آخرین اخبار

16. تير 1399 - 2:41   |   کد مطلب: 38036
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ناقل بودن مواد خوراکی مانند چیبس، پفک و لواشک به ویروس کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش رودآور؛ نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تقویت سیستم ایمنی بدن در روز‌های کرونایی گفت: باتوجه به بروز ویروس کرونا برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیازمند یک رژیم غذایی سالم هستیم.

او افزود: در این روز‌های کرونایی‌ یا روز‌های عادی وقتی که تنقلات را در رژیم غذایی جایگزین می‌کنیم به این معناست که یا داریم میزان بیشتری انرژی علاوه بر نیاز بدن دریافت می‌کنیم یا اگر این طور نباشد جایگزین مواد غذایی سالمی می‌شود که باید در میان وعده‌ها مصرف شوند.

جوزدانی تصریح کرد: برای مثال افراد در میان وعده‌ها به طور معمول از شیر، میوه جات، انواع مغز‌ها استفاده می‌کنند، اما اگر تنقلاتی مانند چیبس، پفک و ... را جایگزین کنیم قطعا داریم از مواد غذایی سالم کمتر استفاده می‌کنیم یا بیشتر از نیاز بدن مصرف می‌کنیم که در نهایت باعث افزایش وزن بدن و چاقی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: پشه و مگس می‌توانند ویروس کرونا را به انسان انتقال دهند؟/ بیماری که ذره ذره گوشت شما را می‌خورد!/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: افزایش وزن و چاقی عاملی است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند به این علت که در واقع اضافه وزن یکی از عواملی است که باعث می‌شود فاکتور‌های التهابی به خصوص بافت چربی در بدن ترشح کنند که این فاکتور‌های التهابی خودشان در واقع می‌توانند عاملی باشند که بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها تضعیف کنند.

جوزدانی ادامه داد: یکی دیگر از مضرات چاقی و مصرف تنقلاتی مانند چیبس و پفک می‌تواند باعث سوق دادن فرد به سمت فشار خون بالا و بقیه بیماری‌های خطرناک شود. در این روز‌ها مخصوصا اگر کسی فشار خون لب مرزی داشته باشد با مصرف این تنقلات به علت نمک و چربی اشباح فشار خون آن‌ها بالا می‌رود و سیستم ایمنی بدنشان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ناقل بودن تنقلاتی مانند چیبس و پفک گفت: تنقلاتی مانند چیبس و پفک نمی‌توانند باعث انتقال بیماری کرونا شوند، اما مواد غذایی که در کارخانه‌ها بسته بندی می‌شوند در طول تولید وارد چرخه تولید شده و با انجام شدن فرآوری و بسته بندی روی آن‌ها ممکن است کرونا طی جا به جا شدن، روی بسته بندی‌ها بنشیند.

[حسنی // ویروس کرونا؛ آیا تنقلات می‌توانند ناقل آودگی باشند؟]

جوزدانی افزود: مواد خوراکی مانند پفک تا زمانی که باهم ترکیب، پخت و بسته بندی می‌شوند دیگر دست انسانی داخل آن‌ها دخالت نداشته و تمامی آن‌ها توسط ماشین آلات انجام می‌شوند؛ بنابراین ویروس کرونا از این طریق به هیچ عنوان منتقل نخواهد شد.

او ادامه داد: چیبس و پفک باید همانند برخی موادغذایی یا سایر موادی که از بیرون خریداری می‌کنیم و ظروف آن‌ها را می‌شوییم این مواد را هم حتما بعد از تهیه و خرید شستشو دهیم؛ البته توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت خرید‌ها را وارد خانه نکنیم و داخل پارکینگ و جای مطمئن و پاکیزه قرار دهیم و بعد داخل خانه بیاوریم و ضدعفونی شان کنیم تا باعث انتقال ویروس کرونا نشوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بنده توصیه می‌کنم اگر افراد تمایل به مصرف تنقلات دارند از ذرت‌های بو داده استفاده کنند؛ چرا که میزان انرژی دریافتی از این مواد به مقدار چیبس و پفک بسیار کم بوده و سالم‌تر از آنهاست؛ البته این ذرت‌های بود داده را می‌توان در خانه هم آماده کرد و نک و روغن کافی و با مقدار کم به آن‌ها هنگام پخت اضافه کرد.

جوزدانی درباره صحت داشتن یا نداشتن لواشک‌های ناقل ویروس کرونا گفت: اگر لواشک معمولا به صورت کارخانه‌ای و مکانیزه تولید شود همانند چیبس و پفک دیگر دست انسانی داخل آن دخالت نداشته و باید به خوبی بعد از خرید شسته شوند.

[حسنی // ویروس کرونا؛ آیا تنقلات می‌توانند ناقل آودگی باشند؟]

بیشتر بخوانید: چرا در روزهای کرونایی نباید غذای سرد و سالاد الویه مصرف کرد؟

او گفت: بنده به افراد توصیه می‌کنم به هیچ عنوان در این روز‌ها از مواد غذایی باز استفاده نکنند یا در صورتی که تهیه می‌شوند حتما آن‌ها را گرم کنیم تا اگر آلودگی دارند باعث انتقال ویروس کرونا نشوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مواد خوراکی مانند آجیل بعد از تهیه و خرید مجدد روی گاز یا داخل فر گرم می‌شوند، اما مواد بازی مانند لواشک یا سایر مواد غذایی دیگر بهتر است به هیچ عنوان تهیه و مصرف نشوند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان