آخرین اخبار

1. فروردين 1399 - 13:40   |   کد مطلب: 37924
مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان:
لازمه ورود جوانان برای جهش تولید، تحقق عقلانیت دینی و عدالت در جامعه است
مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان با بیان اینکه جهش تولید اتفاق نمی افتد مگر آن که حول یک برنامه ریزی، مدیریت و همکاری عمومی باشد، گفت: تأکید برعقلانیت، حقانیت و عدالت از آن رو است که وقتی مردم شاهد فساد اجتماعی، اقتصادی ویژه خواری، اختلاس، وعده های بی نتیجه و... باشند میل خود را به مشارکت در تولید و جهش آن از دست می دهند.

« مهدی گودرزی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درخصوص شعار سال 99 مبنی بر "جهش تولید"، گفت: برای جهش تولید مد نظر رهبر انقلاب نیاز به برنامه ریزی و همکاری واحدهای اجرایی نظام از جمله سازمان برنامه و بودجه، مجلس، قوه قضائیه و همراهی مجموعه های جوان است.
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی بخشی از فرآیند مدیریت محسوب می شود، اظهار کرد: نیازسنجی، اولویت بندی، هدف گذاری، برنامه ریزی و اجرا و نظارت؛ اجزاء چرخه مباحث مدیریتی است.
مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان افزود: حوزه های اقتصادی و برنامه ریزی به طور معمول  نیازمند زیرساخت های فرهنگی است، چرا که کل فرآیند مدیریت هم نیاز به یک نوع کل نگری و اشراف به مسائل و اولویت بندی دارد و از سویی کل نگری از ویژگی ها و مؤلفه های عقلانیت محسوب می شود.
* مؤلفه های عقلانیت دینی، دفاع از حقانیت و عدالت بسترساز زیرساخت های اقتصادی
گودرزی با استناد به سخنان رهبر انقلاب در سال 80 مبنی بر اینکه شهدای ما مظهر عقلانیت دینی، مدافع حقانیت و عدالت بودند، عنوان کرد: بنابراین اگر بخواهیم زیرساخت های اقتصادی فراهم شود به طور قطع نیاز به مؤلفه هایی همچون عقلانیت دینی، دفاع از حقانیت و عدالت است.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی در کار گروه های فرهنگی درخصوص زمینه سازی برای تحقق شعار سال در دستور کار قرار دادن عقلانیت دینی، دفاع از حقیقت، حقانیت و عدالت است.
* مشارکت مردم در مقابله با حوادث سال 98 سربلندی آنان را رقم زد
مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان در ادامه به حوادث رخ داده در سال 98 از منظر رهبر انقلاب پرداخت و اظهار کرد: مطابق با کلام رهبری رخدادهای سال گذشته ضمن آن که حوادث سختی بود اما عامل سربلندی هم محسوب می شود، چرا که مشارکت مردم در مقابله با چنین حوادثی زمینه سربلندی را فراهم کرد.
گودرزی افزود: آن حوادث زمینه  خروج از غرور و غفلت را برای مردم فراهم ساخت تا جایی که آنان توجه به خدا داشته باشند و از خداوند مدد بخواهند.
* مبنای مشارکت اجتماعی و لازمه ورود جوانان برای جهش تولید، تحقق عقلانیت دینی و عدالت در جامعه است
وی با بیان اینکه نکته کلیدی در همین خروج از غفلت و غرور وجود عنصر و مؤلفه عقانیت است، عنوان کرد: این مسئله نشان داد گرچه بخش های ظاهری از جمله اقتصادی و امرار معاش مردم و نظام اجتماعی بسیار مهم است اما تا زیرساخت های مدیریت، برنامه ریزی، عقلانیت و به ویژه عنصر دفاع از حقیقت و عدالت در جامعه تحقق نیابد، زمینه برای مشارکت اجتماعی در عموم مردم و به ویژه جوانان فراهم نمی شود.
مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان تصریح کرد: بنابراین برای دعوت از جوانان به منظور مشارکت در جهش تولید در ابتدا نیاز به مباحث بنیادی برپایه بر عقلانیت، دفاع از حقیقت و عدالت داریم تا جوانان احساس کنند که با این چارچوب فکری می توانند مشارکت بهتری داشته باشند و از دل و جان برای اقتصاد و تولید وارد میدان شوند.
گودرزی تأکید کرد: جهش تولید و جهش اقتصادی اتفاق نمی افتد مگر آن که حول یک برنامه ریزی، مدیریت و همکاری عمومی باشد و این همکاری عمومی هم جزء بر پایه مؤلفه های کلیدی از جمله عقلانیت دینی، دفاع از حقیقت و عدالت و در دستور کارقرار دادن این عناصر محقق نمی شود.
* ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی جهش تولید برای مدیران، نخبگان و عموم مردم 
وی درباره نحوه عملیاتی شدن زمینه چینی برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی ـ اجتماعی با محوریت جهش تولید، توضیح داد: برای عملیاتی شدن این موضوع، برنامه های زیربنایی و مقدماتی دقیق و اساسی نیاز است که برای سه رده مدیران، نخبگان و عموم مردم به عنوان حامی و حمایت کننده این فرآیند باید طرح ریزی شود.
مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان  افزود: در سطح مدیران نیاز به نشست های عملیاتی داریم و نه صرفاً در حد یک همایش، تا آنان از چگونگی و نحوه بهره گیری از عقلانیت، خردمندی، حق گرایی و دفاع از عدالت برای طرح های خود مطلع شوند.
گودرزی ادامه داد: از سویی دیگر هم در سطح نخبگان دانشگاهی و حوزی ضروری است تا کارگروه های توجیهی و هماندیشی برای این مباحث بنیادی تشکیل شود تا با مطرح شدن مسائل به صورت ریشه ای، بتوانیم عنصر عقلانیت و عدالت را در برنامه ریزی های اجتماعی در نظر داشته باشیم.
وی همچنین گفت: در سطح عموم و مردم نیز به نشست ها و آموزش های همگانی نیاز داریم، چرا که اگر عنصر عقلانیت، حق گرایی وعدالت گرای در دستور کار قرار گیرد بسیاری از گره ها و بن بست های اجتماعی و اقتصادی هم حل می شود.

مسئول کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی بسیج استان همدان عنوان کرد: هیچ عقل و منطقی نمی پذیرد که کار و تولید کنیم برای نتایجی که در نهایت دیگران و به ستم آن را تصرف کنند، پس تا عقلانیت و عدالت به سامان نشود اقتصاد به سامان نمی شود.
گودرزی تصریح کرد: تأکید برعقلانیت، حقانیت و عدالت از آن رو است که وقتی مردم شاهد فساد اجتماعی، اقتصادی ویژه خواری، اختلاس، وعده های بی نتیجه و... باشند میل خود را به مشارکت در تولید و جهش آن از دست می دهند.
زنگنه
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان