آخرین اخبار

13. ارديبهشت 1400 - 6:25   |   کد مطلب: 38041
طبق تحقیقات و گزارشات علمی فراوان، اعتیاد به شیرینی جات به اندازه‌ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر اوقات اضافه وزنمان را به شیرینی نسبت نمی‌دهیم و بهانه‌ی خوبی برای خوردن دومین تکه کیک شکلاتی برای دسر داریم، این همان اعتیاد به شیرینی جات است. اغلب افراد اعتیاد به شیرینی جات را همانند اعتیاد به سیگار یا الکل جدی در نظر نمی گیرند.

خبر بسیار بدی برای دوستداران شکلات و شیرینی دارم؛ بر طبق تحقیقات و گزارشات علمی فراوان، اعتیاد به شیرینی جات به اندازه‌ اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است.

هوس شیرینی جات

همه‌ی ما این را تجربه اش کرده ایم صدای آرامی در مغزمان (ضمیر ناخوداگاه) مجبورمان می‌کند برویم و از یخچال بسته‌ی دیگری از شکلات را برداریم. مواد قندی نشاط آور هستند و همه‌ی کسانی که به شیرینی جات اعتیاد پیدا کرده اند هم این نکته را تصدیق می‌کنند. گزارش های جدید نشان می‌دهند که انسان‌ها از بچگی به شیرینی جات علاقه‌مند شده اند و زمانی که بدن طعم شیرین مواد قندی را یکبار تجربه کند، به سرعت به آن اعتیاد پیدا خواهند کرد. 

هجوم شیرینی جات

پس از خوردن خوراکی شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی را به نام اوپیوئید ترشح می کند که حس لذت و خوشی زیادی در بدن ایجاد می‌کند. مغز این احساس را تشخیص داده و میزان بیشتری از آن خوراکی را طلب می‌کند. تحقیقاتی نشان می‌دهند که قسمت‌های مشخصی در مغز وجود دارند (به ویژه هیپوکامپ، اینزولا، و کودات) که در این زمان‌هایی که بدن شیرینی بیشتری طلب می‌کند، فعال می‌شوند.

[اعتیاد به شیرینی]

شواهدی نیز بر این باورند که این قسمت‌های مغز وقتی معتادین موادمخدر طلب مواد می‌کنند نیز فعال می‌شوند. این مسئله شاهد بر آن است که اعتیاد به شیرینی جات واقعاً وجود دارد و حقیقی است.

پس ازوارد شدن شیرینی به جریان خون، سطح قند خون در بدن بالا می‌رود و باعث می‌شود لوزالمعده انسولین ترشح کند (انسولین برای تبدیل قند به انرژی مورد نیاز است).

ترشح بالای انسولین

وقتی به مقدار زیادی مواد قندی مصرف می‌شود، انسولین بیشتری تولید می‌شود. انسولین قند را به منبع فراوانی انرژی تبدیل می‌کند و به همین خاطر آن شادی و خوشی زودگذر پس از مصرف شیرینی جات است. پس از ترشح میزان بالایی انسولین، سطح قند خون بدن به سرعت کم می‌شود، و در نهایت در مدت زمان کمی پس از آن احساس شادی و لذت، احساس ضعف خواهید کرد.

انسولین علاوه بر تبدیل قند به انرژی، ذخیره‌ی چربی را هم بیشتر می‌کند؛ بنابراین هرچه بیشتر مواد قندی و شیرینی جات مصرف کنید، بدنتان انسولین بیشتری تولید میکند، و احتمال چاق شدنتان نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:بهترین جایگزین‌های شیرینی و شکلات عید

شکر علاوه بر چاقی و خرابی دندان ها، آسیب‌های دیگری نیز برای سلامتی شما دارد، مثل نوسان و جابه جایی وضعیت روانی، ضعف سیستم دفاعی بدن و دیابت.

موادمخدر و مواد قندی

همان طور که در بالا گفته شد، مواد قندی مرکز مربوط به احساس خوشی و لذت را در مغز فعال می‌کند که باعث ترشح اوپیوئید می‌شود که میل و کشش به سمت این مواد را بیشتر می‌کند. گزارش های اخیر در رابطه با این میل و اعتیاد نشان می‌دهد که هروئین و مرفین نیز مواد شیمیایی مشابهی در مغز تولید می‌کنند.

همان بررسی‌ها نشان می‌دهد که مواد قندی قسمت‌هایی از مغز را فعال می‌کند که باعث تحریک و تقویت رفتار‌ها می‌شود. این به آن معنا است که، مشابه با اعتیاد به هروئین، بدن پس از یک بار مصرف، میل بیشتری برای استفاده‌ی دوباره از آن ماده پیدا می‌کند.

[اعتیاد به شیرینی]

برای اثبات کردن این، دانشمندان ترکیبی برای انسداد گیرنده‌های اوپیوئید در مغز تهیه کردند. مدت زمان خیلی کمتری پس از دریافت این ترکیبات، افراد علاقه و میل کمتری به شیرینی جات از خود نشان دادند.

دلایل علمی این اعتیاد

تحقیقات دانشگاه پرینستون و مینِسوتا بر روی موش‌های صحرایی، زیاد بودن این مسئله را بیشتر می‌کند. وقتی به این موش‌ها قند داده شد، آن‌ها حالت‌های مانند اعتیاد از خود نشان دادند که شامل میل و کشش زیاد به این مواد، زیاده روی و گوشه گیری می‌شود. وقتی این مواد را موقتاً از آن‌ها دور کردند، و پس از مدتی در اختیارشان گذاشتند، همان علائم را دوباره نشان دادند.

علاوه بر بررسی‌هایی که روی حیوانات انجام گرفته، اسکن‌های مغز انجام شده بر روی انسان‌ها نشان داد که تصور بستنی در مغز بیماران نرمال همان لذتی را ایجاد می‌کند که تصویر موادمخدر در مغز بیماران معتاد به مواد مخدر ایجاد می‌کند.

قند تحت نام‌های مختلف

آمریکایی‌ها به طور متوسط ۱۶۰ پوند در سال مواد قندی را مصرف می‌کنند. زیرا این روز‌ها در همه چیز آثاری از آن مشاهده می‌شود، در سس‌های کچاپ، چاشنی‌های سالاد و سوپ‌های آماده.

بازاریابان شبکه ایی مانند شبکه بادران گستران، در تولید موادغذایی شان موفق شده اند که مواد قندی را تحت کنترل بگیرند وزیادی بودن ان را حذف کردن.
امکان دارد در طول زندگیتان پیش آمده باشد که زمانی بیش از مقداری که تصور کنید، مواد قندی مصرف کرده باشید و در نهایت بدنتان به آن معتاد شده باشد.

غذا‌های بسیاری که در طول روز استفاده می‌کنید، حاوی مواد قندی هستند، مثل آب میوه ها، قهوه‌ی سرد، چای، ماست، نان گندم، و اکثر سیریال‌های صبحانه، حتی اگر سودای لایت و بدون قند نیز مصرف می‌کنید، مطمئن باشید که به اندازه‌ی ۱۰ قاشق چای خوری شکر در خود دارد که بیش از میزان مصرف گفته شده برای یک روز است.

قند چیزی جز افزایش سریع انرژی به شما نمی‌دهد. بدون هرگونه ویتامین، موادمعدنی، فیبر، و آنتی اکسیدان است که در موادغذایی طبیعی یافت می‌شود. بدتر از همه اینکه چاقتان هم می‌کند و وزنتان را به شدت بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه قُرابیه؛ شیرینی مخصوص دورهمی‌های نوروزی

هوستان را زیر پا بگذارید

البته حذف کامل مواد قندی از برنامه غذای روزانه کاری کاملا غیرممکن است، اما:

۱-از مصرف کردن مواد غذایی بسته بندی شده شدیدا خودداری کنید و تا می‌توانید مواد غذایی طبیعی استفاده کنید. به جای خوردن میوه‌های کمپوت و کنسرو شده، میوه‌های تازه میل کنید.

۲-در طول روز، به اندازه کافی آب بنوشید، چون ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرید.

۳-در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. پروتئین بسیار کندتر از کربوهیدرات‌های ساده هضم می‌شود و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیر بودن در شما باقی بماند.

۴-به مدت سه هفته خوردن مواد غذایی شیرین مورد علاقه تان را کنار بگذارید. این احتمال وجود دارد که در عرض این سه هفته اعتیاد و میل شما نسبت به شیرینی جات از بین خواهد رفت.

۵-از خورده خوری در طول روز پرهیز کنید. اگر دلتان پیراشکی شکلاتی هوس کرد، مقاومت کنید و خود را با کار‌های دیگر سرگرم کنید. این احتمال وجود دارد که با اینکار میل شما برطرف شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان