عمل نمی‌کنند. ولی بن‌سلمان اینک مزدوران "بلک واتر" را جایگزین محافظان شخصی‌اش که از گارد سلطنتی هستند، کرده است.

روزنامه اسپانیایی "ای.بی.سی"، روز شنبه در گزارشی نوشت که مزدوران "بلک واتر" در فوریه 2019 به منزل شاهزاده "بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز" دختر عموی بن‌سلمان هجوم برده و او را، که قصد سفر درمانی به سوئیس داشت، بازداشت کردند.

این روزنامه اسپانیایی که این گزارش را به همراه یک نوار ویدئویی منتشر کرد، از کسانی که عملیات ربودن وی را از منزلش اجرا کردند، سخن می‌گوید. این عملیات پس از بازگشت وی از فرودگاه و ندادن اجازه خروج از کشور به وی اجرا شد.

9 مرد با لباس‌های خارجی نامتعارف، که از دستورات مردی با لباس معروف سعودی‌ها "دشداشه "که با تلفن همراهش صحبت می‌کرد، پیروی می‌کردند، در انتظار وی بود.

برخی از آنها به دوربین مخفی توجه داشتند و کاری کردند که دوربین نتواند از آن‌ها فیلم‌برداری نکند.

اشاره زودگذر این روزنامه اسپانیایی به وجود مردانی که لباس خارجی نامتعارف به تن داشتند، نشان می‌دهد که کسانی که به ربودن شاهزاده بسمه، اقدام کردند، سعودی نبودند، بلکه مزدوران شرکت "بلک واتر " بودند که بن‌سلمان از آن‌ها برای اجرای ماموریت‌های خبیث استفاده می‌کند.

این روزنامه همچنین فاش کرد که شاهزاده بسمه، از آن زمان در سلول شماره 108 در بخش "بی" در زندان "الحائر" در خارج از ریاض پایتخت عربستان زندانی است. وی اولین فرد از خاندان آل سعود است که با وجود وخامت حالش در زندان به سر می‌برد.

درباره علل بازداشت این شاهزاده خانم، مطالب زیادی گفته شده است.

وی خواهان بخش وسیعی از اراضی است که مالک آن پدرش "ملک سعود بن عبدالعزیز" است. ملک فیصل این اراضی پدر وی را غصب کرده است و محمد بن سلمان، این اراضی را به وی باز نگرداند.

همچنین گفته شده است که وی منادی حقوق زنان و کم شدن قدرت شیوخ وهابی بود اما علت واقعی که شبکه "دویچه وله" آلمان در گزارشی تحت عنوان " ناپدید شدن شاهزاده بسمه " از آن پرده برداشت، درخواست وی برای پایان دادن به جنگ یمن بود که وی آن را فاجعه بار خواند.

وی همچنین در گفت‌و‌گویی با شبکه" بی‌بی‌سی" از بحران به وجود آمده با قطر انتقاد کرد.

بن سلمان که برای رسیدن به قدرت، همه چیز را زیر پا گذاشت و به جانیان و مزدوران گروه بلک واتر اجازه داد که دختر عمویش را به علت اینکه جرات به خرج داد و از جنگ‌ها و بحران‌های بیهوده به وجود آمده از سوی او انتقاد کرد، بربایند و با این کار حتی اصول عربی مبتنی بر غیرت به آبرو و شرافت را هم نقض کرد.

با چنین وضعیت و اوصافی، آیا بن سلمان بعد از انجام چنین کارهایی حق دارد که عقال بر سرش بگذارد و ادعای خدمت به حرمین شریفین و رهبری امت‌های عربی و اسلامی را داشته باشد؟!

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان