آخرین اخبار

27. اسفند 1398 - 13:33   |   کد مطلب: 37906
از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور نجاتگران هلال احمر در مبادی ورودی استان همدان حدود ۶۱ هزار نفر را معاینه و برای آنها تب سنجی انجام داده اند که این اقدام همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حدود ۴ هفته از اعلام مورد مثبت کرونا ویروس در کشور می‌گذرد و طی روزهای اخیر برنامه ریزی های متعددی برای مقابله با این ویروس در نقاط مختلف کشور اجرایی شده است.

روزهای اول شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت بهداشت فردی مهمترین فاکتور در جلوگیری از شیوع این ویروس عنوان می‌شد که کماکان هم یکی از فاکتورهای مهم محسوب می‌شود اما هر چه به روزهای پایانی سال و ایام احتمال سفرهای نوروزی نزدیک می‌شویم ضرورت خودداری از سفرهای غیر ضروری و ماندن در خانه مورد تاکید قرار دارد.

بر همین اساس ستاد مقابله با کرونا ویروس از هفته‌ها پیش در استان‌ها شکل گرفته و جلسات مستمر به صورت روزانه یا دو روز یک بار برگزار و آخرین اقدامات انجام شده برای مقابله با این ویروس گزارش می‌شود.

غربالگری در ورودی‌های استان‌ها و تب سنجی و شناسایی افراد مشکوک به کرونا ویروس بر عهده نیروهای هلال احمر استیکی از مجموعه‌های مسئول در این ستاد نجاتگران هلال احمر هستند چراکه غربالگری در ورودی‌های استان‌ها و تب سنجی و شناسایی افراد مشکوک به کرونا ویروس بر عهده آنها گذاشته شده که در استان همدان نیز همین گونه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان در همین خصوص و پیرامون اقدامات صورت گرفته برای مقابله با ویروس کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران و رسیدن آن به استان همدان، جمعیت هلال احمر استان همدان نیز با استقرار ۸ پایگاه در ۷ شعبه، نسبت به تب سنجی و غربالگری از اشخاص غیر بومی که به استان همدان تردد داشتند اقدام کرد.

بهروز کارخانه‌ای خاطر نشان کرد: در این راستا تعداد ۲۵ هزار و ۹۳۲ خودرو متوقف و از تعداد ۶۰ هزار و ۹۰۶ نفر معاینه و تب سنجی به عمل آمد که بعد از معاینه نهایی تعداد ۶ نفر از این اشخاص علامت دار بودند و برای انجام مراحل تست کرونا به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

معاینه و تب سنجی ۶۰ هزار و ۹۰۶ نفر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان افزود: از ابتدای شروع طرح ۴۹ نفر روز پرسنل و ۲۵۰ نفر روز نجات گر به تعداد ۲۹۹ نفر روز در پست‌های مذکور فعالیت داشته‌اند و روزانه ۳ خودرو آمبولانس و ۳ خودرو کمک دار در این پست‌ها به کار گرفته شده است.

کارخانه‌ای با اشاره به مصوبات هفتمین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا گفت: این جمعیت تا پایان طرح مبارزه با کرونا در آمادگی کامل است و روزانه افزون بر آگاه سازی و اغنای عمومی در مورد کرونا و نیز انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیری در این زمینه تست تب سنجی و غربالگری را انجام خواهد داد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان افزود: اکیپ‌ها در ورودی‌های شهر و محل‌های تعیین شده فعالیت غربالگری و تب سنجی را به صورت شبانه روزی انجام خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در پست مشخص شده، غربالگری و تب سنجی وظیفه نجات گران است و به محض تشخیص بیماری، فرد را باید به کارشناسان مرکز بهداشت ارجاع دهند، گفت: مراحل انتقال به مراکز درمانی و انجام تست کرونا به عهده نجاتگران نیست و طبق مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا در جمعیت هلال احمر، پست‌های غربالگری باید به دستگاه تب سنج و امکانات اولیه تشخیص مجهز شود و نجاتگران نیز مجهز به تجهیزات و لباس حفاظت فردی یا گان باشند و نیز برای پیشگیری از هر گونه مقاومت و یا ایجاد درگیری توسط افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری، نیروهای نظامی و انتظامی در کنار نیروهای هلال احمر و مرکز بهداشت در پست‌ها حضور خواهند داشت.

خانه امن ترین مکان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به درگیر شدن افراد پرخطر با این بیماری گفت: افراد مسن و همچنین افراد جوان‌تر که دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری ریوی و یا افراد دارای نقص سیستم ایمنی به عنوان افراد پر خطر شناخته می‌شوند و این افراد باید بیشترین مراقبت بهداشتی را داشته باشند و خانه را امن ترین مکان برای خود بدانند.

وی تشریح کرد: افراد دارای علائم بیماری به ۳ دسته تقسیم می‌شود که دسته اول موارد قطعی که وجود ویروس از طریق آزمایشگاهی در بدن آنها اثبات شده، دوم افراد مشکوک که دارای علام تنگی نفس، لرز، سرفه با تب یا بدون تب هستند یا اینکه دچار عفونت ریوی شده و در عکس قفسه صدری آنها علائم عفونت وجود دارد و دسته سوم افراد محتمل و همان افراد مشکوک هستند که در ۱۴ روز گذشته با موارد قطعی ارتباط داشته یا به مناطق اپیدمی سفر داشته‌اند.

بهروز کارخانه‌ای با اشاره به اینکه تا کنون برای این بیماری واکسن یا دارو ساخته نشده و بهترین اقدام در خانه ماندن و عدم حضور در اجتماعات و رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب صابون یا مالیدن الکل ۷۰ درصد به دسته‌ها است، گفت: افراد ولو اینکه مبتلا به این ویروس شده باشند باید در خانه بمانند و در صورت تشدید و تداوم علائم به مراکز بهداشتی مراجعه کنند که نشانه تشدید کبودی لب و صورت و تنگی نفس شدید و بی قراری، خواب آلودگی و گیجی است که باید جدی تلقی شده و سریع بیمار را به مراکز جامع و بیمارستان رساند.

افراد از مراجعه به بیمارستان و درمانگاه‌ها تا آنجا که می‌شود پرهیز کنند چراکه در حال حاضر بیمارستانها می‌توانند محل آلودگی به این ویروس باشندمدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان یادآور شد: افراد از مراجعه به بیمارستان و درمانگاه‌ها تا آنجا که می‌شود پرهیز کنند چراکه در حال حاضر بیمارستانها می‌توانند محل آلودگی به این ویروس باشند و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی کمبود تجهیزات و ماسک در سطح جهان رخ داده و لذا استفاده ماسک ساده صرفاً برای کسانی که سرفه دارند و یا در مراقب با افراد بیمار هستند ضرورت دارد و کاربرد ماسک n۹۵ برای افرادی دارد که در بخش‌های ویژه به مداوای بیماران مشغول هستند.

وی گفت: خود بیمار انگاری یعنی احساس و تصور مبتلا بودن به این بیماری در این روزها زیاد بوده و مردم باید با حفظ آرامش و عدم توجه به شایعات و گزارشات ناصحیح صرفاً از طریق مراجع ذیصلاح و سایت‌های دانشگاهی یا جمعیت هلال احمر اطلاعات لازم را به دست آورند.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه کلید مقابله با این ویروس در خانه ماندن، عدم حضور در اجتماعات، شستشوی صحیح و مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح، عدم مراجعه بی دلیل به مراکز درمانی، عدم توجه به توصیه‌های غیر پزشکی و در نهایت رعایت فاصله بین ۱ تا ۲ متر از افراد به خصوص در ارتباط با افراد مشکوک و یا محتمل است، گفت: از زمان شیوع کرونا ویروس جمعیت هلال احمر استان همدان خدمات بسیاری به خصوص در زمینه آموزش، اطلاع رسانی و غربالگری بیماران آلوده به کرونا ویروس انجام داده است.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه خانه امن‌ترین سنگر برای گذر از این برهه مرگبار کرونا است و اگر این نقطه انتقال قطع شود زندگی به روال عادی برخواهد کشت اما این بی توجهی حلقه اتصال این ویروس را روز به روز محکم‌تر می‌کند.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان